حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود، در این بسته خبری به مرور بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

تولید سالانه ۱۲۰ میلیون مواد غذایی در کشور/ ۳۰ درصد مردم ایران کم خونی دارند

وحید مفید مدیر کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: حدود 30 درصد مردم ایران کم خونی دارند و بالغ بر 70 درصد جمعیت کشور با مشکل کمبود ویتامین D روبه‌رو هستند همچنین بیش از 50 درصد بانوان ایرانی از فقر آهن رنج می‌برند به همین دلیل باید به غنی سازی مواد غذایی با ریز مغذی‌ها بیشتر توجه کرد و در همین راستا شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برنامه‌های مصوب و ابلاغ شده است.

مدیر کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: ایمنی غذایی به عملیات‌هایی که به تولید مواد غذایی خام، حمل و نقل، ترابری و دسته‌بندی و نگهداری و توزیع بستگی دارد و ضعف ایمنی و بروز عوامل خطرزا در هر بخش از زنجیره غذایی می‌تواند موجب بروز مشکلات جبران ناپذیر مالی و جانی شود.

وی گفت: آمار مربوط به کشورهای صنعتی نشان می‌دهد سالانه تا 10 درصد از جمعیت کشورها تحت تاثیر بیماری‌های ناشی از غذا قرار می‌گیرند که این مسئله اثرات قابل توجه نیز در اقتصاد کشورها می‌گذارد.

مفید با بیان اینکه حدود 120 میلیون تن مواد غذایی در کشور تولید می‌شود، افزود: تنها حدود 30 میلیون تن از این مواد غذایی به صورت ضبط شده در زنجیره غذایی تحت نظارت ارگان‌های کشور قرار می‌گیرند و این امر نشان دهنده لزوم اقدامات موثر در راستای گسترش نظارت‌ها و زنجیره غذایی از مزرعه تا سفره با همکاری ارگان‌های نظارتی و پتانسیل‌های موجود در کشور است.

نوجوانان و جوانان؛ ۲۱ درصد جمعیت کشور/ مصرف تنقلات چرب در میان نوجوانان بیداد می‌کند

گلایل اردلان رئیس اداره جوانان، نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت به مناسبت آغاز هفته سلامت نوجوانان و مدارس از اول آبان، گفت: نوجوانان و جوانان 21 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و ایران جزو کشورهای جوان تلقی می شود.

وی افزود: در اداره سلامت جوانان و نوجوانان مدارس، با دو گروه سنی 5 تا 18 سال و 18 تا 29 سال، سر و کار داریم،‌ در این بین تمرکز ما در هفته ملی سلامت نوجوانان و مدارس بر گروه سنی 5 تا 18 سال است.

رئیس اداره جوانان و نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه درحال حاضر 19 هزار مدرسه مروج سلامت در سطح کشور وجود دارد، عنوان کرد: مدارس مروج سلامت در زمینه آموزش سلامت، پیشگیری از حوادث، پیشگیری از رفتارهای مخاطره آمیز، سلامت روان، مشارکت اولیا و مربیان، سلامت محیط مدرسه و ارزیابی های دوره ای سلامت نوجوانان فعالیت دارند.

اردلان درخصوص ریسک فاکتورهایی که سلامت نوجوانان را تهدید می‌کند، بیان کرد: از جمله مواردی که سلامت نوجوانان را تهدید می کند، ابتلا به بیماری های غیرواگیر، مانند چاقی و اضافه وزن است، حدود 10 درصد نوجوانان مبتلا به چاقی بوده و 13 درصد آنها نیز اضافه وزن دارند و 46 درصد نوجوانان نیز فعالیت فیزیکی ناکافی دارند.

اردلان با تاکید براینکه باید به بوفه سالم در مدارس اهمیت بیشتری داده شود، گفت: در مدارس باید میان وعده غذایی سالم و مقوی سرو شود، چنانچه نوجوانان به ویژه دختران دچار کمبود پروتئین، کلسیم و سایر ریزمغذی ها شوند، ممکن است در سنین بالاتر دچار اختلالات و بیماری های جسمی شوند. کم خونی، فقر آهن، آشفتگی ذهنی و رفتاری، دیابت، پوکی استخوان، چاقی، اضافه وزن و بیماریهای قلبی و عروقی، با تغذیه سالم و مناسب قابل پیشگیری است.

مصرف لبنیات در ایران؛ یک چهارم سرانه جهان

شکری دبیر علمی همایش غذای سالم و لبنیات سالم که امروز در سالن همایش های رازی برگزار شد، اظهار کرد: شیر و لبنیات در هرم غذایی در رده فرآورده های گوشتی قرار دارد و منبع غنی ویتامین و کلسیم است و مصرف روزانه لبنیات از پوسیدگی دندان و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد:  بر اساس یک مطالعه اپیدمیلوژی در 21 کشور و پنج قاره که توسط کار محققان بر روی 136 هزار نفر صورت گرفت، نشان می دهد مصرف بیش از 2 واحد لبنیات در روز می تواند تا درصد زیادی از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کند ( بدون اینکه چربی آن در نظر گرفته شود )، همچنین مصرف مواد لبنی تا حدی زیاد از بیماری های قلبی پیشگیری می کند.

وی اضافه کرد: مطالعات نشان داده است هر فرد باید 270 تا 280 کیلوگرم مصرف لبنیات داشته باشد، در حالی که برآوردها نشان می دهد مصرف سرانه هر ایرانی 70 کیلوگرم است؛ تولیدات این حوزه در کشور کمتر از 130 کیلوگرم است که بخش صادرات را نیز شامل می شود.

دارو‌های ضد سرفه و درمان سرماخوردگی که کودکان نباید به آن‌ها لب بزنند + اسامی

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن هشدار درباره مصرف داروهای ضد سرفه و رفع علائم سرماخوردگی در کودکان گفت: مصرف فرآورده‌های دارویی جهت رفع سرفه و علائم سرماخوردگی در کودکان کمتر از 2 سال به دلیل خطر ایجاد عوارض شدید و  تهدید جان کودک توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارو سازمان غذا و دارو(ADR) با  توجه به اطلاعیه جدید FDA و مرکز فارماکو ویژیلانس کانادا مبنی بر اجتناب از مصرف داروهای ضد سرفه و رفع علائم سرماخوردگی در کودکان و اقدام داوطلبانه برخی شرکت‌های سازنده داروها نسبت به درج هشدار در باره ممنوعیت مصرف در کودکان زیر 4 سال در آمریکا و کودکان کمتر از 6 سال در کانادا تأکید دارد که پزشکان در تجویز این داروها احتیاط و رعایت موارد منع مصرف را در نظر بگیرند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه داروهای ضد سرفه و علائم سرماخوردگی ماده مؤثر مشترک دارند و در صورت تجویز همزمان چند دارو با هم  خطر مسمومیت کودک وجود دارد به همین دلیل پزشکان از تجویز غیر ضروری بیش از یک فرآورده دارویی برای کودکان اجتناب کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه متأسفانه برخی والدین از شربت‌های سرفه و سرماخوردگی برای خواباندن کودک استفاده می‌کنند، گفت: داروهای ضد سرفه و درمان علائم سرماخوردگی نباید برای خواباندن کودک و ایجاد حالت خواب‌آلودگی مصرف شود.

مدیران بیمارستان‌ها برای صرفه جویی کم فروشی نکنند/ از اسراف منابع پرهیز کنیم

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در مسیر اجرای طرح تحول سلامت، حاشیه های زیادی برای جامعه پزشکی، پیراپزشکی و در سطح کلان مدیریت حوزه سلامت، بخش اقتصادی کشور و گروه های سیاسی در انتخابات های مختلف، ایجاد کردند، تصریح کرد: با وجود حاشیه ها، مسیر را گم نکردیم، هدف و مسیر ما افزایش سطح رضایتمندی مردم از نظام و از مدیریت عالی کشور، از دستاوردهای انقلاب اسلامی و از نظام سلامت بود و معتقد هستم که ما سرمایه اجتماعی بسیار گران سنگی را در طول 5 سال گذشته برای جمهوری اسلامی ایران با لطف خداوند متعال رقم زدیم.

وزیر بهداشت گفت: درست است که در طرح تحول سلامت نزدیک به 50 درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند، هزینه های درمانی کاهش پیدا کرد، بالغ بر 25 هزار تخت بیمارستانی ساخته شد، بیش از 15هزار پزشک در سراسر کشور توزیع و مستقر شدند، درعین حال به تجهیزات پزشکی، تولید داخل و شرکت های دانش بنیان توجه ویژه شد، هفت هزار مرکز بهداشتی در سراسر کشور تاسیس شد، اما اقدام بزرگ دیگری در بخش امنیت کشور انجام شد، چراکه بخشی از امنیت ملی ما در گروی امنیت روانی است و اینکه مردم احساس کنند، همت و توجه حکومت، دولت و مجلس بر رفع مشکلات آنها است، لذا در این راستا، شما نیز شریک بودید و اگر رابطه فعال تری بین افرادی که در ستاد تصمیم گیرنده هستند، وجود داشت و صدای افرادی که صالح و دلسوز رشته پزشکی در سراسر کشور هستند نیز بلندتر از غوغاسالاران بود، امروز کارنامه بهتری را در این رشته رقم زده بودیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.