دبیر کل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه گفت: در سال ۲۰۱۱ یک موافقتنامه درباره حقوق و عوارض گمرکی بین سوریه و کشورهای عربی امضا شد و براساس آن، تعرفه واردات صفر است،‌ولی چرا بین ایران و سوریه نتوانسته‌ایم چنین موافقتنامه‌هایی را داشته باشیم؟

پیشنهاد دبیر کل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه برای داشتن تجارت آزاد با ایرانبه گزارش خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد حمشو امروز در همایش توسعه همکاری‌های تجاری تهران و سوریه که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: از حضورم امروز در تهران با توجه به اینکه این حضور هم‌زمان با پیروزی ارتش عربی سوریه به رهبری بشار اسد و هم‌زمان با پیروزی همپیمانان سوریه علیه تروریسم که در رأس آنها جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، بسیار خرسندم.

وی با تأکید بر اینکه ما در سوریه احترام بسیار زیادی به خون شهدای ایرانی که با خون شهدای سوری برای مبارزه با تروریسم تلفیق شده قائل هستیم، گفت: آنها با تلاش و شهادت خود همه تلاش‌های تروریسم را خنثی کردند.

حمشو با اشاره به هیأت تجاری و اقتصادی که از استان‌های مختلف سوریه در این نشست حضور دارند، گفت: روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور باید به سطح روابط سیاسی دو کشور برسد و در این راستا تلاش می‌کنیم همه مشکلات در مقابل پیشرفت‌های تجاری بین دو کشور برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از این هم دیدارهای مختلفی با سفیر ایران در سوریه صورت گرفته است، گفت: در نشست ویژه سفیر ایران در سوریه با تجار سوری به این مسئله پی برده‌ایم که تمایل برای برقراری روابط بین تجار دو کشور وجود دارد.

دبیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه اظهار داشت: رهبری سوریه هم تأکید فراوانی دارد که سوریه در کنار کشورهایی است که علیه تروریسم کمک کرده‌اند.

حمشو بیان داشت‌: ما از طریق بازارهای مشترک بین ایران و سوریه می‌توانیم به اهداف مختلف از جمله توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری دست یابیم و برای فعال کردن موافقتنامه‌های قبلی هم که با توجه به شرایط اخیر در کشور سوریه فعال نشده بود، تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته ارتباطات تجاری مشترک و سرمایه گذاری‌هایی بین دو کشور وجود داشته است، گفت:‌ از جمله این ارتباطات تجاری و سرمایه‌گذاری‌ها می‌توان به تولید خودرو و حتی تولید شیشه اشاره کرد.

دبیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه اظهار داشت: ما می‌خواهیم همان خط و همان همکاری‌های گذشته را ادامه دهیم و دولت سوریه از این موضوع حمایت خواهد کرد تا روابط تجاری و اقتصادی در سطح روابط سیاسی بین دو کشور برسد.

وی گفت: رئیس‌جمهور سوریه توصیه اکید داشته‌اند تا از طریق همکاری بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

وی اظهار داشت: برای توسعه همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور می‌توانیم به توسعه پروژه‌های تولیدی در ارتباط با مسائل ساختمانی توجه کنیم و با توجه به تحریم‌هایی که بین دو کشور وجود دارد، باید سعی کنیم تا از طریق فعال کردن تفاهم‌نامه‌های قبلی که بین دو کشور به امضا رسیده، مسائل را جلو برده و موانع را برطرف کنیم.

وی اظهار داشت:‌ در سال ۲۰۱۱ یک موافقتنامه درباره حقوق و عوارض گمرکی بین سوریه و کشورهای عربی امضا شد و براساس آن، تعرفه واردات صفر است،‌ولی چرا بین ایران و سوریه نتوانسته‌ایم چنین موافقتنامه‌هایی را داشته باشیم؟

وی بیان کرد: از طریق شرکت‌هایی که برای حمل و نقل به صورت مشترک تأسیس می‌شود می‌توانیم به تقویت روابط بین دو کشور بپردازیم و برای توسعه روابط بانکی بین دو کشور از طریق بازگشایی بانکهای مشترک می‌توان اقدام کرد.

وی با تأکید بر اینکه زمینه‌هایی برای فعالیت فعالان اقتصادی ایران در مناطق آزاد سوریه وجود دارد، گفت:‌از طریق برپایی نمایشگاه‌های مشترک در سوریه و ایران می‌توان کالاهای دو کشور را به تجار و بازرگانان معرفی کرد تا از این طریق روابط تجاری بین دو کشور تقویت شود.

وی افزود: برخی کارخانه‌های ما در بخش دولتی نیاز به بازسازی دارد و برای بازسازی این کارخانه‌ها به همکاری طرف ایرانی نیازمند هستیم.

دبیر کل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه با تأکید بر اینکه فرصت‌های زیادی در سوریه برای گسترش روابط تجاری برای دو کشور وجود دارد، گفت: موانعی برای صادرات کالاهای سوری به ایران وجود دارد به‌طوری که بعضی مواد صادراتی سوری زمان زیادی طی می‌کند تا به ایران برسد که امیدواریم طرف ایرانی شرایطی را فراهم کند تا این کالاها در فرصت کمتری به ایران صادر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار