قیمی گفت: دو درصد بیماران سکته قلبی هم زمان دچار سکته مغزی می‌شوند زیرا هنگام باز کردن عروق، لخته خونی به سمت مغز می‌رود.

۲ درصد بیماران همزمان سکته قلبی و مغزی می‌کنند/ کمبود داروی درمان سکته‌های قلبی و مغزی نداریمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا قیمی متخصص مغز و اعصاب و عضو کمیته کشوری درمان سکته مغزی در حاشیه دومین کنگره تازه‌های آنژیوپلاسی اورژانسی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 2 درصد بیماران سکته قلبی هم زمان دچار سکته مغزی می‌شوند، گفت: این احتمال وجود دارد بیمارانی که دچار تنگی عروق و سکته قلبی شده‌اند در هنگام باز کردن عروق لخته خونی جدا شود و به سمت مغز برود و فرد دچار سکته مغزی شود.

وی ادامه داد: در همه دنیا از هر هزار مورد سکته قلبی که تحت درمان بازشدگی عروق قرار می‌گیرند 4 نفر به دلیل جدا شدن لخته خون دچار عارضه مغزی می‌شوند.

عضو کمیته کشوری درمان سکته مغزی تأکید کرد: باید توجه داشت که در درمان سکته قلبی حاد احتمال کمی برای سکته مغزی وجود دارد و نباید این مسئله موجب احتیاط و ترس از درمان سکته قلبی شود.

درمان سکته‌های مغزی و قلبی  از اولویت‌های وزارت بهداشت

قیمی در پاسخ به این سوال که آیا در زمینه داروی درمان سکته قلبی و مغزی کمبودی وجود دارد، گفت: با توجه به اینکه وزارت بهداشت درمان سکته های مغزی و قلبی را در اولویت قرار داده است در بیمارستان‌ها کمبودی از نظر تأمین داروی درمان سکته مغزی و قلبی وجود ندارد.

سکته‌ها نقطه پایان یک سیر طولانی مدت و بد

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: سکته‌ها نقطه پایان یک سیر طولانی مدت و بد هستند در واقع اگر فشار خون درمان نشود، دیابت  و چربی خون تحت کنترل قرار نگیرد و این عوارض به مدت 20 سال وجود داشته باشد آن زمان است که فرد پس از گذشت 20 سال دچار تنگی شدید عروق می‌شود و سکته رخ می‌دهد.

وی تأکید کرد: علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد و پیشگیری از همه چیز مهمتر است به همین دلیل در صورتی که افراد از فشار خون بالا، چربی خون، دیابت رنج می‌برند باید این بیماری‌ها را تحت درمان قرار دهند تا در سنین بالا دچار سکته قلبی نشوند.

توصیه‌های غذایی برای  پیشگیری از وقوع سکته قلبی و مغزی

عضو کمیته کشوری درمان سکته مغزی با توصیه‌های غذایی و تأکید بر رعایت برخی نکات به منظور پیشگیری از سکته قلبی و مغزی گفت: برای پیشگیری از وقوع سکته قلبی و مغزی باید مصرف نمک، روغن جامد، مواد پروتئینی و فست فودها را محدود کرد، همچنین  افراد سیگاری اقدام به ترک کنند و فعالیت بدنی خود را افزایش دهند زیرا ورزش در پیشگیری نقش مهمی دارد در صورت رعایت  همه این موارد دیگر خطر بروز سکته وجود ندارد.

قیمی اظهار کرد: زمانی که فرد این نکات را به منظور پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته به مدت 20 سال رعایت نکند ناگهان سکته بروز می‌کند و این سکته مانند یک زلزله 7 ریشتری بوده که انرژی آن آزاد شده است و در این زمان باید علائم را جدی گرفت.

علائم سکته قلبی

این متخصص مغز و اعصاب تأکید کرد: ضعف دست راست، درد قفسه سینه، احساس سنگینی و تنگی نفس از علائم سکته قلبی هستند هر دقیقه پس از سکته دو میلیون سلول قلبی و مغزی از بین می‌روند، به همین دلیل باید به علائم توجه کرد و به سرعت با اورژانس تماس گرفت تا فرد به بیمارستان‌هایی که مخصوص سکته قلبی و مغزی در نظر گرفته شده‌اند منتقل شوند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار