عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به دلیل بیابانی بودن مسیر پیاده‌­روی اربعین، احتمال اینکه زائران در طول مسیر به گزش جانوران دچار شوند، وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  زهرا روددهقان دکترای آموزش پرستاری و هیئت علمی گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: به دلیل بیابانی بودن مسیر پیاده‌­روی اربعین، احتمال اینکه زائران در طول مسیر به گزش جانوران دچار شوند، وجود دارد، از این رو آگاهی از نکات لازم برای حفظ سلامتی در طول پیاده‌روی امری ضروری و دانستن اقدامات لازم در مواجه با گزیدگی، امری مهم است.

این دکترای آموزش پرستاری بیان کرد: برای مراقبت از خود در مقابل گزش جانوران، باید در هنگام خوابیدن پوشش کامل لباس، مثلا لباس آستین بلند، جوراب و غیره داشته باشید؛ برای پوشیدن مجدد کفش­‌ها، پس از هر بار درآوردن، آن‌ها را به خوبی تکان داده و اطمینان حاصل کنید که جانوری داخل آن‌ها نرفته باشد، در این موارد،‌ موکب­‌های ساختمانی نسبت به موکب­‌هایی که از چادر هستند، ایمن‌ترند.

اگر در مسیر کربلا دچار گزیدگی شدیم چه کنیم؟


بیشتر بخوانید: راهنمای انجام اقدامات اولیه در برخورد با گزیدگی ها/ سالانه 200هزار نفر گزیده می‌شوند!


در زمان گزیدگی چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

روددهقان درباره اقدامات لازم هنگام مواجه شدن با گزیدگی، گفت: نکته مهم‌ این است که بدانید چه جانوری شما را گزیده است؟ اگر جانور سمی بود، بی­‌حرکت مانده و تقلا نکنید، عضو گزیده شده را بی­‌حرکت و پایین­‌تر از سطح قلب نگه دارید، از مکیدن جای زخم خودداری کنید، 10 سانتی‌متر بالای ناحیه زخم را طوری ببندید که حداقل یک انگشت از زیر آن رد شود و با کمترین میزان حرکت، خود را به یک مرکز درمانی برسانید.

اگر در مسیر کربلا دچار گزیدگی شدیم چه کنیم؟

وی یادآوری کرد: اگر جانور غیر سمی شما را گزید، موضع را با آب و صابون خوب بشویید؛ اگر علائمی چون تنگی نفس، سختی در تنفس و افزایش ضربان قلب پیدا کردید به مرکز درمانی مراجعه کنید و در غیر این صورت واکنش­‌های ایجاد شده در محل گزش طبیعی است و نیاز به مراجعه پزشکی ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.