تپه تاریخی دوران آباد شهرستان بوئین زهرا در فهرست میراث ملی غیر منقول به ثبت رسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از قزوین  ؛ محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: پرونده تپه تاریخی دوران آباد در روستای زین آباد شهرستان بوئین زهرا در کمیته ثبت آثار غیر منقول کشور تایید شد و در فهرست میراث ملی غیر منقول به ثبت رسید.

حضرتی افزود: تپه دوران آباد در کنار محوطه‌هایی، چون تپه حسین آباد و پیریوسفیان در زمره معدود محوطه‌های متعلق به عصر آهن و مفرغ قدیم قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: وجود داده‌های سطحی مانند سفال‌های نوع سیاه داغدار با نقش کنده نوع یانیق بیانگر اهمیت محوطه در سیر تطور تاریخ و فرهنگ منطقه مرکزی فلات ایران در عصر مفرغ قدیم است، همچنین به‌دست آمدن یک قطعه سفال نخودی منقوش از دوره سوم سیلک نشان‌دهنده سکونتگاه بودن این محوطه از هزاره چهارم قبل از میلاد تا عصر آهن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین یادآور شد: این محوطه تاریخی در معرض تهدید‌های احتمالی، چون حفاری‌های غیر مجاز و یا تصرف بخشی از عرصه و حریم تپه جهت زراعت و باغداری قرار دارد که امیدواریم با ثبت آن برای حفاظت و پاسداری از این محوطه ارزشمند باستانی گامی موثر برداریم.

انتهای پیام/

تپه تاریخی دوران آباد شهرستان بوئین زهرا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.