گروه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر خواستار تحقیقات مستقل سازمان ملل درباره پرونده ناپدید شدن و قتل احتمالی خاشقجی شدند.

موج درخواست‌های گروه‌ها و سازمان‌های جهانی از سازمان ملل برای تحقیق مستقل درباره خاشقجیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آسوشیتدپرس، اعتراض‌های بین المللی به قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، همچنان ادامه دارد.

شماری از گروه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی که در زمینه دفاع از حقوق بشر فعال هستند از سازمان ملل متحد خواستند که درباره این مسئله به تحقیق و تفحص مستقل بپردازد. سازمان عفو بین الملل، سازمان دیده بان حقوق بشر و کمیته محافظت از روزنامه نگاران این درخواست را مطرح کردند. آنها از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستند تا کمیته مستقل تحقیق و تفحص در این زمینه تشکیل بدهد.

لین معلوف، مدیر بخش خاورمیانه سازمان عفو بین الملل، در این خصوص گفت: امروز سازمان عفو بین الملل به همراه سازمان دیده بان حقوق بشر و کمیته محافظت از روزنامه گاران از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، می خواهند تا تحقیق و تفحص مستقلی را درباره ناپدیدشدن اجباری جمال خاشقجی شروع کند. علت طرح این درخواست آن است که ما نمی توانیم به مقامات سعودی برای انجام چنین تحقیقاتی اعتماد کنیم. تردیدی نیست اگر سعودی ها تحقیق و تفحصی درباره ناپدیدشدن اجباری جمال خاشقجی انجام بدهند، نتایج این تحقیقات به هیچ وجه اعتبار نخواهد داشت. آنها به هیچ وجه اعتبار ندارند. آنها تا همین حالا هم اطلاعات ضد و نقیضی منتشر کرده اند. آنها گفتند که او از کنسولگری خارج شده است و بنابر این، نتیجه تحقیق و تفحص آنها هر چه که باشد، به هیچ وجه اعتبار نخواهد داشت.

همچنین به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس کمیته رسیدگی به اختفای قهری و رئیس کارگروه ویژه اختفای قهری در سازمان ملل متحد، خواهان انجام تحقیقاتی سریع درباره سرنوشت جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد نظام سعودی شدند.

برنارد دوهایم، رئیس کارگروه ویژه اختفای قهری که به همراه سویلا جانینا، رئیس کمیته رسیدگی به اختفای قهری، در کنفرانسی مطبوعاتی در نیویورک سخن می گفت، اختفای خاشقجی را نگران کننده خواند و افزود اتفاقی که برای این روزنامه نگار رخ داد جنایت و تعدی به کرامت یک انسان به شمار می آید و ما در این زمینه خواهان انجام تحقیقی فوری هستیم.

سویلا جانینا نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: در حال حاضر منتظر واکنش مقامات عربستان سعودی و ترکیه به نتیجه تحقیقات هستیم که در این پرونده انجام شده است. وی تاکید کرد هنوز زود است بتوان درباره شفافیت تحقیقی که در ترکیه انجام شده است، نظر داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار