مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور از ضرورت آزادسازی اراضی اطراف خلیج گرگان برای فراهم سازی بستر تنفس آن خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ شهرام فداکار مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در نشست تخصصی خلیج گرگان، فرصت‌ها و تهدید‌ها گفت: خط دریای خزر و زبانه تالاب از غرب به شرق نشان می‌دهد تنها بخش کوچکی از سواحل خزر دست نخورده باقی مانده است و کاربری‌های متعددی در همین محدوده کوچک ایجاد شده است.

وی ادامه داد: خلیج گرگان بخشی از تالاب بین‌المللی میانکاله است و وسعت کنونی آن ۶۸ هزار هکتار است که نسبت به آنچه در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده بود با کاهش ۳۲ هزار هکتاری مواجه است.

فداکار با اشاره به نقش تالاب‌های ساحلی گفت: کنترل سیلاب و خشکسالی، سلامت جوامع مجاور، تفرج و گردشگری، تنوع زیستی، تلطیف هوا از کارکرد‌های این تالاب‌ها است.

وی همچنین گفت: صادرات و واردات حدود ۹۰ درصد کالا‌های کشور از مناطق تالابی ساحلی انجام می‌شود.

فداکار افزود: ۷۰ درصد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در حوزه تالاب‌ها شکل گرفته است و این مناطق هرساله پذیرای ۲۰ میلیون گردشگر است.

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: تامین آب شرب را از دیگر کارکرد‌های تالاب‌های ساحلی است و وزارت نیرو آبرسانی به ۱۷ استان به میزان ۵۰۰ میلیاردمترمکعب از سواحل جنوبی را در دستور کار دارد.

فداکار در خصوص وظعیت فعلی تالاب گمیشان گفت: این تالاب احتیاج به دوره تنفس یا آیش دارد تا خود را احیا کند و در زمانی که صحبت از وضعیت بیمار آن است همچنان به دنبال توسعه هستیم و این رویکرد بهره بردارانه از تالاب است.

وی ادامه داد: براساس قانون امسال حریم تالاب‌ها ۲ هزارمتر تعیین شده است واین در حالی است که حدود ۸۰ درصد از اراضی اطراف خلیج گرگان تصرف شده و برای تنفس خلیج باید آن‌ها را آزاد کرد.

مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین در خصوص آب ورودی به خلیج گفت: یکی از دلایل وضعیت کنونی و خشکی خلیج گرگان را کاهش ورود آب رودخانه‌ها به خلیج دانست و گفت: اکنون میزان آب ورودی به خلیج حدود ۲ مترمکعب در ثانیه رسیده و همین کاهش شدید یکی از دلایل خشکی خلیج گرگان است.

وی ادامه داد: کاهش تراز آب پیامد‌هایی را مانند قطع ارتباط موثر خلیج با دریای خزر و کاهش خودپالایی آب خلیج، تشدید غلظت آلاینده‌ها، تغییر کمیت و کیفیت آب‌های زیرزمینی، تغییر و تشدید رژیم رسوب گذاری، افزایش احتمال ایجاد ریزگرد‌ها و کاهش بازدهی اقتصادی طرح‌های پرورش آبزیان در پی دارد.

فداکار همچنین گفت: تهیه و اجرای طرح جامع مدیریت خلیج، سازش پذیری با تغییرات اقلیمی و ایجاد مشاغل جایگزین و توسعه گردشگری طبیعی می‌تواند به نجات خلیج گرگان کمک کند.
 
انتهای پیام/فا

خلیج گرگان نیاز به دوره تنفس دارد

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.