شهرستان مه ولات با سطح زیر کشت ۲۳۰۰ هکتار مقام دوم سطح زیر کشت انار استان خراسان رضوی را داراست که سرمازدگی سال ۹۵ باعث کاهش ۸۰ درصدی محصول و خسارت بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال شده است.
 
شهرستان مه ولات رتبه دوم سطح زیر کشت انار را در خراسان رضوی دارد و باکاهش ۸۰ درصدی محصول، خسارت ۹۰۰ میلیارد ریالی و سو استعاده دلالان انتظار می‌رود با تشکیل اتحادیه صنفی انارکاران از سواستفاده دلالان جلوگیری شود.
 
رمضانعلی قاسمی مدیریت جهاد کشاورزی مه ولات در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛  گفت: امسال پیش بینی می‌شود ۶۹۰۰ تن انار از سطح باغات شهرستان برداشت شود که نسبت به سال ۹۵ بیش از ۸۰ درصد کاهش محصول را شاهد بوده ایم.
 
خسارت بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال به انار کاران مه ولات/ راه اندازی اتحادیه صنفی انارکاران راه نجات کشاورز از دست دلالان است
وی ادامه داد: خسارت وارده به محصول انار کشاورزان ناشی از سرما و یخ زدگی بیش از ۹۰۰ میلیارد طی ۳ سال بوده است.

مدیریت جهاد کشاورزی مه ولات با تاکید بر اینکه سرمای آذرماه سال ۹۵ باعث کف بر شدن بیش از ۸۰ درصد باغات انار شده است، افزود: این امر باعث شده است که کشاورزان توانایی پرداخت وام را ندارند و مستلزم این است که مصوبه استمهال وام‌های کشاوری در بانک‌ها اجرا گردد.

قاسمی گفت: احداث کارخانه فرآوری تولید رب انار با همکاری بخش خصوصی و احداث سردخانه ۳ هزار تنی محصولات کشاورزی با اهدا تصحیلات بانکی از اقدامات جهاد کشاورزی برای حمایت از باغداران بوده است.

سودی که به جای جیب انارکاران، به جیب میدان بار می‌رود

علیرضا مومنی یکی از انارکاران مه ولاتی که به خرید انار از باغ داران مشغول است وی  در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: قیمت‌های پایین خرید انار علاوه بر مشکل کشاورز، مشکل خریداران انار است و در این میان سود اصلی را میدان بار می‌برد.
 
خسارت بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال به انار کاران مه ولات/ راه اندازی اتحادیه صنفی انارکاران راه نجات کشاورز از دست دلالان است
علیرضا مومنی افزود: وقتی ما انار را می‌خریم و برای فروش به میدان بار مراجعه می‌کنیم با کمیسیون میدان بار روبه رو می‌شویم که چیزی جز ضرر نصیب ما نمی‌شود.

وی ادامه داد: انار خریداری شده از باغ داران به شهر‌هایی از جمله مشهد، تبریز و تهران ارسال می‌شود.

مومنی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۸۰ تن انار خریداری کردیم، اما امسال پیش بینی می‌شود بین ۲۰ الی ۳۰ تن انار خریداری شود.

قیمت خرید انار با تورم جامعه هم خوانی ندارد

حسین پورتضی کشاورز جوان مه ولاتی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مشکل اساسی انارکاران، قیمت خرید انار از باغدار است چرا که قیمت خرید با تورم موجود هم خوانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه حتی خریداران رغبت به خرید محصولات را ندارد، افزود: بعد از یک سال زحمت اکنون مجبور به نگهداری انار هستیم که این باعث می‌شود به محصول ما ضرر وارد شود.
 
خسارت بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال به انار کاران مه ولات/ راه اندازی اتحادیه صنفی انارکاران راه نجات کشاورز از دست دلالان است
پورمرتضی با تاکید براینکه دلالان در این برهه از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و این کشاورز را آزرده خاطر می‌کند، خاطر نشان کرد: از سازمان جهاد کشاورزی انتظار می‌رود همانگونه که خرید بعضی از محصولات از جمله زعفران را در دستور کار قرار دارد، با خرید مستقیم از باغ داران زحمت کش مه ولات که رتبه دوم در استان خراسان رضوی را دارد از هدر رفتن زحمات کشاورز جلوگیری کنند.

انتظار می‌رود که کشاورزان مه ولاتی با همکاری جهاد کشاورزی با تشکیل اتحادیه صنفی ضمن نظم بخشیدن به بازار از سو استفاده از زحمات کشاورز جلوگیری شود.

انتهای پیام// م. م.
 
گزارشگر: مهدی محدثی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.