مگس مدیترانه‌ ای در ۶ هزار هکتار از باغ‌ های مرکبات مازندران مشاهده شد.

عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه مگس مدیترانه‌ ای امسال در ۶ هزار هکتار از باغ‌ های مرکبات مازندران مشاهده شد، گفت: نارنگی پیش رس مقصد اصلی این مگس‌ های میوه هستند.

وی با بیان اینکه باغداران مازندرانی تاکنون ۱۰ هزار تله برای جمع آوری مگس میوه نصب کردند، افزود: جهاد کشاورزی مازندران هم با راه اندازی ۳۰۰ ایستگاه پیش آگاهی و نصب ۸۰۰ تله در حال کنترل این آفت است.

زاغی با بیان اینکه در صورت کنترل نشدن آفت مگس مدیترانه‌ ای ۹۰ درصد میوه باغ از بین می‌ رود، گفت: ۲ هزار هکتار از باغ‌ های مازندران به روش طعمه پاشی به صورت غیرشیمیایی کنترل شد.

وی افزود: برای جلوگیری از خسارت مگس میوه، برداشت میوه‌های رسیده نارنگی پیش رس و نارنگی انشوی معمولی در کانون‌هایی که جمعیت آفت بالاست سریعتر انجام شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران درباره افزایش جمعیت مگس میوه در برخی از باغات مرکبات و احتمال خسارت به محصولات پاییزی گفت: کارشناسان پیش آگاهی در عرصه باغات حوزه عمل برای ردیابی و شناسایی کانون‌ ها از طریق بازدید‌های میدانی و افزایش تعداد ایستگا‌ه‌ ها و تله‌ های جلب کننده حضور مستمر داشته باشند.

زاغی افزود: در برداشت میوه‌های رسیده نارنگی پیش رس و نارنگی انشوی معمولی در کانون‌ هایی که جمعیت آفت بالاست سریعتر انجام شود.

زاغی گفت: طعمه پاشی با استفاده از پروتئین هیدرولیزات به میزان ۲.۵ تا ۳ لیتر در ۱۰۰ لیتر آب به همراه ۲۰۰ سی سی حشره کش مالاتیون با استفاده از سمپاش پشتی تلمبه‌ ای به صورت یک ردیف در میان در قسمت‌ های آفتابگیر درخت انجام شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران افزود: جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتی متری خاک انجام شود.

زاغی گفت: آفت مگس میوه از سال ۹۴ از لیست آفات قرنطینه‌ ای استان خارج شده و هزینه مبارزه بر عهده باغداران است و به همین دلیل هماهنگی با فروشندگان بخش خصوصی برای تامین اقلام و تجهیزات مورد نیاز و ارائه خدمات به بهره برداران ضروری است.

انتهای پیام/ م

مشاهده مگس مدیترانه‌ای در ۶ هزار هکتار از باغ‌ های مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.