رئیس دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله مهدوی کنی در آستانه سالگرد رحلت آیت‌الله مهدوی کنی گفت: مبنای آیت‌الله مهدوی کنی در زندگی سیاسی صداقت بود.


مبنای آیت‌الله مهدوی کنی در زندگی سیاسی صداقت بودبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام سعید مهدوی رئیس دفتر آیت‌الله مدوی کنی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: ایام، ایام عزای اباعبدالله است و مقارن با اربعین است، انشالله توفیق گرامیداشتی، مراسم بزرگ و حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین را داشته باشیم.

وی افزود: صحبت‌هایم را در مقاطع کوتاه و دسته بندی شده عرضه می‌کنم، امروز با چهارمین سالگرد رحلت عالم بزرگ مرحوم حضرت آیت‌الله مهدوی کنی مقارن است، به این مناسبت مطالبی را از خاطراتشان بیان خواهم کرد.

رئیس دفتر آیت‌الله مهدوی کنی ادامه داد: جامعه امروز ما به شدت نیازمند توضیح الگوهاست و در این میان الگوی زندگی مرحوم حضرت آیت الله مهدوی کنی برای امروز جامعه ما بسیار ضروری است اما اینکه توضیح داده شود چرا ضروری است؟ این نکته را به دلیل نسبت خود بیان نمی‌کنم از این جهت بیان می‌کنم که آن بزرگوار الگوی سیاست مدار و انقلابی صادق بود با بیان صریح و انقلابی سخن می‌گفت و هرگز از مسیر عدل و انصاف و اخلاق خارج نشد.

حجت‌الاسلام مهدوی با اشاره بیانات مقام معظم رهبری در توصیف آیت‌الله مهدوی کنی خاطرنشان کرد:  بسیاری از بزرگانی دیگری هم که در تجلیل آیت الله مهدوی کنی صحبت کردند به این نکته اشاره کرده‌اند که آیت‌‌الله مهدوی کنی در بیان مواضع خود آنچه که بر اساس مبانی و اصول اسلامی و انقلابی لازم می‌دید هرگز مماشات نمی‌کرد.

وی خطاب به مردم گفت: شما مردم در همین تریبون مکررا شاهد بیانات صریح او بودید و هر وقت در نقطه‌ای می‌رسید که نیازمند بیان صریح بود مردم  را به اظهار نظر دعوت می‌کردند و منتظر اظهار نظر او می‌شدند یکی از دلایل همین بود که در بیان خودش صریح بود، اما هرگز اصول اخلاقی خود را زیر پا نگذاشت.

آیت‌الله مهدوی خاطر نشان کرد:در اینجا قصد دارم به نکات اخلاقی ویژه آیت‌الله مهدوی کنی بپردازم که آن هم بحث تقوا در خصوص بحث نیت است، آیت‌‎‌الله مهدوی کنی در سه مرتبه نیت را در حوزه سیاسی مطرح می‌کردند و در درس‌های خود مکررا به این موضوع اشاره داشتند.

رئیس دفتر آیت‌الله مهدوی کنی افزود: یکی اینکه معنای نیت را در صداقت در رفتار خود نشان داند و در زندگی سیاسی خود همانند زندگی فردی مبنای رفتارش صداقت بود و کاری را برای خود انجام ندادند، در تمام موارد دیگر پست‌ها که به آیت‌الله مهدوی کنی پیشنهاد می‌شد نیت او خدایی بود.

وی ادامه داد: لذا در خاطرات خود مکرر به این نکته اشاره کرده است که وقتی پست مشخصی به من اشاره شد من بنایی به پذیرش ندارم، در خاطره‌ای در خصوص شورای نگهبان بیان کردند من بعد از اینکه مشاغل رسمی تا سطح نخست وزیری را داشتم دیگر بنای گرفتن پستی را نداشتم و لذا وقتی پیشنهاد امام را به من گفتند من گفتم که اگر امام امر کنند من امر امام را اطاعت خواهم کرد وگرنه من خودم دیگر قصد گرفتن پست و سمتی را ندارم.

حجت‌الله مهدوی گفت: در باب نخست وزیری وقتی به آیت‌الله مهدوی کنی اصرار شد، در آن شرایط خطیر که تمام روسای قوای متعدد کشور دیگر وجود نداشتند و کشور در یک شرایط پریشانی به سر می‌برد کمتر کسی حاضر بود مسئولیت و پستی بپذیرد چرا که ممکن بود در آماج حملات تروریستی قرار بگیرد، چند وقت قبل از آن نخست وزیر و رئیس جمهور به شهادت رسیدند و یک الی دو ماه قبل از آن هم رئیس قوه قضاییه به شهادت رسیدند و شرایط سختی می‌گذشت.

وی ادامه داد: بخش زیادی از نمایندگان مجلس یا به شهادت رسیده بودند یا مجروح شده بودند در این شرایط سخت به اصرار این پست را پذیرفت و روزی هم که جایگزینی احتمال وقعش رفت در فاصله دو الی سه ماه پست را به نفر بعدی واگذار کرد این صداقت را در رفتار خودش همیشه نشان داد و توصیه هم به ما می‌کردند، در این ایام و اواخر بعضا می‌گفتند مجموعه‌ای تحت عنوان دانشگاه امام صادق درست شده است شاید جایی بوده است که آیت‌الله مهدوی کنی می‌خواسته در واقع استمراری برای خود و خانواده خود فراهم کند.

رئیس دفتر آیت‌الله مهدوی کنی گفت: طی این چند هفته اخیر وقتی آقایان امر کردند و نظرشان بر تغییر بود ما به راحتی با توجه به توصیه‌ای که آیت‌الله مهدوی کنی کرده بودند مجموعه را به هیأت امنا دادیم روشی که از آیت‌الله مهدوی کنی آخوخته بودیم و او را در همه مناصب این چنین دیده بودیم که هیچ وابستگی و دلبستگی نداشتند.

وی اضافه کرد: در بحث نیت نکته دومی که آیت‌الله مهدوی کنی در بحث اخلاق سیاسی به مسئولین توصیه می‌کردند این بود که در صحت عمل خود بکوشید، نیت خالص و نیت الهی به تنهایی کفایت نمی‌کند آن چه که مردم از بیرون می‌بینند نتیجه عمل است لذا اگر عملی را بی دقت انجام دهید خرابی آن عمل اثرش را در زندگی مردم و در شرایط عمومی کشور خواهد گذاشت پس درست است که مقدمه عمل اخلاص است، اما بر صحت عمل هم باید توجه شود لذا نباید بی گدار به آب زد و نباید بی تدبیر عمل کرد آن چه در زندگی مردم نقش آفرین است تنها نیت خالص نیست شیوه انجام عمل هم باید در مورد او انجام شود.

حجت‌الاسلام مهدوی ادامه داد: اگر کسی با ادعا و تصور روحیه انقلابی رفتار غیر انقلابی کند از او پذیرفته نیست بگوید من می‌خواهم خیر به انقلاب برسانم، نباید ببیند که رفتارش چه میزان در خدمت انقلاب است چه میزان اطاعتش از فرمایشات رهبری است، چه میزان در مسیر مقابله با استکبار است صرف اینکه من می‌خواهم در این لحظه به مصلحت کشور کار کنم نیت نمی‌تواند عمل نادرست را درست کند.

رئیس دفتر آیت‌الله مهدوی کنی بیان کرد: آیت‌الله مهدوی کنی خطاب به رقبای سیاسی و در رقابت‌های سیاسی می‌فرمودند تلاشتان این باشد که نیت خوانی نکنید و به دنبال این نباشید که هر رفتار را بگردید و برای او یک نیتی در دل رفتارکننده پیدا کنید و با ظن نیت رفتار او را محکوم کنید.

وی در پایان تصریح کرد:در جایی بر این مساله تاکید کردند که در رقابت‌ها به نفس عمل نگاه کنید، اگر عمل اشتباه است عمل را نقد و بررسی و محکوم کنید، اما اگر رفتار یک فرد را به دلیل ظن به نیت او محکوم کنید ممکن است یک انسان درست کار با نیت درست عمل غلطی انجام دهد رفتار او مورد نقض است، اما شخصیت او مورد احترام است لذا خیلی اوقات در مقابل کسانی که با او مقابله کردند و نظر او را نمی‌پذیرفتند، اما او به شخصیت آن‌ها احترام می‌گذاشت و با اعمال دیگر آن‌ها می‌سنجید و به خاطر یک اشتباه شخصیت آن‌ها را مورد حمله قرار نمی‌داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار