خوشنویسی، هنری ارزشمند است که از گذشته تا به امروز جایگاه و ارزش خود را در بین سایر هنر ها حفظ کرده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ خط نستعلیق در تمام جهان، با معیار و اسلوبی شناخته می‌شود که در تبریز توسط میرعلی تبریزی، بنا نهاده شده است و بعد‌ها توسط میر عماد به تکامل رسید.

خط نستعلیق در قرن هشتم هجری، توسط میرعلی تبریزی وضع شده و امروز به عنوان یکی از نمادهای بارز فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی شناخته می‌شود.

خط نستعلیق نشانه‌ای بارز از طبع و سلیقه زیبایی شناختی ایرانیان است و بی‌شک زیباترین و ظریف‌ترین خط در میان خطوط اسلامی است تا جایی که آن را به‌حق «عروس خطوط اسلامی» لقب داده‌اند.

 

جایگاه و ارزش هنرخوشنویسی در عامه ی مردم /تبریز خواستگاه خط نستعلیق

 

شاید به نظر خیلی از افراد خوشنویسی هنری بی اهمیت‌تر از سایر هنر هاست، ولی اهمیت خود را در برهه ای از زندگی انسان نشان می‌دهد که فرد می‌خواهد پا به اجتماع بگذارد.

نستعلیق خط ملی ایرانیان و عصاره زیبایی‌شناسی این مردمان است و در همه جا به عنوان سمبل هنر ایران شناخته می‌شود همچنین در تمامی اقوام و مللی که برای مدتی تحت نفوذ فرهنگ ایران بوده‌اند یا هستند و از این حوزه فرهنگی ارتزاق کرده‌اند محبوبیت و دلپذیری خود را دارد.

شریفترین هنر بصری در جهان اسلام، خوشنویسی است و هیچ هنری در پرورش ذوق هنری مسلمانان به اندازه خوشنویسی موثر نبوده است ولی متاسفانه امروزه به دلیل پیشرفت تکنولونوژی و به روی کار آمدن دستگاه‌های چاپ اثرات این هنر در بین دانش آموزان و حتی دانش جویان کم رنگ‌تر شده است و این موضوع باعث تزلزل موقعیت اجتماعی آنان می‌شود.

جایگاه و ارزش هنرخوشنویسی در عامه ی مردم /تبریز خواستگاه خط نستعلیق

 

کاهش ۵۰ درصدی هنرجویان  خط نستعلیق درتبریز


نصیری رئیس انجمن خوشنویسان تبریز، در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛گفت: با توجه به وسعت و جمعیت کلانشهر تبریز و اهمیتی که خط نستعلیق برای این شهر دارد ما در انجمن سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر پذیرش هنر جوداریم که متاسفانه این رقم نسبت به سال‌های گذشته ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است که این خبر خوبی نیست.

وی گفت: امیدواریم درسال‌های آینده بتوانیم با کمک‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت‌های مردم از این هنر این آمار را بهبود بخشیم، این امر میسر نمی‌شود جز با فرهنگ سازی و حمایت مردم از هنرمندان که انگیزه را برای ادامه دادان هنرمندان ایجاد کند.

 

جایگاه و ارزش هنرخوشنویسی در عامه ی مردم /تبریز خواستگاه خط نستعلیق



وی گفت: ۷۵ درصد مردم جامعه به خوش خط بودن خود اهمیت نمی‌دهند این درحالی است که هزینه‌ی فراگیری هنر خوشنویسی نسبت به هنر‌ها دیگر بسیار ناچیز است.

 

 توسعه و گسترش هنر خوشنویسی در جامعه

 

جایگاه و ارزش هنرخوشنویسی در عامه ی مردم /تبریز خواستگاه خط نستعلیق

 

پور قربان یکی ازاستادان خط نستعلیق، نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛گفت: بعضی از افراد هنر را به چشم یک منبع درآمد و شغل آینده می‌بینند آیا با وجود ارزش‌ها و حمایت‌هایی که از هنر و هنرمند می‌شود این امرتا چه حد امکان پذیر است.

وی افزود: اگر تا زمانی که این هنر به صورت فردی باشد و فرد این هنر را توسعه و گسترش ندهد نمی‌توان به آن به عنوان منبع درآمدی نگاه کرد.

وی گفت: درسال‌های اخیر بیشتر استادان آثار‌های خود را به کشور‌های اروپایی و آسیایی صادر می‌کنند، شاید آن‌ها معنی و مفهوم جمله و آیه‌ای را که نوشته شده را ندانند، ولی زیبایی این خط به آن‌ها آرامش خاصی را می‌دهد.

 

جایگاه و ارزش هنرخوشنویسی در عامه ی مردم /تبریز خواستگاه خط نستعلیق

 

وی افزود :خط نستعلیق هویت ملی ماست و در هرنقطه‌ای از جهان ایران به این خط شناخته شده است.

 

خوشنویسی هنری والا با ابعاد ارزشمند اخلاقی و معنوی و انسانی است

محمد پور مدیر کل اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ خوشنویسی را هنری با ابعاد والای اخلاقی و انسانی دانست و گفت: هنر خوشنویسی به عنوان هنری فاخر که مضامین عرفانی و تربیتی مختلفی را ثبت و منتقل می‌کند، مورد توجه بوده و خواهد بود.

وی گفت:خوشنویسی هنری است که آرایه‌ها و مضامین عالی وجود دارد که این امر باعث شده است که به عنوان یکی از هنر‌های مقدس اسلامی شناخته شود.

 

 

جایگاه و ارزش هنرخوشنویسی در عامه ی مردم /تبریز خواستگاه خط نستعلیق

 

وی، گفت:بنابرین اهمیتی که خط نستعلیق برای ایران و مخصوصا شهر تبریز دارد سعی می‌کنیم انجمن خوشنویسان را توسعه بدهیم تا در فضا عمومی جامعه بتوان خوشنویسی را گسترش داد و پیگیر ایجاد رشته‌های خوشنویسی در هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها هستیم.

وی در ادامه افزود:جشنواره خوشنویسی غدیر احیا می‌شود.

جایگاه و ارزش هنرخوشنویسی در عامه ی مردم /تبریز خواستگاه خط نستعلیق

مدیر کل اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، افزود :هنر خوشنویسی را در طول سال باید پیگیری کنیم و مختص برهه زمانی خاص نباشد.

آموزش خوشنویسی در مدارس

آذری معلم پایه ابتدایی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ گفت: بیش از70 درصد از دانش آموزان خوش خط نیستند و تقریبا در یک کلاس ۳۰ نفری حدودا ۵ نفر از دانش آموران خوش خط هستند و این موضوع اگر حل نشود به مرور زمان مشکلاتی را برای دانش آموزان و حتی جامعه به وجود می‌آورند لازمه‌ی همکاری آموزش پرورش با اداره‌ی فرهنگ و ارشاد در این زمینه احساس می‌شود.

 

جایگاه و ارزش هنرخوشنویسی در عامه ی مردم /تبریز خواستگاه خط نستعلیق

شاید اهمیت دادن به هنر و هنرمند او را به ادامه در صنعت هنر امیدوار کند و افراد زیادی به هنر روی آورند، در خانه‌ی همه‌ی ما جنس‌های بی ارزش و بی کاربرد چینی که بابت آن‌ها قیمت زیادی را می‌پردازیم فراوان است که هیچ یک ارزش قیمتی را که در قبال آن‌ها می‌پردازیم را ندارند همه ساله نمایشگاه‌های زیادی در سراسر کشور برای فروش آثار هنرمندان برپا می‌شود با خرید حتی یک سهمی در حمایت از هنر و هنرمند داشته باشیم، فقط در هفته‌ی خوشنویسی به یاد این هنر نباشیم.

خوشنویسی به عنوان بخشی از هنر اسلامی در بین مسلمانان دارای اهمیت به سزایی می باشد. در میان خطوط اسلامی، خط نستعلیق که از آن به عنوان دومین خط ایرانی یاد می شود، از بدو پیدایش، مورد توجه خوشنویسان قرار گرفت.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار