به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت سیما؛ در ششمین نشست سراسری مدیران رسانه ملی، دکتر میرباقری معاون سیما با معرفی حوزههای مختلف این معاونت به تشریح سیاست ها، برنامهها و اقدامات موثر در شبکههای مختلف تلویزیون پرداخت.
وی با اشاره به فعالیت ۱۴ شبکه و ۳ کانال تلویزیونی، از حضور مراکز مختلف همچون سیما فیلم، صبا، تولید و فنی به عنوان مراکز پشتیبان در زمینه فیلم و سریال، انیمیشن و هدایت لجستیک خبر داد و افزود: اداره کل تامین و رسانه بین الملل، مرکز طرح و برنامه و ارزیابی، اداره کل امور مالی و اداری و روابط عمومی نیز در بخش صف به برنامه سازان یاری میدهند.
دکتر میرباقری در ادامه با تشریح چگونگی تدوین سیاستها و برنامههای کلان سیما به عنوان نقشه راه در حوزه برنامه سازی به معرفی فعالیتهای شبکه و مراکز تولیدی پرداخت.
وی برنامه سازی در تلویزیون را بر اساس راهبردها و نقشه راه اسناد بالادستی دانست و افزود: با توجه به همین اسناد بالادستی افزایش توان مهندسی و مدیریت پیام، افزایش کمی و کیفی ضریب نفوذ و تبدیل شدن به رسانه مرجع در دستور کار قرار گرفت.
معاون سیما در ادامه از حضور بازیگران جدید در عرصه رسانهای سخن گفت و ادامه داد: وظیفه امروز ما آینده پژوهی است، به عبارت دیگر باید بدانیم در چند سال آینده در کجای کار قرار داریم.
وی با اشاره به آماری مستند از کاهش میزان و مدت زمان تماشای تلویزیون در سراسر جهان خبر داد و گفت: بر اساس همین مطالعات، طی ۱۱ سال اخیر با وجود کاهش مدت زمان تماشای تلویزیون در کشور، میزان بینندگان سیمای جمهوری اسلامی همچنان ثابت باقی مانده است.
دکتر میرباقری همچنین اتصال به اینترنت، ایجاد تلویزیون اجتماعی را از مهمترین ویژگیهای آینده تلویزیون خواند و گفت: گرایش به سرگرمی، کاهش الگوی تماشای «خانواده در کنار تلویزیون» و شخصی سازی در دریافت محتوای تلویزیون در بازتعریف نظری و عملی سیما اهمیتی ویژه دارد.
وی افزود: امروز توقعات از سیما بسیار بالاست؛ به عنوان مثال در جریان انتخابات رسانه ملی پرچم دار تهییج و ترغیب مردم است و در بسیاری از مواقع به میدان آمده است.
معاون سیما نیاز به برنامه سازی در تمامی موضوعات را از چالشهای تلویزیون دانست و اضافه کرد: با توجه به آرایش پیچیده دشمن در جنگ رسانهای امروز باید به تمام امور و جریانات اشراف داشت. در این مسیر آموزش بزرگترین و مهمترین حوزه مورد نیاز به شمار میآید و باید به آن توجهی ویژه داشت.
دکتر میرباقری در ادامه از اقدامات و برنامههای این معاونت در جهت ارتقای سطح کیفی و کمی برنامهها سخن گفت و اضافه کرد: تثبیت آرامش بخشی و ایجاد اصلاحات ساختاری در مرکز سیما فیلم، مرکز طرح و برنامه و ارزیابی، شبکه پنج، امید و گروههای کودک و سیاسی و معارف از اقدامات موثر در چند سال اخیر به شمار میآید.
وی دعوت از هنرمندان و نخبگان برای برنامه سازی و تدوین برنامه پنج ساله سیما را از دیگر اقدامات موثر در جهت جذب مخاطب دانست و افزود: تغییر ساختار مدیریتی در سیما از دیگر موضوعاتی بود که در دوره جدید به آن توجه شد. به همین منظور به تدریج تلاش کردیم تا با انتصاب تدریجی مدیران جوان و انقلابی در بخشهای مختلف، جوان گرایی را در کنار تجربه به کار بندیم. به طوری که امروز شاهد کاهش متوسط سنی ۲۰ سال در میان مدیران سیما هستیم.
معاون سیما از احیا و تشکیل شوراها، قرارگاهها و هیاتهای اندیشه ورزی خبر داد و گفت: تحلیل طراحی و ایجاد نسخه آزمایش سامانه پیام (پشتیبانی یکپارچه از محتوا) از دیگر اقداماتی بود که انجام شد. هم اکنون ۵۰ موضوع توسط کارشناسان رصد و تجمیع شده اند و در این سامانه قرار گرفته اند.
وی در تشریح ایجاد سامانه دیده بان گفت: در این سامانه به صورت روزانه رسانههای دشمن رصد شده و در کمترین بازه زمانه موضوعات در اختیار برنامه ساز قرار میگیرد.
دکتر میرباقری در ادامه با اشاره به تحقیقات انجام شده در زمینه حضور تلویزیون در سبد رسانهای خانوادهها خاطر نشان کرد: در یک نظرسنجی تلاش شده تا سبد رسانهای خانوادهها در قالب برنامههای مختلف و به تفکیک رسانههای داخلی و خارجی و اینترنتی سنجیده شود. براساس نتایج این نظرسنجی همچنان ۷۶.۳ درصد مردم کشور فیلم و سریالها را از شبکههای سیما دنبال میکنند. این گروه از شرکت کنندگان به طور متوسط روزانه ۱۱۳ دقیقه از برنامههای نمایشی ما استفاده میکنند. در مقابل تنها ۳۸ درصد سبد برنامههای نمایشی خود را از تلویزیونهای خارجی تامین میکنند.
وی با ذکر این نکته که بینندگان شبکههای سیما ۲ برابر بیشتر از مخاطبان شبکههای فارسی زبان خارجی هستند، اضافه کرد: با احتساب مدت زمانی که افراد بیننده برنامههای ما هستند؛ به عدد ۵ بر ۱ میرسیم. یعنی تعداد بینندگان تلویزیون جمهوری اسلامی از نظر تعداد و مدت زمان مشاهده ۵ برابر بیشتر از شبکههای خارجی است.
معاون سیما اضافه کرد: اگر مصرف رسانهای مردم ایران را عدد ۱۰۰ درنظر بگیریم ۳۸.۲درصد بیننده فیلم وسریال، ۱۶.۸برنامههای طنز، ۱۲.۶برنامههای سیاسی و ۹.۶ بیننده برنامههای ورزشی هستند. با توجه فقط در چهار مورد اول به عدد ۷۷.۲می رسیم.
انتهای پیام/