سمیر طویل بازیگر گفت:مدت طولانی بود که کار مذهبی در حلب اجرا نمی‌شد اما این کار مقدمه‌ خوبی است تا آثار نمایشی در سوریه آغاز شود.

«خورشید از حلب طلوع می‌کند» مقدمه اجرای آثار مذهبی در سوریه می شودبه گزارش خبرنگارحوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند وقتی است نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» به کارگردانی کوروش زارعی در سوریه به روی صحنه می رود. این نمایش اجراهای آغازین خود را در سوریه در مشهد النقطه که به مشهد الامام الحسین(ع) نیز شهرت دارد، تجربه کرد.

مسجد النقطه یا مشهد النقطه و یا مشهد الحسین از زیارتگاه‌های شیعیان در شهر حلب سوریه است. این زیارتگاه در مکانی ساخته شده که گفته می‌شود سر امام حسین (ع) به هنگام انتقال از کربلا به دمشق در آنجا، بر سنگی قرار داده شده و چند قطره از خون سر حضرت(ع) بر آن سنگ جاری شده است. از جمله روایات معروف مسجدالنقطه خلوت کردن راهب مسیحی با سر مبارک سیدالشهدا(ع) است از این رو داستان نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» نیز در همین راستا پیش می‌رود.

نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» ۶۰ بازیگر دارد که تمامی بازیگران این نمایش مردم سوریه هستند. هنرمندان ایرانی نیز در این نمایش بخش‌های فنی و اجرایی را بر عهده دارند.

پس از اجرای «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در شهر حلب، این نمایش از ۲۸ مهرماه به مدت ۱۰ شب در مصلی حرم حضرت زینب (س) در دمشق به روی صحنه می رود.

به همین بهانه با سمیر طویل بازیگر نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» گفتگویی کردیم که او در خصوص این نمایش اظهار داشت: از قدیم در شهر حلب کار‌های هنری انجام می‌دادم درواقع سال ۱۹۷۴ فعالیت هنری خود را آغاز کردم ودر این سال‌ها کار‌های اجتماعی هم انجام می‌دادم و شاگرد‌های بسیاری تربیت کردم حتی در زمان محاصره حلب با وجود اینکه کمی کار هنری انجام می‌شد، اما ما بازهم دست از کار برنداشتیم، زیرا حلب به عنوان پایتخت فرهنگی شهر سوریه شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از پایان محاصره دوباره کار را شروع کردیم و البته با گروه و کارگردان نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» هم در همان زمان جشن‌های آزاد سازی حلب آشنا شدم که بعد از آن به من پیشنهاد بازی در این نمایش را دادند و من هم، چون آشنایی کامل با این مجموعه داشتم و می‌دانستم حرفه‌ای هستند متن را خواندم و پذیرفتم که بازی کنم.

طویل تصریح کرد: خیلی وقت بود که کار مذهبی در حلب اجرا نمی‌شد و این کار مقدمه‌ای خوبی است، چون من با هنرمندان سوریه هم آشنا بودم آن‌ها را برای بازی در این کار دور هم جمع کردم و آن‌ها هم پای کار آمدند، این کار بسیار خاص است، زیرا برای امام حسین علیه السلام ساخته شده و مردم می‌توانند در این شرایط چنین اثری را ببینند.

وی بیان کرد: امیدوارم اجرای این گونه آثار در سوریه همچنان ادامه داشته باشد البته که اکنون قرار است این نمایش به مدت ده شب در مصلی حرم حضرت زینب (س) در دمشق به روی صحنه برود.

گفتنی است؛ نمایش «الشمس تشرق من حلب» یا «خورشید از حلب طلوع می‌کند» نوشته ابوباسم حیادار است که مروان غریواتی، سمیر طویل، یاسین عدس، حسان الفیصل و محمد سقا بازیگران نقش اصلی این نمایش هستند.

این نمایش برداشتی آزاد از نمایشنامه هیهات، اثر زنده یاد استاد ابوباسم حیادار است که کوروش زارعی آن را کارگردانی می کند. علیرصا کوهفر تهیه کننده، علی رضوانی مجری طرح، مهدی غفوری طراح دکور، حسین فردوس آرایی مدیر تولید، محمدرضا آزاد نورپرداز، مهدی محمدی طراح گرافیک، علی متوسلی مدیر فنی، علیرضا کاغذچی مدیر اجرا، سید حسین حسینی مدیر صحنه و کریم عساکره دستیاری کارگردانی و سید حنیف خیرالامور دستیاری تهیه این نمایش را برعهده دارند.

موسیقی این کار را سعید ذهنی ساخته و امیرحسین غفاری طراحی گریم این نمایش را انجام داده است.

مصطفی سلیمانی، مجتبی رازانی، سهیلا جوادی، علیرضا فردوس آرایی، عباس اصانلو، محسن اصانلو و مجتبی عباسی از دیگر عوامل این نمایش هستند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، کارگردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار