وی گفت: در راستای تسهیل و تسریع صادرات، کنترلهای گمرکی برای کالاهای سطح یک و دو صرفاً در یک مرحله انجام میشود و بر همین اساس، در صورتی که مسیر اظهارنامه صادراتی کنترل سیستمی سطح یک و دو تعیین شود نیازی به ورود حاملها به داخل گمرک مبدأ صادرات برای توزین و الصاق پلمب در گمرک مبدأ یا داخلی نیست و در صورتی که مسیر اظهارنامه صادراتی کنترل سیستمی سطح دو تعیین شود در این مسیر در ابتدا بررسی اسنادی اظهارنامههای کنترل سطح دو توسط گمرک مبدأ انجام میپذیرد. در مسیر کنترلی سطح سه نیز تسهیلات ویژهای به تولیدکنندگان کالاهای صادراتی میدهیم.
عسگری ادامه داد: تا پیش از الکترونیکی شدن گمرک میانگین تشریفات صادرات 7 روز بود که اکنون با راهاندازی سامانههای الکترونیک زمان ترخیص در رویه صادرات به کمتر از یک روز کاهش یافته است. درحالی که در گذشته باید تقریباً 9 مرحله یعنی دریافت مجوز از سازمانهای مربوطه، احراز هویت و ماده 7، مراجعه به گمرک و تایپ اظهارنامه، کارشناسی، ارزیابی، توزین و در نهایت خروجی کالا از انبار و گمرک خروجی و اعلام وصول صادرات را با تحویل اسناد کاغذی طی میکرد اما حالا حتی اظهار الکترونیکی صادرات به گمرک در مرز خروجی انجام میشود.
رئیس کل گمرک ایران در ادامه از بسته ضدتحریمی گمرک برای حمایت از صادرات خبر داد و با اشاره به استفاده از تمامی ظرفیتهای گمرکی برای حمایت از تولید و صادرات تصریح کرد: دستورالعملهای تفویض اختیار ورود موقت و استرداد حقوق ورودی در شیوهنامهای جدید تنظیم و به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده که در مقایسه با دستورالعمل قبلی، تسهیلات گمرکی برای ورود موقت کالا و استرداد حقوق ورودی با هدف حمایت از تولید و صادرات در 17 بند افزایش یافته است.
بهگفته رئیس کل گمرک ایران، اگر کالای صادراتی با تشخیص گمرک و وزارت صمت، از محل کالای ورود موقت تولید شده باشد و واردکنندگان ارزی از دولت بابت ورود موقت کالاها دریافت نکنند، مشمول هیچ یک از محدودیتها و موانع صادراتی نیست که این مصوبه ابلاغ شده است.
عسگری گفت: محدودیتها در شیوهنامه جدید نسبت به قبل برطرف شده و گمرک بر اساس اهداف ازپیش اعلامشده در جهت حمایت از تولید کنندگان و صادرات گام برداشته است.
رئیس کل گمرک ایران در تشریح بخشی از تسهیلات جدید گمرکی برای حمایت از تولید و صادرات بر اساس ماده 51 قانون امور گمرکی گفت: در شیوهنامه قبلی، اختیار صدور و تمدید مجوز ورود موقت به تعداد محدودی از گمرکات اجرایی کشور تفویض شده بود در حالی که در دستورالعمل اخیر، این اختیار به کلیه ناظرین و مدیران گمرکات مراکز استانها تفویض شده است.
عسگری ادامه داد: پیش از این امکان مجوزهای صادره توسط گمرکات تفویضاختیارشده، قابل پذیرش جهت ورود موقت کالای موضوع مجوز در سایر گمرکات نبود و واحدهای تولیدی میبایست مجوز ورود موقت خود را از گمرکات ورودی دریافت و یا اینکه کالای ورود موقت را تحت رویه ترانزیت داخلی از گمرک مرزی به گمرک ورودموقت کننده منتقل میکردند که هر دو مورد مستلزم صرف هزینه برای واحدهای تولیدی بود.
وی ابراز کرد: بر این اساس و بهمنظور کاهش هزینههای غیرضرور واحدهای تولیدی، مطابق دستورالعمل اخیر مجوزهای صادره توسط گمرکات مراکز استان یعنی محل وقوع واحد تولیدی، در تمامی گمرکات مجاز کشور که رویه ورود موقت را دارند قابل پذیرش است.
رئیس کل گمرک گستردهتر شدن دامنه کالاها را در تفویض اختیار اخیر از دیگر مزایای آن دانست و گفت: مهلت اعتبار مجوزهای ورود موقت در شیوهنامه قبلی 3 ماه درنظر گرفته شده بود که بهجهت حمایت از واحدهای تولیدی و تسهیل جریان ترخیص مواد اولیه مورد نیاز ایشان، مهلت استفاده از مجوز ورود موقت طی دستورالعمل اخیر به 4 ماه افزایش یافته است، ضمن اینکه در صورت درخواست ذینفع، مهلت اشارهشده دو ماه دیگر نیز قابل تمدید است.
بهگفته عسگری، بهمنظور تسهیل ارائه درخواست های ورود موقت، برخی اسنادی که بهضمیمه درخواست ورود موقت باید ارائه میشد، حذف شده و اقدامات اولیه جهت اخذ الکترونیکی اسناد نیز انجام شده است، ضمن اینکه در صورت وجود سابقه ورود موقت از سوی متقاضی، اسنادی که قبلاً دریافت شده است نیز مجدداً بهضمیمه درخواست جدید اخذ نخواهد شد.
رئیس کل گمرک ایران در تشریح مقایسه دو شیوهنامه قدیم و جدید در استرداد حقوق گمرکی با اشاره به ماده 66 قانون امور گمرکی گفت: در شیوهنامه قبلی، اختیار استرداد حقوق ورودی موضوع ماده 66 قانون امور گمرکی به تعداد محدودی از گمرکات اجرایی کشور تفویض شده بود. اما در دستورالعمل اخیر، این اختیار به کلیه حوزههای نظارت و گمرکات اجرایی مراکز استانها تفویض شده است.
انتهای پیام/