وزیر جهاد کشاورزی گفت: پس از تصویب پیشنهاد در شورای عالی اقتصاد مجدانه مشکلات گندم کاران را پیگیری می‌کنم.

وزیر جهاد  کشاورزیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه یکم آبان ماه) پارلمان گفت: متاسفانه یارانه نان به پرداخت پول گندم کشاورزان گره خورده و موجب بروز مشکلاتی در این زمینه شده است، به نوعی که تولیدکنندگان گندم متضرر شده اند

وی افزود: ما گندم را کیلویی 660 تومان به کارخانه می فروشیم، اما حضور دلالان نان سبب ایجاد مابه التفاوت بسیاری در این میان شده است، با وجود تلاش‌های مسئولان، نه تنها الان، حتی در طول سال هم با این گرفتاری‌ها  مواجه هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: گندم را نزدیک 1400 تومان می فروشیم، بیش از 7 هزار میلیارد تومان یارانه به نان داده می‌شود اما این رقم در لابلای بودجه برای تامین کنندگان و خزانه مشکلاتی را ایجاد کرده است که امیدواری به کمک مجلس و دولت راهکاری را اتخاذ کنید که حساب پول گندم از یارانه نان جدا شود.

حجتی تاکید کرد: با وجود همه مشکلات با توجه به پیگیری‌ها و پشتیبانی‌هایی که به عمل آمده، وجه گندم کشاورزان قریب به 12 هزار و 500 میلیارد تومان در سال جاری یک ماه زودتر از سال گذشته پرداخت شد؛ امسال با وجود همه محدودیت‌های اقلیمی،‌ با حضور به موقع و تلاش کشاورزان و با توجه به آنکه سال سختی را پشت سر گذاشتیم، نزدیک به یک میلیون تن گندم بیشتری بخریم و با توجه به مشکلاتی که در عرصه بین‌الملل داریم برای سومین سال متوالی هیچ نیازی به واردات گندم نداریم.

وی بیان کرد: امیدواریم که بتوانیم طوری عمل کنیم که بیش از این شرمنده تولید کنندگان نباشیم و بتوانیم این وجه ناقابل را به خوبی و به موقع به آنها بپردازیم. از سوی دیگر نظامی طراحی کردم که دست کشاورزان خالی نشود، لذا در همان روزها و ماه های اولی سهم 50 درصدی آنها پرداخت اما در 50 درصد دوم با مشکل روبه‌رو شدیم همچنین درباره خریدهای تضمینی نیز وزارت جهاد و کشاورزی موظف است تا پیشنهاد خود را تقدیم شورای عالی اقتصاد کند.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: فصل کشت از نیمه دوم شهریور و اول پاییز شروع می شود اما ما پیشنهاد خود را در مردادماه به دبیرخانه شورای عالی اقتصاد ارائه کردم، اما هنوز این پیشنهاد به مصوبه تبدیل نشده است.

حجتی ادامه داد: با توجه به شرایط و هزینه ها، تلاش شده هزینه تولید در پایین ترین سطح بماند و یا از میزان افزایش بهره وری استفاده کنیم، میزانی که در سالهای گذشته علی رعم کاهش سطح کشت، قوت غالب کشاورزان بوده است؛ در صورتی که بند یارانه نان از هزینه تولید گندم خارج شود، یعنی هزینه گندم کشاورزان را به صورت مجزا در اختیارشان قرار دهیم، کمتر شاهد چنین مشکلاتی خواهیم بود.

ویی ادامه داد: با توجه به شرایط هزینه‌ها و همچنین کارشناسی‌ها و برآوردهایی که وجود دارد و با وجود تلاش‌های انجام شده برای آنکه هزینه تولید در سطح پایین خود باقی بماند و یا آنکه بتوانیم از افزایش بهره وری که این سال‌ها عمدتا بودجه ما برای تولید محصولات استراتژیک و حیاتی و قوت اصلی کشور بوده،  استفاده کنیم و همچنین برای اینکه بتوانیم کود و ماشین آ‌لات را با کمترین افزایش قیمت تهیه کرده و نهادها و ابزارهای مورد نیاز را  در اختیار تولید کننده قرار دهیم. بنابراین به طور طبیعی یک افزایش طبیعی قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی گفت:  اگر بتوانیم بند ناف یارانه نان را از هزینه تولید خارج کنیم و هزینه گندم کشاورزان را جدا در اختیارشان قرار دهیم شاید بتوانیم در کاهش این تعلل‌ها اثرگذار باشیم.

حجتی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که چرا با تاخیر این مبالغ پرداخت می شود، گفت: من وظایف خود را در وزارت جهاد با حساسیت بالا دنبال کرده‌ام و در سال های 91 ، 92، 93 و حتی 94 سالانه 5.5 میلون تا 7 میلیون تن گندم وارد کرده ایم. سال گذشته نیز صادرات گندم 4 هزار تن نسبت به واردات افزایش پیدا کرده است که این امر را مدیون کشاورزان هستیم.

وی با بیان اینکه پیگیر قیمت پیشنهادی و مصوبه شورای عال اقتصاد بودم، بیان کرد: سازوکاری جز فرآیند کنونی وجود ندارد، کما اینکه ما نیز از قیمت های سال گذشته ناراضی بودیم و فکر می کردیم هزینه هایی که در سال 96 و 97 به کشاورزان تحمیل شد، به ویژه گندم کاران، مناسب نبوده و حق مطلب ادا نشده است، فحوای رفتار و گفتار در شورای عالی اقتصاد بر همین منوال است و من شرمنده تولیدکنندگان هستم، اما آنچه مربوط به من و وزارتخانه جهاد کشاورزی است، انجام شده است.

حجتی در پایان تاکید کرد: قول می دهم مشکلات پیش رو را پیگیری کنم، البته قیمت دانه های روغنی کلزا نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار