حق دوست گفت: مستقل شدن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سبب صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود.

علی اکبر حق دوست معاون برنامه ریزی و راهبردی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اظهار کرد: هیئت امنایی شدن بیمارستان‌های سراسر کشور یا مستقل شدن این مراکز در راستای کاهش تصدی‌گری دولت انجام شده است و این کار سبب می‌شود که دولت کمتر به طور مستقیم در کارهای اجرایی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دخیل باشد.

مزایای طرح مستقل شدن بیمارستان‌ها

وی ادامه داد: مستقل شدن بیمارستان‌ها باعث شده دولت کمتر در سیاست‌گذاری و تولیت بیمارستان‌ها ورود پیدا کند؛ امروزه بیمارستان‌های متعددی در سراسر کشور نقش حاکمیتی دارند و به مردم خدمات بهداشتی، درمانی ارائه می‌دهند.

حق دوست اضافه کرد: بیمارستان‌هایی که نقش حاکمیتی دارند را نمی‌توان به معنای خصوصی سازی کرد و از طرف دیگر دولتی نگه داشتن این مراکز سبب کاهش راندمان کاری آن‌ها می‌شود و این مسئله با سیاست گذاری و دستورالعمل‌های کشوری تناقض دارد.

برطرف نشدن مشکلات درمانی با سپردن کار به پزشکان

معاون برنامه ریزی و راهبردی وزارت بهداشت تأکید کرد: سپردن کارهای بیمارستان به پزشکان شاغل در این مراکز مشکلات درمانی را برطرف نمی‌کند و فقط حالا برخی کارها است اما واگذاری بیمارستان‌ها به پزشکان با تشکیل هیئت مدیره می‌تواند دخل و خرج بیمارستان‌ها را مشخص کند و  سودی حاصل مستقیم به افراد برسد.

مشکلات طرح مستحق کردن بیمارستان‌ها

حق دوست اضافه کرد: مستقل کردن بیمارستان‌ها با چالش‌های مختلفی روبه‌رو است به طوری که وقتی یک بیمارستان به صورت خصوصی اداره می‌شود در هر زمانی می‌تواند بنابر میل سهامداران تعدیل نیرو کند و یا پرسنل خود را افزایش دهد.

معاون برنامه ریزی و راهبردی وزارت بهداشت ادامه داد: افرادی که در استخدام دولت قرار دارند باید تا پایان بازنشستگی در همان مرکز فعالیت کنند و اینگونه مرکز از قدرت مانور بالایی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: در صورت پیاده سازی کامل طرح مستقل شدن بیمارستان‌ها بسیاری از مشکلات فعلی برطرف می‌شود و این طرح باعث افزایش راندمان کاری می‌شود زیرا انتظار داریم با منابع مالی موجود اداره بیمارستان بهتر از قبل انجام شود.

حق دوست اظهار کرد: به دلیل آن که بیمارستان به نوعی متعلق به پزشکان شاغل در این مرکز است، دلسوزانه‌تر فعالیت می‌کنند و این مسئله که طرح استقلال بیمارستان‌ها باعث کاهش بودجه دولتی می‌شود، بعید و غیر ممکن است.

معاون برنامه ریزی و راهبردی وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح استقلال بیمارستان‌ها سبب می‌شود تا مراکز درمانی با همان بودجه قبل بهتر اداره شوند و ایرادات ساختمان بیمارستان هم به بهترین نحو برطرف شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار