در حالی که مشاوران خانواده و افرادی که متولی ازدواج جوانان هستند بر روی ازدواج آسان تاکید می‌کنند، ولی در جامعه شاهد رسومات دست و پا گیر هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ خانواده ها به بهانه های مختلف سنگ های بزرگی زیر پای ازدواج جوانان می گذارند ،خانواده ای با مهریه بالاتر و خانواده ای با جهیزیه مفصل تر و کامل تر و خانواده ای بر اثر بیکاری و آن یکی در اثر بزهکاری و حاشیه نشینی و خیلی از موارد دیگر مانع ازدواج جوانان می شوند.

در این میان یکی از مهم ترین علل افزایش سن ازدواج و کاهش تشکیل خانواده در میان جوانان به اعتقاد کارشناسان به ریخت و پاش های اضافی و تجملات افسار گسیخته در امر ازدواج می پردازد. مثلا خانواده ای که از سطح درآمد معمولی و در حد متوسط زندگی برخوردار است چنان دچار تجملات در ازدواج می شود که مجبور است برای اینکه خود را در تراز خانواده های متجمل نشان دهد و به اصطلاح جهیزیه ای در خور شان خانواده خود یا خانواده داماد تهیه کند به اخذ وام های کلان مجبور شده و زندگی خود را با دادن اقساط های بلند مدت سپری کند.

ازدواج آسان در پیخ وخم تشریفات و تجملات/گسترش روز افزون تشریفات زندگی جوانان را به چالش می کشاند

حالا دیگر جهیزیه شامل اسباب و اثاث ضروری نیست که خانواده ها به کمک همدیگر تهیه کرده و تکمیل شده اش را به عروس و داماد بسپارند. جهیزیه امروزی یعنی یک زندگی کامل با بهترین برند لوازم خانگی که حتی کم کاربردترین وسیله ها هم در آن دیده شده است.

سبک زندگی شهرنشینی، خانواده ها را دچار تغییرات اساسی کرده است

 

سیده محبوبه موسوی روانشناس خانواده در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ گفت:سبک زندگی شهرنشینی خانواده ها را دچار تغییرات اساسی کرده است بسیاری از خانواده ها نیز می دانند بسیاری از لوازمی که به عنوان جهیزیه برای نوعروس تهیه می کنند ممکن است سالیان سال استفاده نشود ولی فقط به خاطر حرف و حدیث مردم اقدام به خرید می کنند.

وی ادامه داد : امروزه آن قدر چشم و هم چشمی در بین خانواده ها افزایش یافته است که برگزاری مراسم های مختلف مربوط به عروسی کاهش چشمگیری داشته است در حالی که در گذشته رسومی مثل عقد کنان، حنابندان و عروسی و پاتختی هر کدام بهانه ای بود تا اعضای فامیل ساعاتی را به شادی در کنار هم باشند ولی امروزه برگزاری این مراسم ها به منظور نشان دادن تشریفات و تجملات صورت گرفته و باعث ایجاد اختلاف در خانواده ها نیز می شود.

 

ازدواج آسان در پیخ وخم تشریفات و تجملات/گسترش روز افزون تشریفات زندگی جوانان را به چالش می کشاند

موسوی  با اشاره به افزایش سن ازدواج در بین جوانان اظهارداشت: گسترش روز افزون تشریفات زندگی جوانان را به چالش می کشاند و مخصوصا به مرور زمان که چشم هم چشمی، گرايش به تجملات و خيل گسترده اجناس شيک و لوکس وارداتی چشم هر بيننده ای را به خود جلب می کند این موضوع باعث شده است حتی خانواده هایی که در تهیه مایحتاج زندگی خود مانده اند جهیزیه های به اصطلاح مد روز و دهان پر کن تهیه کنند و به این شکل رسم و رسومات قديمی ما ايرانيان رنگ باخته و مساله جهيزيه و تامين مايحتاج اوليه زندگی تبديل به روندی سخت برای خانواده دختر شده و مانعی برای ازدواج جوانان ایجاد کرده است.

 

خرید جهیزیه به عنوان اعتبار خانواده عروس محسوب می شود

 

سعید فیروزی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ افزود: امروز دیگر در جهیزیه دختران همه چیز را باید خرید کالای اساسی یا غیر اساسی ندارد، الان خرید جهیزیه به عنوان اعتبار خانواده عروس محسوب می شود و اگر جهیزیه کم و کسری داشته باشد هر روز در مقابل خانواده شوهر سرشکسته تر می شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت ارز و دلار در کشور ،افزود: الان قیمت بازار خیلی به هم ریخته است ، قیمت ها ثبات ندارد و با وجودی که قیمت برخی کالا ها پایین آمده است ولی فروشندگان به بهانه اینکه  اجناس جزو خرید قبلی است به قیمت بالا می فروشند و سوء استفاده می کنند.

ازدواج آسان در پیخ وخم تشریفات و تجملات/گسترش روز افزون تشریفات زندگی جوانان را به چالش می کشاند

 

رنگ تجملات دربازار لوازم خانگی

 

حسین علیزاده یکی از فروشندگان لوازم خانگی در بازار امیرکبیر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ بیان کرد:اکنون تشریفات ازدواج به حدی زیاد شده است که بسیاری از خانواده کالاهایی از ما درخواست می کنند که ما خودمان آن لوازم را نداریم و نمی شناسیم.

وی ادامه داد: گسترش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در سایه تبلیغات گسترده شبکه های ماهواره ای و شبکه های مجازی باعث شده است کالاهای خارجی قبل از ورود به کشور مشتریان مخصوص خود را داشته باشد و ادامه این روند موجب به وجود آمدن بار روانی کاذب در خصوص گرانی و کمبود آن می شود.

ازدواج آسان در پیخ وخم تشریفات و تجملات/گسترش روز افزون تشریفات زندگی جوانان را به چالش می کشاند

 

امروزه ازدواج ها به یک معامله بین خانواده ها تبدیل شده است


فهیمه و مهران تازه عروس و داماد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز افزود:امروزه ازدواج ها به یک معامله بین خانواده ها تبدیل شده است، وقتی خانواده عروس مهریه بالاتری مطرح می کند خانواده داماد نیز در مقابل آن جهیزیه خیلی بالاتری طلب می کنند.

عروس جوان بابیان اینکه بیش از دو سال است در دوران نامزدی به سر می برند،گفت: بدلیل آماده نبودن خانواده ام برای تهیه جهیزیه و مراسم گرفتن  دوران نامزدی طولانی شده است.

وی  مهریه خود را ۳۰۰ سکه اعلام کرد و گفت : با وجودی که ۳۰۰ سکه طلا مهریه خیلی بالایی نیست و عرف جامعه است ولی خانواده داماد انتطار دارند من نیز جهیزیه ای خیلی بالا و در شان آنها تهیه کنم.

 

ازدواج آسان در پیخ وخم تشریفات و تجملات/گسترش روز افزون تشریفات زندگی جوانان را به چالش می کشاند

 

جهزیه های کمرشکن درجامعه کنونی

 

رقیه هم دختری در آستانه ازدواج است که در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز گفت :متاسفانه تشریفات ازدواج این روزها خیلی سرسام آور شده و خیلی از خانواده ها به دلیل حرف مردم زیر بار بدهی های کمر شکن می روند.

وی افزود: حدود ۶ ماه است عقد کرده است و در دوران نامزدی به سر می برد.

رقیه با اشاره به نبود تعادل در بازار و قیمت کالاها،تصریح کرد:درحال حاضر وضع اقتصادی  چندان تعریفی ندارد و مغازه داران جنس نمی فروشند تا چند روز بعد به قیمت بالاتر بفروشند و این موضوع باعث عدم برگزاری مراسم های عروسی شده است و جوانان بلاتکلیف هستند.

ازدواج آسان در پیخ وخم تشریفات و تجملات/گسترش روز افزون تشریفات زندگی جوانان را به چالش می کشاند

گسترش تجملات چیدمان جهزیه عروس

 

علیزاده جامعه شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز گفت:علاوه بر تشریفاتی که در امر تهیه جهیزیه و ازدواج جوانان روبه گسترش است این روزها پدیده تازه‌ای در بازار خدمات ایران شکل گرفته است و آن نحوه چیدمان جهیزیه عروس است.

وی افزود: این نوع خدمات که در قالب شرکت های خدماتی ارائه می شوند با وقت مشاوره و صحبت تلفنی با یکی از مشاوران سایت امکان پذیر است و آنها با توجه به اطلاعاتی همچون متراژ خانه، نوع جهیزیه و هماهنگ بودن لوازم و کالاهای خریداری شده، علاقه مندی عروس و داماد به تزئین خانه خود این نوع خدمات را انجام می دهند و باید گفت در کنار سایر هزینه های مربوط به ازدواج و گسترش تشریفات به معضل بزرگی برسرراه ازدواج جوانان تبدیل شده است.

علیزاده ،یادآورشد:امروزه تقلید و الگوبرداری و چشم و هم چشمی جهزیه در جامعه پررنگ شده است،این مورد نیز به مسئله ای بزرگی درجامعه تبدیل شده است.

ازدواج آسان در پیخ وخم تشریفات و تجملات/گسترش روز افزون تشریفات زندگی جوانان را به چالش می کشاند

در دهه اخیر اغلب خانواده‌ها سعی داشتندهر چه  در توان دارند برای تهیه جهیزیه فرزند خود استفاده کنند و جهیزیه کاملی را به دختر خود  بدهند و به این ترتیب زوج‌های جوانی که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند تا سالیان سال از خرید بسیاری از نیازهایشان بی‌نیاز هستند هم اکنون در کشور ما جهیزیه قدم فراتر از آماده‌سازی لوازم ضروری و حتی غیرضروری گذاشته است تا جایی که در بسیاری از خانواده‌ها حتی مارک کالاهای تهیه شده به عنوان جهیزیه نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .

بازار امیرکبیر تبریز بورس لوازم خانگی و تهیه جهیزیه دختران است با قدم زدن در این بازار و حرف زدن با خانواده هایی که برای خرید به اینجا آمده اند می توان شاهد تغییر در سبک زندگی تازه عروس ها و دامادهای جوان شد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ازدواج ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۷
به نظر بنده برای تهیه مسکن و جهیزیه باید جوانان کشور آستین را بالا زده و خودشون چند نفره کارگاههای ساخت لوازم خانگی ایجاد کنن اینایی هم که هستن جوونا رو جذب و ظرفیت ساختشونا ببرن بالا