نماینده دموکرات کنگره آمریکا از مقامات عربستان خواست بیان دروغ‌های خنده‌دار درباره پرونده خاشقجی را متوقف کنند.

نماینده کنگره آمریکا: عربستان دروغ‌های خنده‌دار درباره خاشقجی را متوقف کند؛ ما احمق نیستیم!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در ادامه اعتراض شماری از نمایندگان کنگره آمریکا به بیانیه حکومت عربستان درباره پذیرش قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد محمد بن سلمان، یک نماینده دیگر توضیحات ریاض در این بیانیه را «دروغ‌های خنده‌دار» توصیف کرد.

«تِد لیو» نماینده دموکرات کنگره آمریکا، در صفحه توییتر خود خطاب به سفارت عربستان در آمریکا مدعی شد: «شاید دونالد ترامپ و جرد کوشنر (مشاور ارشد و داماد ترامپ) را خریده باشید، اما مردم آمریکا و کنگره را نخریدید. ترامپ و کوشنر روزی می‌روند اما، ما همچنان هستیم».

وی در ادامه با اشاره به بیانیه توضیحی ریاض درباره قتل خاشقجی افزود: « اگر می‌خواهید آمریکا متحد خوبی باشد، شما باید از بی‌احترامی به ما، با این دروغهای خنده‌دار دست بردارید. ما احمق نیستیم».

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد محمد بن سلمان، سه‌شنبه 10 مهر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و برخی گزارش‌ها حاکی از پیدا شدن جسد مثله‌ شده وی در یکی از خیابان‌های استانبول است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای، مقامات امنیتی این کشور حتی اعلام کردند فیلم و نوار صوتی شکنجه و قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان از سوی عوامل امنیتی سعودی را در اختیار دارند. اما، مقامات ارشد عربستان و به‌خصوص محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، مدعی بودند خاشقجی پس از انجام کارهای اداری خود کنسولگری عربستان را ترک کرده است.

همزمان با عملیات تجسس در کنسولگری عربستان، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از منابعی آگاه گزارش داد حکومت عربستان در حال تهیه گزارشی است که ضمن پذیرش قتل جمال خاشقجی اعلام می‌کند این جنایت از سوی «عوامل خودسر» و در حین بازجویی از وی صورت گرفته و هیچ دستوری از مقامات بالاتر وجود نداشته است.

عربستان سعودی سرانجام پس از 18 روز در ساعات اولیه صبح امروز (شنبه) از کشته شدن جمال خاشقجی بر اثر مشاجره و درگیری در کنسولگری این کشور در استانبول خبر داد. 

اعتراف دیرهنگام عربستان و روایت عجیب این کشور با واکنش‌های جهانی همراه شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تقریبا تنها کسی بود که روایت جعلی عربستان از این حادثه را «باورپذیر» توصیف کرد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، روایت عربستان از این حادثه را مشکوک توصیف کرده است. باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، نیز اعلام کرده است که نمی‌توان اظهارات سعودی‌ها در قضیه خاشُقجی را به راحتی پذیرفت و واشنگتن باید تحقیقات مستقلی را برای روشن شدن این پرونده آغاز کند. رند پال، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی هم با توجه به اعتراف عربستان، از دولت ترامپ خواست فروش تسلیحات نظامی را به این کشور متوقف کند.

 بسیاری از سازمان های حقوق بشری و مقامات جهانی نیز این روایت ریاض از ماجرای ناپدیدشدن خاشقجی را مورد تردید قرار دادند. سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه ای خواهان ادامه فشارها بر عربستان تا روشن شدن تمامی ابعاد این قضیه شد. همچنین آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، اعلام کرد توضیحات عربستان را در این خصوص نمی پذیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
این سناریو توسط ترامپ آموزش داده شد.درضمن دیکتاتورهایی که به راحتی کودکان ومردم بی دفاع راسلاخی میکنند ترسی ازسلاخی منتقدان خودندارن وبا پول وثروت ملت خود همه را می خرن
آخرین اخبار