نشست سران ترکیه، آلمان، فرانسه و روسیه امروز شنبه در استانبول برگزار می‌شود.

نشست چهارجانبه امروز پوتین، مرکل، مکرون و اردوغان با موضوع سوریهبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، امروز شنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای شرکت در نشست چهارجانبه با موضوع سوریه میان سران کشورهای ترکیه، آلمان، فرانسه و روسیه راهی استانبول خواهد شد.

در حاشیه نشست چهارجانبه سوریه، رئیس جمهور روسیه چندین دیدار دو جانبه از جمله دیداری با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه خواهد داشت. همچنین این نشست میزبان گفتکوهای دو جانبه میان سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و خلوصی آکار، همتای ترکیه‌ای او خواهد بود.

مقامات برلین و پاریس نیز اعلام کردند آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در نشست بلندپایه استانبول با موضوع سوریه شرکت خواهند کرد.

در آستانه این نشست سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با ناصر الحریری، رئیس هئیت مخالفان سوریه دیدار کرد و در آن از طرف‌های درگیر در سوریه خواسته شد تا به منظور کمک به کمیته قانون اساسی سوریه برای اقدام همسو با قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل، هر گونه اقدامی در یک چارچوب سیاسی مورد نظر شورای امنیت صورت گیرد.

هفته گذشته ابراهین کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد سران حاضر در این نشست به بحث درباره اجرای توافق روسیه و ترکیه درباره ایجاد منطقه غیرنظامی در استان ادلب سوریه خواهند پرداخت.

بیانیه ریاست جمهوری ترکیه پس از آن اعلام شد که الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور سوریه اعلام کرد شرکت‌کنندگان در این نشست بر حل و فصل مناقشات ادامه دار در سوریه و همچنین موضوع بازگشت آوارگان سوریه تاکید خواهند داشت. همچنین انتظار می‌رود آلمان و فرانسه کمک‌های بشردوستانه خود را به سوریه از طریق مکانیسم مالی اروپا افزایش دهند.

همچنین استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز گذشته به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که او قرار است در نشست مشترک سران روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه در استانبول با موضوع سوریه شرکت کند. دی میستورا گفت گزارش‌های خود را درباره اوضاع سوریه به اطلاع رهبران کشور‌های شرکت کننده در اجلاس چهارجانبه در استانبول خواهد رساند.

در ماه جولای رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد در اوایل سپتامبر آنکارا نشستی را با موضوع حل و فصل بحران سوریه با حضور سران فرانسه، آلمان و روسیه برگزار خواهد کرد. با این حال برنامه‌ریزی نشست چهارجانبه استانبول به 27 اکتبر تغییر یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار