مدیرکل پیشگیری‌های اجتماعی و فرهنگی قوه قضائیه در گرگان:

کاهش ورودی پرونده‌های طلاق در کشور / عزم ملی برای کنترل و کاهش طلاق

مدیرکل پیشگیری های اجتماعی و فرهنگی قوه قضائیه گفت: میزان ورودی پرونده های دعاوی خانوادگی به موضوع طلاق کنترل شده است و روند کاهش دارد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ علی محمد زنگانه مدیرکل پیشگیری‌های اجتماعی و فرهنگی قوه قضائیه در جلسه شورای پیشگیری از جرم استان گلستان گفت: امار‌ها نشان می‌دهد میزان طلاق از هشت و ۶ در هر هزار زنان متاهل به ۸.۲ در هر هزار ازدواج زنان متاهل  کاهش یافته است.

وی از اجرای طرح مشارکتی برای کاهش و کنترل طلاق در کشور خبر داد و گفت: این طرح با حضور همه دستگاه‌ها دنبال می‌شود و به زودی در جلسه ابان ماه که در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود گزارش این طرح و برنامه به این ایشان ارائه خواهد شد.

زنگانه با بیان این که باید در موضوع کاهش طلاق و آسیب‌های اجتماعی همه‌ دستگاه‌های ظرفیت و توانمندی‌های خود را به اشتراک بگذارند و گرنه طرح‌ها و برنامه‌ها به تنهایی راه به جایی نخواهند برد.

زنگانه ادامه داد: طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) یکی از همین طرح‌های مشارکتی است که از سال گذشته در کشور و دو شهر استان گلستان به صورت پایلوت اجرای ان آغاز شده است.

وی افزود: برای کاهش طلاق هم باید برنامه‌های آموزشی و پیشگیری را از دوران کودکی، نوجوانی و جوانی آغاز کرد و در ذیل برنامه‌های پیشگیری رشد مدار برای آن برنامه ریزی کنیم.

 زنگانه افزود:  آمار و ارقام نشان می‌دهد میزان طلاق در گلستان نسبت به میانگین کشوری کمتر است و در هر یک هزار ازدواج زنان متاهل حدود ۷ طلاق ثبت می‌شود در حالیکه این رقم در کشور حدود ۸ طلاق در هر یک هزار ازدواج زنان متاهل است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: گلستان جز ۵ استان پیشرو در پیشگیری از وقوع جرم در کشور است که نشان می‌دهد تعامل خوبی بین دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌ها در این زمینه وجود دارد.

زنگانه برای شرکت در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان به گلستان سفر کرده است.
 

افزایش مهارت های زندگی زوجین با قانونمند شدن آموزش های پیش از ازدواج

 
هادی هاشمیان رییس کل دادگستری گلستان  نیز در این جلسه گفت: از چند سال پیش با هدف کاهش طلاق و تنش‌های زوجین در سه سال ابتدایی زندگی که بیشترین طلاق‌ها نیز در آن ثبت می‌شود طرح آموزش مهارت‌های زندگی را در استان آغاز کردیم.

وی افزود: آموزه‌های اخلاقی، حقوقی و قضایی، روان شناختی و خانواده از جمله سرفصل‌های این دوره آموزشی به زوجین در آستانه ازدواج استان است .

هاشمیان افزود: اجرای این طرح در چند شهر استان نشان داد میزان مراجعه به دادگاه در زوجینی که در این دوره‌های آموزشی شرکت کرده اند کمتر از سایرین است.

وی افزود: باید این دوره‌های آموزشی قانونمند شود تا جوانان پیش از ثبت ازدواج ملزم به شرکت در این دوره‌ها باشند و پیشنهاد ما این است که این دوره‌ها در مقطع متوسطه دانش آموزان برگزار شود تا تاثیرگذارتر باشد.

وی در ادامه سخنان خود به تلاش‌های دادگستری استان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی هم اشاره کرد و گفت: تعامل خوبی در استان در این زمینه وجود دارد و توانسته ایم برای کاهش برخی آسیب‌ها گام‌های خوبی برداریم.
 

روند افزایشی طلاق در استان متوقف شده است


حجت الاسلام قاسمی وناجمی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان نیز در این جلسه گفت: روند افزایشی طلاق در استان متوقف شده است و تعداد پرونده‌های طلاق توافقی در استان سال قبل یک هزار و ۵۱۶ فقره بود که امسال به یک هزار و ۴۹۷ پرونده کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: هم چنین تعداد پرونده‌های ورودی طلاق از ۲ هزار و ۶۶۶ فقره پرونده سال گذشته به ۲ هزار و ۵۶۸ فقره کاهش یافته است.

حجت الاسلام قاسمی وناجمی همچنین درباره پرونده‌های مهریه هم گفت: تعداد پرونده‌های مهریه در استان از ۹۱۴ فقره سال قبل با ۲۵ و ۵ دهم درصد کاهش و به ۶۸۱ فقره رسیده و بیشترین روند کاهشی طلاق در شهر نوکنده با ۸۰ و ۸۷ دهم درصد است.

انتهای پیام / م
 

صحبت های مدیرکل پیشگیری های اجتماعی و فرهنگی قوه قضائیه در گرگان

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.