مهمترین رویدادهای ادبی هفته گذشته را با یک کلیک در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اتفاقاتی در حوزه ادبیات در هفته گذشته رخ داد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم؛

رئیس و نایب رئیس انجمن قلم معرفی شدند

در نخستین جلسه هیأت مدیره جدید انجمن قلم ایران، محسن پرویز به عنوان رئیس و پدرام پاک آیین به عنوان نایب رئیس برگزیده شدند.

محسن پرویز معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‌های نهم و دهم و پدرام پاک آیین، مؤسس خبرگزاری کتاب و مدیر کل پیشین مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی بود.

یکم آذر ماه؛ زمان برگزاری پنجمین دوره کتابگردی

جلسه هماهنگی برای پنجمین دوره «کتاب‌گردی» در موسسه خانه کتاب برگزار شد. این جلسه با حضور احمد مسجد جامعی مبدع طرح کتابگردی و عضو شواری شهر تهران، احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، علی غیاثی ندوشن مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، نیکنام حسینی پور مدیر عامل موسسه خانه کتاب و دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب، مهرشاد کاظمی معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و جمعی از ناشران و کتابفروشان در موسسه خانه کتاب برگزار شد.

مهلت ارسال آثار به جشنواره ادبیات سلامت تمدید شد

مهلت ارسال آثار با اعلام دبیرخانه جشنواره ادبیات سلامت تا ۱۵ آبان تمدید شد. جشنواره ادبیات سلامت در سه بخش فیلمنامه، داستان و نمایشنامه برگزار می‌شود و به بررسی آثار دریافتی که به گونه‌ای با موضوع بهداشت و سلامت ارتباط داشته باشد، می‌پردازد.

بازدید مدیرکل روابط عمومی وزارت ارشاد از بنیاد شعر و ادبیات داستانی

همایون امیرزاده با حضور در بنیاد شعر و ادبیات داستانی، از بخش‌های مختلف این نهاد فرهنگی بازدید کرد.

امیرزاده در این دیدار از ساماندهی انجمن‌های ادبی به عنوان یک حرکت ارزشمند و مبتنی بر عدالت توزیع فرصت‌ها یاد کرد و گفت: در سایه توجه به انجمن‌های ادبی می‌توان تمرکزگرایی فعالیت‌های ادبی و فرهنگی را از بین برد و به گسترش آثار و برکات آن به صورت مویرگی در اقصی نقاط کشور امیدوار بود.

کاهش ۱۶ درصدی تعداد عناوین کتاب در شهریور ماه ۱۳۹۷

بر اساس آمار و اطلاعات کتاب‌های ثبت شده در سایت موسسه خانه کتاب در شهریورماه سال ۱۳۹۷، ۶ هزار و ۶۶۱ عنوان کتاب منتشر شده است که در مقایسه با شهریورماه سال گذشته (۷ هزار و ۹۲۵ عنوان) ۱۶ درصد کاهش داشته است.

نمایشگاه بین المللی کتاب بلگراد آغاز به کار کرد

شصت و سومین نمایشگاه کتاب بلگراد در ۵ سالن و در فضایی بالغ بر ۳۰۰۰۰ مترمربع برگزار می‌شود. در این نمایشگاه ۱۰۰۰ ناشر داخلی و خارجی حضور دارند. نمایشگاه بلگراد بزرگترین و قدیمی‌ترین رویداد فرهنگی در جنوب شرق اروپا به شمار می‌رود. در این دوره بالغ بر ۱۲۰۰ خبرنگار صربی و ۷۰ خبرنگار خارجی از ۱۴ کشور فعالیت‌های این نمایشگاه را پوشش می‌دهند.

سفر نماینده بنیاد سعدی به پاکستان جهت بررسی وضعیت زبان فارسی در این کشور

دبیر بنیاد سعدی به منظور رسیدگی به وضعیت مرکز تحقیقات زبان فارسی در اسلام آباد، در سفری سه روزه به پاکستان، ضمن دیدارهایی با سرکنسول، مسئول خانه فرهنگ، سرپرست رایزنی فرهنگی، رییس دانشکده شرق شناسی دانشگاه پنجاب، رییس دانشگاه زبان شناسی دانشگاه بانوان لاهور و رئیس گروه زبان فارسی در دانشگاه نومل، از کلاس های دانشگاه پنجاب، مدرسه اقبال لاهوری کلاس­ های آموزش زبان فارسی در خانه فرهنگ و مرکز تحقیقات زبان فارسی در اسلام آباد بازدید کرد.

مراسم بزرگداشت دبیرسیاقی در کتابخانه ملی برگزار شد

مراسم بزرگداشت محمد دبیرسیاقی، در سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی، محمد علی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، آویشن دبیرسیاقی و مازیار دبیرسیاقی فرزندان مرحوم محمد دبیرسیاقی برگزار شد.

علی اشرف صادقی، استاد زبان‌شناسی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۴۰ وقتی که هنوز دانشجوی سال سوم ادبیات فارسی بودم به دعوت استادم دکتر معین به لغت نامه رفتم گفت: اولین روزی که به لغت نامه رفتم دکتر سید جعفر شهیدی بنده را معرفی کرد و گفت: مطالب مربوط به حرف گ. لغت نامه را تدوین کنید و با مطالب استاد گنابادی و دبیرسیاقی مقابله کنید. از آنجایی که کار لغت نویسی، کار فنی است و باید آموزش داده شود و براساس شیوه نامه شیوه‌ای تدوین شود. گفتم من تازه دارم لیسانس می‌گیرم که به این ترتیب لغت نویس شدم البته اشتباهات زیادی هم انجام شد که به این ترتیب با استاد دبیرسیاقی آشنا شدم. 

حضور سوره مهر با ۴۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تبریز

شانزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب استان آذربایجان شرقی در تبریز در حالی آغاز به کار کرد که سوره مهر با ۴۰۰ عنوان از پرفروش‌ترین کتاب‌ها و تازه‌های کتاب خود در این نمایشگاه کتاب استانی شرکت کرده است.

بر اساس این گزارش، کتاب جدیدی همچون «اردوگاه اطفال» احمد یوسف‌زاده، «آخرین نشان مردی» نوشته مهرداد صدقی، «بزرگترین خط کش دنیا» فرهاد حسن زاده، «طراح صحنه» محمد‌حسن جمشیدی، «از تو چه پنهان» مجید ترک آبادی، «سالیان» سجاد سامانی، «ملاقات در فکه» سعید علامیان، «بازخوانی مبانی، هنر‌های تجسمی از منظر عرفان و حکمت ایرانی» رسول کمالی، «گزیده دیوان حافظ» اسدالله‌بقائی نائینی، «گریم جلوه‌های ویژه» اشکان‌وثوقی، «بررسی رمان پل معلق» مسروره مختاری، «عبور از مسکو و پکن» مجتبی رحماندوست، «بیانیه» عباس باقری، «در غبار خویش» مجموعه شعر صالحی سمنانی تالیف حسن یعقوبی، «پی دبلیو» خاطرات شمس اله شمسینی نوشته شهاب احمد پور و ... در این نمایشگاه عرضه شده است.

اتفاق ویژه نمایشگاه کتاب تبریز عرضه کتاب «فرنگیس» خاطرات فرنگیس حیدرپور نوشته مهناز فتاحی با تقریظ مقام معظم رهبری است که انتشارات سوره مهر این کتاب را در غرفه خود نمایش داده است.

مهلت ارسال اثر به جشنواره کتاب و رسانه تمدید شد

هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه با هدف افزایش توجه به کارکرد‌های رسانه در حوزه نشر و ترویج کتابخوانی در هفته کتاب برگزار می‌شود. در این جشنواره طبق روال هر سال، با بهره‌گیری از دانش و تجربه فعالان خبره دو حوزه رسانه و کتاب، آثار رسانه‌ای انتشار یافته در زمینه کتاب و نشر بررسی می‌شود.

در این دوره از جشنواره کتاب و رسانه علاوه بر بخش عکس که سال گذشته به بخش‌های جشنواره افزوده شد، دو مبحث آثار طنز و مطالب منتشر شده در فضای مجازی نیز به رقابت و داوری‌های این دوره اضافه شده است. همچنین در این دوره برای نخستین‌بار تمام مراحل ارائه آثار و نیز داوری‌ها به شکل مکانیزه دیجیتال انجام خواهد شد و نیازی به ارسال فیزیکی آثار نیست.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار