به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران صبح امروز در حاشیه مراسم بهرهبرداری از قطعه شمالی بزرگراه شهید صیاد شیرازی و تقاطع چهارگانه مسیر حدفاصل تقاطع بزرگراه شهید بابایی تا تقاطع بلوار ارتش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پروژهها در سطح تهران چند نوع است، گفت: برخی از پروژهها مانند آنچه امروز افتتاح شد، خودرو محور و بخشی دیگر مربوط به ساختمانها است و بخشی دیگر از پروژهها هم وجود دارد که مربوط به آبهای سطحی است که خطوط مترو از این دسته هستند.
وی افزود: خط 6 و بخشی از خط یک مترو که به سمت فرودگاه میروند، از این نوع به شمار میروند.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه مجموع پروژههای شهرداری تهران شروع شده است و هزینه آنها بین 8 هزار تا 12 هزار میلیارد تومان ارزیابی میشود، اظهار کرد: به غیر از مترو اگر بخواهیم تمام این پروژهها را به اتمام برسانیم، بین 8 هزار تا 12 هزار میلیارد تومان هزینه دارد.
هاشمی با بیان اینکه پروژههای خودرو محور بیشتر بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اظهار کرد: طی صحبتهایی که با آقای محمد فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء انجام دادیم، این پروژهها به تدریج به بهرهبرداری میرسد و بخش عمدهای از گلوگاههای ترافیکی شهر حل خواهد شد؛ هر چند که پروژههای خودرو محور به دلیل افزایش خودروها چندان تأثیری در ترافیک ندارند، چون هر روز تعداد خودروها بیشتر میشود و قیمت سوخت هم ثابت است مردم علاقه بیشتری نسبت به استفاده از خودروهای شخصی نشان میدهند. به نظر من این سیاستها باید تغییر کند تا سرمایهگذاریها بیشتر به سمت پروژههای حمل و نقل عمومی از جمله خطوط 6 و 7 مترو برود که آقای محمد فرمانده قرارگاه خاتم تخصص ویژهای در خط 7 مترو دارد.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 200 کیلومتر خطوط مترو داریم، اظهار کرد: این خطوط چون تجهیز نشدهاند تعداد سفرهایشان بسیار پایین است و ما باید تعداد سفرها را به 7 میلیون سفر برسانیم. اگر هر کدام از خطوط با ظرفیت کامل کار کنند، روزانه یک میلیون سفر را باید انجام دهند و هر دو دقیقه یک قطار اعزام شود که متأسفانه خطوط یک و دو مترو در حال حاضر با نصف ظرفیت و خطوط دیگر هم با یک ششم ظرفیت کار میکنند.
هاشمی در خصوص فعال نشدن خط 6 و 7 گفت: یکی از دلایل این امر، نداشتن واگن و دیگری نداشتن تجهیزات ثابت است که بخش عمده آن تأمین نشده است و تکمیل آن 25 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
در ادامه سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء در خصوص تکمیل خطوط مترو گفت: در حال حاضر تکمیل خطوط 6 و 7 مترو و فرودگاه امام در اختیار قرارگاه خاتم است، ولی آنچه که مشخصاً در حال حاضر در حال فعالیت بر روی آن هستیم خط 7 مترو است و مشکل فعلی آن تأمین مالی است.
وی افزود: مسئولان شهرداری مجوزهای خوبی گرفتهاند و امیدوار هستیم به زودی مشکلات مالی حل شود، ولی تا حد امکان مجموعه با همکاری شهرداری در حال حل مسائل است تا هر چه سریعتر با تمام ظرفیت این خطوط وارد مدار شوند.
فرمانده قرارگاه خاتم خاطرنشان کرد: علاوه بر مسائل مالی، مدیران شهرداری مسائل دیگری مانند املاک را هم باید تکمیل کنند و ما هم خارج از ظرفیت تأمین مالی کار میکنیم و همیشه مبالغ زیادی را طلبکار هستیم.
وی با اشاره به توافقی که 3 ماه پیش با افشانی انجام شده بود، اظهار کرد: قرار شده است که تا با کمک شهرداری تمام پروژههای متوقف شده را فعال کنیم.
انتهای پیام/