وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آمار سالمندی در جهان و در کشور ما رو به افزایش است و طی سال‌های آینده تا ۳ برابر افزایش می‌یابد.

شمار سالمندان کشور در سال‌های آینده 3 برابر می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کنفرانس منطقه‌ای سالمندی که  صبح امروز (سه شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: آمار سالمندی در جهان و در کشور ما رو به افزایش است و طی سال‌های آینده تا ۳ برابر افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ امید به زندگی ۶۰ تا ۶۵ سال برآورد شده است، افزود: امروز امید به زندگی در بدو تولد ۷۵ سال برآورد شده است، در حالی که کسانی که در سال‌های ۹۵ -۹۶- ۹۷ متولد شدند و می‌شوند، به طور میانگین تا ۹۵ سالگی زنده می‌مانند.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: در آینده با جمعیت سالمندی بیشتری مواجه هستیم که برآورد ما در این زمینه حاکی از آن است که طی ۳ سال گذشته هزینه درمان ۶۵ ساله‌ها ۳ برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه کهنسالی یک موهبت الهی است، افزود: نیاز کهنسالان به درمان بیشتر از سایر افراد جامعه است و با توجه به شرایطی که دارند به تأمین هزینه‌های خود قادر نیستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در سال 93 مشخص شد که تعداد مراجعه سالمندان به مراکز درمانی دو برابر سایر افراد جامعه است.

قاضی زاده هاشمی گفت: در این مطالعه میزان بستری سالمندان دو برابر افراد معمول بوده است، یعنی اگر میزان بستری افراد عادی 7 درصد برآورد شده، این افراد 16 درصد شاخص بستری داشته‌اند.

وی تشریح کرد: مهم این است که اثرات ناشی از سالمندی را در کل جامعه در دستور کار قرار دهیم و به ایجاد زیرساخت‌های شهری،‌اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و افزایش توان مورد نیاز سالمندان توجه کنیم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در مقوله سالمندی امری مهم است، تاکید کرد: فرصت کم است و باید به صورت منسجم برنامه‌های سالمندی عملیاتی شود تا آینده بهتری را رقم بزنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجتماعی شدن سلامت را مهم دانست و افزود: توجه بیش از پیش به نقش خانواده،‌رفاه و بهبود زندگی سالمندان باید با رویکرد توانمندسازی و پیشگیری مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در کشور با کمک بهزیستی، وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه سند ملی سلامت و تقسیم کار ملی تهیه شده و در شورای عالی امنیت و سلامت غذایی با حضور رئیس‌جمهور به تصویب رسیده و در دستور کار اصلی سازمان‌‌ها برای توسعه خدمات به این قشر قرار گرفته است، ادامه داد: ارائه خدمات به سالمندان جزء طرح تحول سلامت است، طرحی که بزرگترین طرح اجتماعی در کشور بوده و به جمعیت 50 درصدی کشور در شهرها و روستاها به صورت رایگان خدمات می‌دهد.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: طرح تحول سلامت برای روستاها، حاشیه‌ شهرها،‌ بیماران خاص و صعب‌العلاج رایگان بوده و چنانچه فردی روستایی و کارمند دولت باشد، فقط 5 درصد و فردی که شهری است 10 درصد هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد، درواقع پرداخت 90 تا 95 درصد هزینه‌ها بر عهده دولت است.

وی با بیان اینکه به 7 میلیون سالمند در قالب طرح تحول سلامت خدمات ارائه می‌دهیم، گفت: این در حالی است که حدود 94 درصد سالمندان بیمه هستند و 31 درصد نیز بیمه تکمیلی دارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: امیدواریم در آینده همه سالمندان در هر سطح و سنی امکان زندگی فعال را داشته باشند و در تدوین سیاست‌های حمایتی نقش داشته باشند که در این راستا برنامه‌ریزی‌ها شروع شده، هرچند مهم اجرا کردن آن‌ها است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
وزیر
کجایی؟
Germany
سارا
۱۴:۲۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
ای داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
چه فکری براشون کردی
Iran (Islamic Republic of)
حاصلی
۱۳:۵۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
نه اینکه همه چی ارزونه ، کارفراونه رب روی قوطیش 8500 نوشته میدن18000 تومان و جوان ها مجردموندن هرگروهی که میادسرکارآینده نگری نیست وادامه راه همدیگه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
جامعه ایران به سمت پیری می رود.
Germany
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
کجایی جوانی
Germany
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
کجایی جوانی
Iran (Islamic Republic of)
مهین
۱۲:۱۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۷
نه ازدواج کردیم نه صاحب شغل شدیم از این به بعد هم به پیشواز سالمندی می رویم .
آخرین اخبار