سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: امسال ۴ هزار و ۵۰۰ نفر خادم افتخاری مردمی در قالب ۷۰ موکب به عراق اعزام می‌شوند که کار خدمات رسانی به زائرین را انجام دهند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ به دلیل اهمیت پیاده روی عظیم اربعین و حضور مستمر خراسان رضوی و موکب‌های این استان در این پیاده روی، امروز سید جواد حسینی سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی و جانشین ستاد اربعین این استان در امور اربعین میهمان برنامه گفتگو ویژه خبری رادیو زیارت شد.

وی گفت: از مدت‌ها پیش ستاد اربعین جلسات متعددی را در قالب ۱۲ کارگروه تشکیل داده و هشتمین جلسه آن چند روز پیش در تایباد تشکیل شد، از چهارم همین ماه ثبت نام در سامانه سماح از طریق ۲۷۳ کارگزاری حج و زیارت استان آعاز شده و امسال نزدیک به ۷۰ موکب درپنج محورسامرا، کاظمین، کربلا نجف و محور نجف به کربلا ان شالله مستقر خواهند شد.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: در مبادی ورودی مرز میرجاوه، مرز دوغارون، مرز سرخس، لطف آباد، باجگیران، مهران و شلمچه هم آستان قدس رضوی موکب‌هایی را زده تا پذیرایی اولیه از زائران در همان جا صورت بگیرد.


تدارک بیش ۵۳۰ هزار خدمت برای زائران اربعین از سوی حراسان رضوی


حسینی با بیان این که امسال ۶۵ هزار اسکان و پذیرایی بر اساس سهمیه بندی در ستاد اربعین کشوری برای استان خراسان رضوی در نظر گرفته است ادامه داد: تا الان بیش از ۸۰ هزار سهمیه را در قالب اسکان آماده شده است و این یعنی بیشتر از سهمیه در نظرگرفته شده برای استان؛ در مجموع بیش از ۵۳۰ هزار خدمت اعم از صبحانه، ناهار، شام، میان وعده و اسکان از سوی خراسان رضوی برای زائران اربعین تدارک دیده شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: امسال پیش بینی می‌کردیم به دلیل اوضاع اقتصادی کشور تعداد زائرانی که به اربعین می‌روند نسبت به سال قبل کمتر باشد، اما برخلاف پیش بینی ها، تنها تا امروز ۸۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند و این در حالی است که تعداد کل ثبت نامی‌ها در سامانه سماح فقط حدود ۸۰ هزار نفر بوده است. من همین جا از همه کسانی که قصد سفر به عراق را دارند تقاضی می‌کنم ثبت نام خود را به روز‌های آخر موکول نکنند.

حسینی محبت به امام حسین (ع) را دلیل اصلی شرکت کردن مردم در راهپیمایی بزرگ اربعین با وجود شرایط اقتصادی حاکم بر کشوردانست و افزود: شعار" حب الحسین یجمعنا" شعاری است که همه مردم عراق آن را تکرار می‌کنند و این شعار امسال در ستاد اربعین سرلوحه کار ما بوده است؛ امسال ۴ هزار و ۵۰۰ نفر خادم افتخاری مردمی در قالب ۷۰ موکب به عراق اعزام می‌شوند که کار خدمات رسانی به زائرین را انجام دهند.


اربعین محور وحدت و اقتدار مسلمانان است


وی ادامه داد: درسال‌های گذشته گاهی به دلیل طولانی بودن راه بعضی از زائران مسیر خود را گم می‌کردند بنابراین امسال کار جدیدی که انجام داده ایم بحث راهنمایان زائر است تا در کنار خدمات اسکان، پذیرایی به زائران یاری برسانند؛ هم چنین در کنار این اقدامات قریب به ۲ هزار روحانی به عنوان مبلغ در مکان‌هایی که زائران توقف دارند مثل مسجد کوفه و یا در موکب‌های ۷۰ گانه و یا در اتوبوس‌هایی که از سوی شهرداری مشهد تدارک دیده شده حضور دارند تا بر بار فضیلتی زیارت بیفزایند.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به این که در کنار مسائل بهداشتی و مسائلی از این قبیل حدود ۴ هزار و ۵۰۰ خادم افتخاری خدمت می‌کنند گفت:یکی دیگر از کارگرد‌های راهپیمایی اربعین کارگرد اجتماعی آن است، زیرا شما در این راهپیمایی زندگی و مهربانی را می‌بینید هم چنین کارگرد سیاسی دیگر کارکرد این راهپیمایی است که محور وحدت و اقتدار مسلمانان و انسان‌ها است.


اتحاد مردم ایران و عراق ناگسستنی است/ بدخواهان اتحاد را نشانه گرفته اند


حسینی با بیان این که معیار اتحاد، اقتدار و شکوه فرهنگ دینی اسلامی در چند موضوع زمان‌ها، مکان هاو مناسبت‌های مذهبی تبلور دارد افزود: هر زمان که این ۳ برای مسلمانان شکوه و عزمتی پیدا می‌کند بدخواهان مسائل مختلفی را به صورت کذب رشد می‌دهند باید بگویم مسئله‌ی اخیر مبنی بر رابطه نامتعارف مردان عراقی در مشهد کذب محض است، زیرا ۹۷ درصد این زائران عزیز عراقی با خانواده تشریف می‌آورند و آن ۳ درصدی هم که مجردی می‌آیند که فاصله ۲ هزار کیلومتر را پیاده برای زیارت علی بن موسی الرضا(ع) طی می‌کنند.

وی ادامه داد:جالب است بدانید که دولت عراق ستاد اربعین ندارد و همه کار‌ها توسط مردم عراق انجام می‌شود و دولت در آن جا فقط امنیت را تامین می‌کند و حتی نوحه سرایی‌ها و مدیحه سرایی‌هایی فقط برای ایرانی‌ها در آن جا خوانده می‌شود بنابراین طبیعی است که بدخواهان کشور این راهپیمایی و اتحاد را نشانه گیری کنند.


ظرفیت حمل و نقل ریلی و هوایی خراسان رضوی ۱۰ درصد و ظرفیت حمل و نقل ناوگان عمومی آن ۵۰ در صد یرای ایام اربعین افزایش یافت


سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که با توجه به کم بودن ظرفیت قطار برای زائران خراسان رضوی چه برنامه‌ای برای حمل و نقل زائران دارد گفت:همان طور که در سخنانم گفتم ما ۱۲ کمیته در ستاد اربعین داریم که یکی از این کمیته‌ها کمیته ما و نقل است، امسال آمادگی این صورت گرفته تا ۱۰ درصد به حمل و نقل ریلی و هوایی و هم چنین ۵۰ درصد به ظرفیت حمل و نقل ناوگان عمومی اضافه شود، اما با وجود خرید اینترنتی بلیط‌های قطار ظرفیت‌ها پر شد و این به آن معنا نیست که خدمات کم ارائه می‌شود؛ ما هر روز رام‌های قطار را داریم و عرض کردم حدود ۱۰ درصد افزایش ظرفیت داشته و زایرین امکان سفر برایشان برقرار خواهد بود.

حسینی با اشاره به این که ۴ هزار اتوبوس برای خدمت رسانی به زائرین در نظر گرفته شده است افزود: ظرفیت ناوگان عمومی حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است، هم چنین ۳۵۰ شرکتی که کارشان حمل و نقل است با ما همکاری می‌کنند.

وی با بیان این که زائران افغانستانی، همسایگان عزیز ما، ۲ گروه هستند ادامه داد: افغانیان مقیم مشهد و خراسانی همانند سایر زائران اعزام خواهند شد که آمار این اعزام در سال گذشته به بیش از ۲۱ هزار نفر رسید، هم چنین گروه دوم زائران افغانستانی هستند که از مرز دوغارون وارد استان شده و به سمت عراق راهی می‌شوند لازم به ذکر است که امار گروه دوم سال گذشته ۲۴ هزار نفر بوده است و امسال طبق پیش بینی‌ها انتظار داریم بیش از ۳۰ هزار نفر افغان از مرز دوغارون عبور کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به این که تلاش شده برای این زائران افغانی غیر مقیم ویزای ۲ سرورود صادر شود گفت:شرکت‌هایی هستند که کار حمل این عزیزان را هم در رفت و هم در برگشت به انجام خواهند رساند؛ آستان قدس رضوی و سایر دستگاه ها، خود مرز مهران ایستگاه‌هایی را برای استقبال و پذیرایی اولیه این عزیزان برپاکرده اند.

حسینی با بیان این که طبق طرح"مرز به مرز" از مرز دوغارون تا مهران به زائران افغان خدمت رسانی می‌شود و هم چنین تمهیدات لازم برای خدمت رسانی به این عزیزان در برگشت از عراق و زیارت امام رضا (ع) پیش بینی شده است افزود:یکی دیگر از ستاد‌های استان ستاد دهه آخر صفر است که شامل ۱۰ کارگروه است که در ابعاد مختلف بهداشت و درمان، پذیرایی، اسکان، ثبت نام، اعزام، آموزشی و فرهنگی و تبلیغات کار‌های خود را انجام می‌دهد.


"آمادگی خراسان رضوی برای پذیرایی از زائران در دهه آخر صفر


وی با اشاره به این که در سال گذشته بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در دهه آخر صفر به مشهد مقدس آمده اند ادامه داد:۴۰۱ هزار نفر از این تعداد پیاده بودند که در بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ کاروان از ۲۱ استان کشور اعزام شدند، بیش از ۲۷۰ ایستگاه در مسیر راه و بیش از ۴۰۰ ایستگاه در خود مشهد به زائران خدمت رسانی می‌شود لازم است بگویم امسال این تعداد افزایش پیدا خواهد کرد.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت:برای اقامت زائران در دهه آخر صفر حسینیه‌های ما، مدارس ما آماده خواهند بود به طور مثال در سال گذشته تعداد ۴۰۰ مدرسه، حسینیه، زائرسراها، مراکز اقامتی ما آماده سازی شدند و حدود ۳ هزار روحانی هم در کارگروه فرهنگی زائرین پیاده مشخص شدند تا همراه عزیزان زائر باشند.

حسینی افزود:طبق آماری که تا دیروز داشته ایم ۴۰۰ کاروان پیاده برای دهه آخر صفر ثبت نام کرده اند و این ثبت نام‌ها هم چنان ادامه دارد؛ هرچند در سال گذشته سامانه زائران پیاده ۸۰۰ کاروان را ثبت نام کرده است، اما در مجموع تعداد کاروان‌هایی که آمدند بیش از ۲۳۰۰ کاروان بودند و امسال هم پیش بینی رشد ۳۰ درصدی را باری ورود کاروان‌های پیاده مشهدالرضا در دهه اخر صفر داریم.


 در دهه آخر صفر سال گذشته ۱۰۱ هزار زائر اتباع خارجی به مشهد آمدند


سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندای خراسان رضوی گفت: امسال هم هم، چون سال گذشته به منظور اسکان زائران پیاده بیش از ۲۷۰ ایستگاه در مسیر راه در نظر گرفه شده است و مراکز اقامت مشهد هم فعال خواهند بود.

حسینی افزود:۱۰۱ هزار از زائرینی که در سال گذشته در ایام دهه آخر صفر به مشهد آمدند زائرین اتباع خارجی بودند، این زائران بیشتر زائران پاکستانی و افغانستانی هستند به طوری که زائران پاکستانی از مرز میرجاوه وارد مشهد می‌شوند و زائران افغانستانی از مرز دوغارون می‌آیند؛ علاوه براین زائرانی از کشور‌های دیگر هم داریم.

وی ادامه داد: سال گذشته از ۳۰ میلیون زائری که وارد مشهد شدند بیش از ۳ میلیون نفر خارجی بودند که ۲۰ ملیت را شامل می‌شدند.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندای خراسان رضوی گفت: در مشهد غیر از ایام شلوغی ظرفیت‌های بیشتری برای خدمت رسانی به زائران وجود دارد، بنابراین طرح مبدا تا مبدا طرحی شده است که بتوانیم از امکانات پذیرایی، حمل و نقل و اسکان با تخفیف‌های مناسب بین ۳۰ تا ۵۰ درصد استفاده کنیم؛ در ۶ ماهه اول سال تا کنون ۶۰ هزار نفر در قالب این طرح به مشهد آمده اند.
 

نکاتی که زائران در عراق باید رعایت کنند


حسینی افزود:با توجه به این که نزدیک اربعین می‌شویم از عزیزانی که به عراق می‌روند خواهش دارم این موضوع را به خود بقبولانند که وارد یک کشور خارجی می‌شوند بنابراین وقتی وارد کشور‌های خارجی می‌شوند اول از همه لازم است مدارک مورد نیاز را همراه داشته باشند که اولینش پاسپورت است.

وی ادامه داد: دومین نکته برای زائران این است که معمولا هر کشوری مقرراتی دارد که زائران ما باید این مقررات را رعایت کنند، هم چنین هر کشور برای خود فرهنگی دارد به طور مثال مردم عراق دوست دارند میزبان زائران امام حسین (ع) باشند بنابراین اگر حرکتی انجام دهیم که حق میزبانی آن‌ها نادیده گرفته شود شاید دل خور شوند.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندای خراسان رضوی با بیان این که حتما عزیزان زائر ما می‌دانند که عراق در مدت ۱۰ رز باید ۲۵ میلیون زائر را پذیرا باشد گفت:از زائرانمان می‌خواهیم مسائل بهداشتی را رعایت کنند اگر چه از ایران هم برای نظافت پاکبان اعزام می‌شود، اما خب زائران عزیز هم باید رعایت کنند تا سفری عاشقانه و عارفانه برای زائران تحقق شود.



میوه و ثمره مناسبت‌های دینی و سیاسی فرهنگ است/رادیو زیارت  ظرفیتی بی نظیر برای انتقال این فضیلت‌ها به مردم


حسینی افزود:میوه و ثمره‌ی اصلی مناسبت‌های دینی و سیاسی فرهنگ است که باید خود را در ۲ مرحله نشان دهد، یعنی اولا در هنگام برگزاری این مناسبت‌ها باید پوشش داده شود تا جلوه‌های این مراسم‌ها به سمع و نظر مردم برسد و مرحله دوم این است که فضیلت‌ها و ظرفیت‌های آن در طول زمان به مردم برسد بنابراین رادیو زیارت ظرفتی بی نظیر در اختیار ما قرار می‌دهد تا این فضیلت‌ها را به مردم انتقال دهیم.

وی ادامه داد: از همکارانم می‌خواهم تا اسامی همه همکاران ما در معاونت زیارت را در اختیار رادیو زیارت قرار دهد و تمامی کلیپ‌ها و مستنداتی که از سوی ما ساخته می‌شود در اختیار رادیو زیارت قرار بگیرد.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندای خراسان رضوی گفت:: علاوه بر بحث‌های معنوی زیارت باید به بحث‌هایی مثل اقتصاد و گردشگری زیارت هم بپردازیم، گردشگری سلامت هم از مقولاتی است که باید به آن پرداخته شود که ان شالله در جلسات بعدی که به این جا بیایم به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انتهای پیام// ز.‌ی
گزارشگر: زهرا یونسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار