مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی کشور:توس و آرامگاه فردوسی از پتانسیل خوبی برای قرار گفتن در فهرست آثار یونسکو برخوردار است.

نگرانی ما ایجاد امکانات و شرایط لازم برای نمایان شدن ارزش واقعی مناطق تاریخی استبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ فرهاد عزیزی مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی کشور درحاشیه سفر به مشهد و شرکت در نشست هیئت راهبردی احیای توس با اشاره به اقدامات و برنامه‌های مطلوب موجود برای خدمات رسانی در شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی گفت: یکی از نگرانی‌های همیشگی سازمان میراث فرهنگی در خصوص مناطق ارزشمند تاریخی همچون شهر تاریخی توس، ایجاد امکانات و شرایط لازم برای نمایان شدن ارزش واقعی این مناطق است.

وی با اشاره به آغاز عملیات خوانا سازی برج و باروی شهر تاریخی توس تصریح کرد: حفاظت، مرمت و ساماندهی این برج و باروی تاریخی با توجه به پشتوانه مطالعاتی که دارد می‌تواند شکوه و عظمت توس تاریخی را بیش از پیش نمایان کند.

مدیر کل دفتر امور پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی کشور گفت: با اتمام این عملیات مرمتی نگاه مردم و گردشگران به ارزش و جایگاه تاریخی این منطقه به واقعیت آن بسیار نزدیکتر خواهد شد، زیرا جلال و شکوه این شهر تاریخی قابل مشاهده می‌شود. اجرای طرح بازسازی جلوخان آرامگاه فردوسی با همکاری شهرداری مشهد نیز نمادی از مشارکت مدیریت شهری در حفاظت و صیانت از هویت و ارزش‌های تاریخی و ملی است.

عزیزی افزود: طرح کلی جلوخان آرامگاه فردوسی نهایی شده و طی چند روز آینده کار اجرایی و عملیات آن آغاز می‌شود. انجام این طرح‌ها و پروژه‌های عملیاتی گام‌های مهم و اصلی برای آغاز روند تهیه پرونده ثبت جهانی توس برای پیشنهاد به یونسکو است.

وی تصریح کرد: در کنار ارزش و اهمیت تاریخی توس، فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، مدیریت و ساماندهی بخشی از مشکلات در توس، مدیریت ساخت و ساز‌ها و تامین برخی دیگر امکانات ضروری است. این اقدامات در مجموع کار‌های پیش درآمد برای ثبت جهانی توس هستند که امید می‌رود ظرف چند سال آینده بتوان روند ثبت جهانی توس و تهیه پرونده پیشنهادی آن را آغاز کرد.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

شهر تاریخی توس در مسیر ثبت جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.