ورزش‌های هوازی منظم می‌تواند کودکان مبتلا به اوتیسم را در روابط اجتماعی بهتر کمک کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محسن داوودی مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیماری اوتیسم را یک اختلال در سیستم عصبی خواند و گفت: این اختلال عصبی باعث عدم عملکرد صحیح مغز می‌شود و اگر چه بهبودی کامل و درمان این افراد در حال حاضر میسر نیست و امری دور از ذهن به شمار می‌رود، اما درمان جدی و به هنگام برای این بیماران، باعث تغییرات اساسی و مفید در روش و سبک زندگی آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: بیماری اوتیسم یک بیماری نوروبیولوژیکی و اختلال تکاملی است که در بیماران اوتیستیک باعث می‌شود مغز نتواند در زمینه رفتار‌های اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی و حرکتی به درستی عمل کند.

داوودی با اشاره به مشکلات این کودکان در زمینه‌های ارتباط کلامی و غیر کلامی، رفتار‌های اجتماعی، حفظ و ایجاد تعادل و نیز در زمینه حس‌های عمقی، افزود: اگر خانواده این کودکان نتوانند علائم این بیماری را به موقع در کودکان خود شناسایی و کشف کنند و درمان آنان به تاخیر بیفتد، ممکن است شاهد شرایط نامطلوب زیادی در آینده آنان باشیم.

این متخصص فیزیولوژی قلبی و تنفسی، علائم سه گانه وجود این اختلال تکاملی در کودکان را روابط اجتماعی ضعیف، مشکلاتی در ارتباط کلامی و غیرکلامی و علایق و فعالیت‌های محدود معرفی کرد و گفت: این علائم در سه سال نخست زندگی پدیدار می‌شود و به نظر می‌رسد در سرتاسر زندگی ادامه پیدا می‌کند.

وی، در مورد تاثیر ورزش در این کودکان، گفت: بر اساس پژوهش‌های محققان، اثبات شده است که پرداختن به ورزش‌های هوازی و منظم در بهبود شرایط زندگی این افراد تاثیر مثبت فراوانی داشته و می‌تواند باعث تمرکز بیشتر و بروز رفتار‌های اجتماعی کامل تری در مبتلایان به این اختلال شود.

داوودی تاکید کرد: مهم این است که به کودک کمک شود تا ورزشی را انتخاب کند که از آن لذت ببرد و احساس برتری در آن داشته باشد؛ چرا که اوتیسم چالش‌های ویژه‌ای دارد، اما نباید فراموش کرد که همین چالش‌ها باعث فراهم کردن امکانات هیجان انگیزی برای آن‌ها می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به این موضوع که هر کودک مبتلا به اوتیسم چالش‌های منحصر به فرد خود را دارد که مربیان باید خود را با آن چالش‌ها وفق دهند، ادامه داد: چالش‌های متفاوت بر اساس شدت بیماری شرایطشان متفاوت است؛ به طور مثال بعضی از کودکان کناره می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر فعالند، تعدادی از این کودکان روان و سلیس صحبت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از آن‌ها هرگز صحبت نمی‌کنند و یا بسیار کم حرف هستند.

داوودی افزود: مربیان تربیت بدنی، با بردباری و ارتباط با پدر و مادر این کودکان بهتر درک خواهند کرد که چگونه به این کودکان، شنا، موج سواری یا شرکت در دو میدانی یا هنر‌های رزمی را آموزش دهند.

او با اشاره به نقش ورزش در افرایش آمادگی جسمانی کودکان و نوجوانان و کسب مهارت، موفقیت، اعتماد به نفس و روابط اجتماعی، گفت: برای کمک به کودکان اوتیسم که از لحاظ اعتماد به نفس و روابط اجتماعی دچار مشکل هستند، با ورزش می‌توان ضعف‌های این کودکان را برطرف ساخت.

این متخصص پزشکی ورزشی، ورزش‌های منظم را باعث بهبود رشد در کودکان عنوان کرد و توضیح داد: چرا که از طرفی، فعالیت فیزیکی باعث کاهش گلوکز و در نتیجه ترشح هورمون رشد می‌شود و از طرف دیگر باعث منظم شدن و افزایش خواب و تغذیه کودک شده و این عوامل برای رشد کودکان ضروری هستند.

دکتر داوودی ادامه داد: فعالیت‌های منظم باعث افزایش تراکم استخوانی و کاهش احتمال بروز پوکی استخوان و درد‌های مفاصل در بزرگسالی می‌شود، اما برای ورزش باید با متخصصان طب فیزیکی و ورزش مشورت کرد؛ زیرا گاهی انتخاب نادرست در ورزش، مضرات جبران ناپذیری را در کودکان به همراه دارد.

مدیر تربیت بدنی دانشگاه یادآور شد: نباید فراموش کنیم که لازمه شرکت افراد اوتیستیک در برنامه‌های ورزشی بهبود مهارت‌های حرکتی آنهاست، اما آنچه روشن است، فعالیت‌های ورزشی یکی از موثرترین راه‌ها برای غلبه بر ناتوانی‌های حاصل از بیماری اوتیسم است.
انتهای پیام/ر

کمک به کودکان اوتیسمی با ورزش‌های هوازی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار