معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد خروج یکجانبه آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد اقدامات تلافی‌جویانه مسکو از جمله اقدام نظامی را در پی خواهد داشت.

ریابکوف: خروج یکجانبه آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد اقدام نظامی به دنبال داردبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد اگر آمریکا به خروج یکجانبه از توافقات بین‌المللی ادامه دهد، روسیه اقدامات تلافی‌جویانه از جمله اقدامات نظامی را در پیش خواهد گرفت.

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه تلاش‌های جدید آمریکا برای مجبور کردن مسکو به دادن امتیاز در مسئله امنیت بین‌المللی و ثبات استراتژیک را محکوم می‌کند.

ریابکوف تاکید کرد: طرف روسی بارها اعلام کرده است که آمریکا هیچ دلیلی برای متهم کردن روسیه به نقض ادعایی این پیمان ندارد. بعد از گذشت سال‌ها آنها نتوانستند ادعاهای خود را با توضیحات شفاف به اثبات برسانند.

ریابکوف افزود به نظر می‌رسد اتهامات آمریکا علیه روسیه درباره پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد  با هدف سرپوش گذاشتن بر اقدامات واشنگتن در نقض این پیمان صورت می‌گیرد. این مقام روسی اعلام کرد آمریکا هیچ دلیلی برای اینکه بگوید روسیه پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد را نقض کرده است، ندارد و تمامی این اتهامات بی اساس است. با این حال ریابکوف بر پافشاری مسکو برای حل و فصل مسائل مربوط به پیمان منع موشک هسته‌ای میان برد از طریق گفتگو تاکید کرد.

پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد این کشور از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد به دلیل نقض ادعایی این پیمان از سوی مسکو خارج خواهد شد.

در ماه می نیز رئیس جمهور آمریکا در یادداشتی به مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور دستور داد در واکنش به نقض ادعایی پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد از سوی روسیه تحریم‌های را علیه این کشور اعمال کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به این موضوع اعلام کرده بود روسیه هیچگاه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد تخطی نکرده است و به تعهداتش در این خصوص پایبند بوده و قصد ادامه اجرای تعهداتش را دارد. همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرد موشک‌های 9M729 این کشور مطابق با تعهدات مسکو در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد بوده و در محدوده ممنوعه مورد آزمایش قرار نگرفته است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد در سال 1987 میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. این پیمان در 8 دسامبر آن سال در واشنگتن به امضای رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رئیس حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار