نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد توکیو و ژاپن عصر تازه‌‎ای از روابط دو جانبه را براساس اعتماد میان او و همتای روسی‌اش آغاز خواهند کرد.

شینزو آبه: اعتماد میان من و پوتین آغازگرعصرتازه‌ای در روابط میان مسکو و توکیو استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن امروز چهارشنبه اعلام کرد توکیو و مسکو دوره تازه‌ای از روابط دوجانبه میان خود را بر اساس اعتماد میان او و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه او آغاز خواهند کرد.

نخست وزیر ژاپن به پارلمان این کشور اعلام کرد: توافقنامه‌های ناگاتو (که در سال 2016 با پوتین به امضا رسید) در حال پیشرفت است. ما اختلافات ارضی میان خود را حل و فصل خواهیم کرد و توافق صلحی را براساس روابط بر پایه اعتماد میان من و رئیس جمهور روسیه به امضا خواهیم رساند.

او در ادامه تاکید کرد ما عصر تازه‌ای در روابط ژاپن و روسیه را آغاز خواهیم کرد.

بنا به گفته شینزو آبه، این سناریو که دو کشور روسیه و ژاپن بیش از 70 سال است که هیچ معاهده صلحی میان خود ندارند، سناریوی غیرعادی است.

درماه سپتامبر پوتین در جلسه عمومی مجمع اقتصادی شرق پیشنهاد امضاء یک توافق صلح میان دو کشور را تا پایان سال میلادی جاری ارائه داد. توکیو در پاسخ به پیشنهاد رئیس جمهور روسیه اعلام کرد این کشور همچنان بر موضع پیشین خود تاکید دارد و معتقد است توافق صلح با روسیه تنها از طریق حل و فصل اختلافات ارضی می تواند به نتیجه برسد.

بنا به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این واقعیت که ژاپن و روسیه هیچگاه پس از پایان جنگ جهانی دوم توافق صلحی را میان خود امضاء نکردند، مدتهاست به مانعی در روابط میان مسکو و توکیو تبدیل شده است. مسئله اصلی که در مسیر دستیابی به توافق صلح میان دو کشور وجود دارد این است که این توافق باید مسئله مالکیت چهار جزیره مورد مناقشه دو طرف، ایتوروپ، کاناشیر، شیکوتان و هابومای، را دربرگیرد. این جزایر در روسیه به نام کرویل جنوبی و در ژاپن با نام قلمروی شمالی شناخته می‌شوند.

در سال 2016 رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر ژاپن در طول سفر پوتین به ناگاتو برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مشترک در جزایر تحت مناقشه  به توافق رسیدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار