مأمور پلیس که متهم است درجریان دستگیری سارق فراری او را با شلیک گلوله به قتل رسانده است پس از یک مرحله محاکمه به قصاص محکوم شد اما این حکم ازسوی قضات دیوانعالی مهر تأیید نخورد.

مامور پلیس بعد از شلیک گلوله به متهم، محاکمه شدبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مأمور پلیس که متهم است درجریان دستگیری سارق فراری او را با شلیک گلوله به قتل رسانده است پس از یک مرحله محاکمه به قصاص محکوم شد اما این حکم ازسوی قضات دیوانعالی مهر تأیید نخورد و بار دیگر این متهم صبح دیروز در شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه ایستاد.

رسیدگی به این پرونده از ٢٤ خرداد سال ۹۴ به‌دنبال زخمی‌شدن مرد جوانی در حادثه تیراندازی حوالی بلوار ابوذر شروع شد.

بررسی‌ها نشان داد مرد جوانی با شلیک گلوله مأموران پلیس آگاهی مجروح و به بیمارستان بعثت منتقل شده است. تحقیقات بیشتر نشان داد مرد جوان بر اثر شلیک دو تیر به شکم و کتفش دچار خونریزی شده و فوت کرده است.

کارآگاهان در تحقیقات دریافتند: متهم از سارقان سابقه‌دار خانه‌های جنوب و شرق تهران بود. وی بعد از آزادی، در سال ٩١ دوباره از چند خانه حوالی افسریه و خیابان پیروزی سرقت کرده بود، به‌همین‌خاطر از مدت‌ها قبل با حکم قضایی بازپرس شعبه ١٥ ناحیه چهار، تحت تعقیب پلیس بود.

یکی از مأموران حاضر درصحنه ادعا کرد: پس از اینکه مخفیگاه وی را شناسایی کردیم، با حکم قضایی برای دستگیری وارد مخفیگاهش شدیم که با دیدن ما از روی دیوار به خانه همسایه پرید و فرار کرد. سپس ما به تعقیبش پرداختیم، اما او پس از ورود به خانه همسایه از روی پنج دیوار خانه‌های مجاور هم پرید تا اینکه در خانه پنجم به او دستور ایست دادیم و با به‌کار‌گیری قانون سلاح به او هشدار دادیم که توجه نکرد و مجبور به شلیک شدیم.

به دستور بازپرس، جسد مرد جوان برای انجام آزمایش‌های لازم به پزشکی‌قانونی فرستاده شد. تحقیقات درباره نحوه تیراندازی و مقررات به‌کارگیری سلاح هنگام تیراندازی از سوی کارآگاهان ویژه پلیس آگاهی انجام گرفت. با پایان جلسات رسیدگی در مرحله دادسرا، بازپرس پرونده قرار مجرمیت و نماینده دادستان تهران نیز کیفرخواست علیه او را صادر کرد. درنخستین جلسه رسیدگی به این پرونده که در شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد، اولیای‌دم در جایگاه حاضر شده و خواهان قصاص برای متهم شدند.

سپس نوبت به متهم رسید، این مأمور پلیس اتهام قتل عمدی را رد کرد و گفت: من قانون به‌کارگیری سلاح را با دقت اجرا کردم، به مقتول فرمان ایست دادم، وقتی نایستاد، من تیر هوایی شلیک کردم، باز هم متوقف نشد و تیر بعدی را شلیک کردم، اما تیر‌های بعدی به بدنش برخورد کرد. متهم گفت: من قصدی برای کشتن او نداشتم. مقتول از سارقان سابقه‌داری بود که ما مدتی قبل دستور بازداشتش را دریافت کردیم.

در این هنگام قاضی به متهم گفت: آن‌طور که در پرونده آمده است، تو قهرمان و مربی تیراندازی هستی، بنابراین می‌توانی تشخیص بدهی که در چه حالتی شلیک کنی، تیر به مقتول برخورد می‌کند و این نشان می‌دهد که می‌دانستی ممکن است چه اتفاقی برای مقتول بیفتد. در این هنگام متهم جواب داد: ما در میدان تیر یا در مسابقات به هدف ثابت شلیک می‌کنیم، نه هدف متحرک.

مقتول در حال دویدن و پرش بود و من نتوانستم درست تشخیص دهم تیر به کجای بدن او ممکن است برخورد کند.

پس از محاکمه قضات او را به قصاص محکوم کردند، اما قضات دیوانعالی به‌خاطر نبود نظریه کارشناسی تیراندازی این حکم را نقض کردند و صبح دیروز باتوجه به آماده شدن گزارش تیراندازی باردیگر این متهم در شعبه دهم به ریاست قاضی قربانزاده پای میز محاکمه ایستاد. در آغاز جلسه نماینده دادستان متن کیفرخواست را بیان و در پایان آن به دو نکته اشاره کرد؛ اول اینکه متهم دارای احکام متعدد قهرمانی تیراندازی است و قبول اینکه اشتباهی شلیک کرده سخت است، دوم اینکه متهم اگر فرار می‌کرد امکان دستگیری او وجود داشت.

آنگاه متهم پشت میز محاکمه ایستاد و گفت: من قبول دارم شلیک کردم، اما او در حال حرکت بود و زمانی که من شلیک کردم ناخواسته تیر به‌جایی خورد که باعث مرگ او شد. من نمی‌خواستم او بمیرد ناخواسته این اتفاق افتاد، من ضابط قضایی بودم و باید او را دستگیر می‌کردم.

سپس قاضی به متهم گفت: در گزارش کارشناس آمده است که تو از پشت به متهم شلیک کردی، چون عمق زخم‌های ناشی از گلوله این را نشان می‌دهد. متهم در پاسخ گفت: بله من قبول دارم به او شلیک کردم، اما او در حال حرکت بود و ناخواسته تیر به او خورد.
پس از گرفتن آخرین دفاع از متهم، قضات برای صدور حکم وارد شور شدند.

منبع:ایران

انتهای پیام/

 

برچسب ها: حوادث ، اخبار جنایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۳:۵۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۸
سلام توروخدا قاضی های محترم این متن بنده رو بخوانید چرا باید یه مامور وظیفه شناس به قصاص محکوم شود مگر وظیفه ای که داشته را انجام نداده.خانواده این پلیس محترم چه گناهی کردن که بخاطر کشته شدن یه فراری باید مرد خونشون قصاص شود برای ۲میلیون حقوق و شب و روز شیفت بودن و شب نخوابیدن خوب دست مزد این پلیس محترم و دادید دمتون گرم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۷
واقعا متاسفم که به دست هر آدمی که لباس پلیس میپوشه یه اسلحه گرم بدیم که حق زندگی از یه بدبخت که از شدت فقر و بدبختی باعث روی آوردن به دزدی و سرقت شده اجازه کشتن بدیم ،از فردا خود پلیس بدون اینکه احساس خطر جانی برای خودش و دیگرانو حس کنه بیاد به هر متهمی شلیک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
زنده باد نیروی انتظامی
Germany
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
بهتره قاضی بجای اینکه در دادگستری مسقرر باشد در نیروی انتظامی مسقرر باشد برای هر بخش یک قاضی تا در جزئیات اقرار گرفته باشند و حتی با مامورین به محل اعزام شوند تا در چند و چون کار قرار گیرند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
پلیس وظیفه شناس را به قصاص محکوم نکنید
Iran (Islamic Republic of)
عقل کل
۲۳:۲۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
بعضیها خود را قاضی میدانند و بدون اطلاع از جزئیات پرونده رای قضات را اشتباه میدانند درسته پلیس سلاح داره و در موارد خاص اجازه تیر اندازی داره ولی حمل سلاح و استفاده از آن هم قانون داره که قاضی به اون مشرفه نه من و شما،بعدشم توجه کنید دو تا تیر به دزد اثابت کرده این پیچیده اش میکنه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۳:۱۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
زنده باد نیروی انتظامی
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
چرا نباید از خودشان در برابر اشرار دفاع کنند؟
Canada
امیر
۲۰:۴۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
به داد این پلیس شجاع برسید
Netherlands
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
شما كه ن قاضي هستيد ن جزئيات رو ميدونيد چطور به قضاوت قاضي ايراد ميگيريد
امثال شما فردا اگه يك مامور بهتون اخم كنه سريع اه و ناله ميكنيد كه وامصيبتا مملكت قانون نداره و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
پلیس بیچاره بزنه محکومه نزنه دزده فرار کنه محکوم میشه
خدایا خودت راهی نشون اینها بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
با این کار هیچوقت دزدی،قاچاق ،قتل و فساد در کشور کاهش نخواهد یافت بلکه بیشتر می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
باید متخلفان مجازات شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
واقعا جای تاسف داره
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
آرش
۱۵:۱۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
" اولیای‌دم در جایگاه حاضر شده و خواهان قصاص برای متهم شدند."
واقعا خنده داره .... اولیای دزد
-
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
بیچاره پلیس که میخواسته قانون اجرا شود
Iran (Islamic Republic of)
sina
۱۴:۲۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
من خودم سرباز نیروی انتظامی بودم در استان چهار محال و بختیاری.
وقتی پرونده ای به دادگاه می بردیم که یک طرفش نیروی انتظامی بود متاسفانه بجای اینکه دادگاه نیروی انتظامی رو امین خودش بدونه مثل متهم باهامون برخورد میکرد. نیروی انتظامی با کمترین امکانات باید سختترین کارها رو بکنه تازه جوابگوی دادگاه هم باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
قاضی بهش گفته چون امکانش بوده بعدا دستگیرش کنین نباید تیراندازی می کردی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
چرا باید محاکمه شه ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
اگر قرار باشه همه پلیسها اینجوری محکوم بشن که دیگه از این به بعد هیچ پلیسی جرأت شلیک به هیچ مجرمی را نخواهد داشت و دزدها و آدمکشها با خیال راحت به جرمشان ادامه خواهند داد .!!!! آن وقت مملکت ما چه شکلی خواهد شد !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
باید می ایستاد و به دزد فراری لبخند میزد تا جناب دزد فرار کنه و بره به دزدی هاش ادامه بده تا شاید روزی روزگاری دستگیر بشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
والا ما که موندیم دیگه چی بگیم؟!بیچاره پلیس
Germany
علی
۱۲:۳۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
خوبه دیگه از این به بعد سارق باید فرار کنه و پلیس از ترس محاکمه کاریش نداشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
خب عمدی نبوده.اگه اونا مفصر نبودن چرا داشتن فرار میکردن
Iran (Islamic Republic of)
حلیمی
۱۱:۵۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
کسی که لباس مقدس نیروی انتظامی رو به تن میکنه از اول شهادت در راه وطن و کشور و خدمت به مردم رو به جان میخره و مسلم است که این لباس سبز و مقدس بوی خون میده.وظیفه پلیس درگیری و دستگیری و به هلاکت رساندن مخلان امنیت کشور اعم از قاتل و دزد و منافق و ... است.واقعاً جای تاسف داره تشکیل دادگاه برای پلیسی که جان بر کف است و به وظیفه اش عمل کرده و همراه داشتن سلاح برای ضابط قضایی مجوز شلیک به مجرمان به هر نحو است که در غیر آن ممکن بود جان خودش بخطر بیفته.این دادگاه حتی بعد از هلاکت اون سارق باید برای رسیدگی به اتهامات و سایر مواردش تشکیل میشد نه برای پلیسی که به وظیفه اش عمل کرده.دادگاه و قانونی که پلیس وظفه شناس را به اعدام و قصاص محکوم میکنه مشکل اساسی داره که باید در قسمت تدوین قوانین بصورت جدی و اساسی بهش پرداخته بشه.امیدواریم ضمن رفع اتهام از پلیس که عملاً اتهامی وجود نداره در خصوص قوانین این امر تجدید نظر بشه.این افسر اداره آگاهی باید مورد تشویق قرار بگیره نه اینکه بخاطر هلاکت یک فرد مجرم اعدام بشه.و من الله التوفیق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
متاسفم که اینجور اقتدار پلیس رو تخریب میکنند. دزدی کرده باید دستگیر میشد. اگه فرار میکرد بازم مامور محاکمه میشد
آخرین اخبار