سران ترکیه، آلمان، روسیه و فرانسه پس از پایان نشست چهارجانبه استانبول درباره سوریه، در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.

کنفرانس خبری سران آلمان، روسیه، فرانسه و ترکیه پس از پایان «نشست استانبول» درباره سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، کنفرانس خبری مشترک سران ترکیه، آلمان، روسیه و فرانسه پس از پایان نشست چهارجانبه «استانبول» درباره سوریه برگزار شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در این نشست خبری گفت سران آلمان، روسیه، ترکیه و فرانسه بر حفظ وحدت سوریه به توافق رسیده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در این نشست خبری مشترک تأکید کرد: مردم سوریه خود باید درباره سرنوشت این کشور تصمیم‌گیری کنند. پوتین ضمن تأکید بر تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در سال جاری افزود: روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه رویکردهای خود در سوریه را به هم نزدیک کرده‌اند و دمشق نیز باید در این فرآیند مشارکت داشته باشد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز مدعی شد: عملیات احتمالی دولت سوریه در استان ادلب پذیرفتنی نیست. مکرون افزود کمیته قانونی اساسی سوریه باید در سال جاری تشکیل شود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز تأکید کرد: صدور بیانیه مشترک نشان می‌دهد ترکیه، آلمان، فرانسه، و روسیه اهداف مشترکی دارند.

اردوغان در پاسخ به پرسشی درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، گفت: این جنایت در ترکیه رخ داده است و عاملان آن نیز باید در این کشور محاکمه شوند. اردوغان افزود: عربستان اطلاعات لازم درباره «همدست ترکیه‌ای» در قتل خاشقجی را در اختیار ترکیه قرار دهد. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت: آنکار اطلاعات مربوط به پرونده خاشقجی را در اختیار همه سران نشست استانبول قرار داده است.

اردوغان بار دیگر از حکومت عربستان خواست کسانی که دستور اعزام 18 نفر به استانبول برای قتل خاشقجی را صادر کرده‌اند، معرفی کند.

مرکل نیز در این باره گفت: تا زمانی که توضیحات شفافی از عربستان سعودی درباره قتل خاشقجی دریافت نکنیم، صادرات هرگونه سلاح به این کشور متوقف باقی خواهد ماند. صدراعظم آلمان افزود اتحادیه اروپا نیز احتمالاً در خصوص توقف فروش سلاح به عربستان تصمیم مشترکی اتخاذ خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، سوریه ، روسیه ، آلمان ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار