شفیعی از تهیه ۶ اطلس فرونشست و جا به جایی پوسته زمین از اواخر سال ۹۶ تا مهر ماه سال ۹۷ خبر داد.

تهیه ۶ اطلس طلایی از فرونشست زمین از سال گذشته تاکنونبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،مسعود شفیعی، رئیس سازمان نقشه برداری کشور در دومین نشست خبری با اصحاب رسانه که در جهت ارائه گزارشی از آخرین وضعیت فرونشست ها در سراسر کشور برگزار شد، اظهار کرد: پایش تغییرات پوسته زمین را در چارچوب برنامه ها دنبال می کنیم.

وی افزود: تا سال گذشته تعریفی درباره نرخ تغییرات و گزارشی از جا به جایی پوسته زمین نداشتیم و آمارهای مختلفی عنوان می شد.

شفیعی بیان کرد: خوشبختانه امسال، با برگزاری جلسات و هم اندیشی سازمان های مرتبط، سازمان نقشه برداری موظف به تهیه اطلس فرونشست زمین شد.متعاقب اعلام نرخ جا به جایی پوسته ها، سازمان های متولی به تهیه نقشه های خطرپذیری مشغول می شوند.

وی اضافه کرد: از اواخر سال ۹۶ تا روزهای گذشته،۶ اطلس فرونشست تهیه و در اختیار وزارت کشور،نیرو،راه و شهرسازی،سازمان مدیریت بحران،برنامه و بودجه،استانداری ها و سازمان های مدیریت و برنامه ریزی کشور قرار گرفت.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه هزینه تهیه اطلاعات مربوط به فرونشست بسیار هزینه بردار است، از برخی سازمان هایی که دارای دغدغه محیط زیستی هستند خواست دست از موازی کاری بردارند.

شفیعی گفت:در هر صورت اعلام می کنیم که مرجع رسمی اندازگیری و گزارش رسمی نرخ فرونشست زمین،سازمان نقشه برداری است.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور تصریح کرد: بررسی نقشه های مختلف زمین شناسی و معیارهای لازم برای تهیه اطلس طلایی فرونشست زمین، از مرداد ماه رسما به این نهاد واگذار شد.

وی ابراز کرد:تاکنون ۵۰ محدوده از پهنه کشور را مورد بررسی قرار دادیم که قطعا نسبت به کل وسعت کشور اندک است.

شفیعی در تبیین میزان فرو نشست در شهرهای مختلف کشور گفت: مراحل اندازه گیری میزان فرونشست ها در یک بازه زمانی ۱۰ ساله صورت گرفته که بیشترین فرونشست شهرستان شهریار در جنوب تهران با میانگین سالانه ۲۲ سانتی متر نشست زمین به ثبت رسیده است.

وی ابراز کرد: در برخی مناطق،سابقه بررسی دو دهه ای نیز موجود است به طور مثال در میاندوآب تحقیقات از سال ۷۰ تا ۸۰ نیز انجام شده است.

رئیس سازمان نقشه برداری تصریح کرد:برای بررسی و اندازه گیری نشست زمین، فصل های سال نیز معیار است،تابستان بهترین زمان با کمترین بارش و بیشترین برداشت از آب های زیر زمینی است.

وی تاکید کرد: شناسایی مناطق زلزله خیز و تغییرات گسل های زمین به هیچ عنوان بیانگر پیش بینی این رخداد طبیعی نیست و هیچ کشور با بالاترین تجهیزات نیز نمی تواند پیش بینی کند چه زمان و کجا زلزله خواهد آمد.

شفیعی بیان کرد:در رابطه با زلزله کرمانشاه ۲۴ ساعت پس از وقوع حادثه،مشغول عکسبرداری هوایی و تهیه نقشه های هوایی شدیم که معتقدیم اگر ایستگاه های سنجش فرونشست و تغییرات سطح زمین بیشتر بود می توانستیم هشدارهای لازم را به آن ها بدهیم.

وی گفت: با توجه به اینکه میزان اعتبار مختص به این سازمان کم بود از برنامه بودجه تقاضای افزایش سقف نمودیم که با تایید رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، این طرح برای تصویب به هیئت دولت رفت.

رئیس سازمان نقشه برداری در پایان گفت:میزان اعتبار مختص به مدیریت بحران کشور ۱۴۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۱۵ میلیارد آن به سازمان نقشه برداری تخصیص داده خواهد شد.

انتهای پیام/

اعتبار 15 میلیارد تومانی تخصیص یافته به سازمان نقشه برداری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار