اربعین حسینی فرا رسید تا بار دیگر دنیا را حیرت زده کند و اتحاد به وجود آمده بین مسلمانان را به رخ جهانیان بکشد.

به گزارش خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان ازاهواز، حال و هوای این روزهای زائرین کربلا و عاشقان امام حسین (ع) دیدنی و وصف ناشدنی است، به هرسو که نگاه می کنی جز عشق و دلدادگی و رسیدن به حرم سرور و سالار شهیدان نمی بینی، حس و حال و عشقی که نه مرز می شناسد و نه سن و سال، این گفته را در پیاده روی اربعین می توان مشاهده کرد، عشقی بی مرز و غیرقابل وصف و سرسپردگی که از شوق و اردات به امام حسین (ع) نشات گرفته شده را به عينه می توان دید و شاهد مردمانی هستيم که برای تسلی دل هایشان به زیارت امام حسین (ع) با پای پیاده می شتابند و ارادت خود را به امامشان نشان می دهند.به گوش رسیدن فریاد حسینی زوار اباعبدالله حسین (ع)/ برای پیاده روی اربعین چه نکات بهداشتی را باید رعایت کرد؟

 قطعا برای داشتن سفری ایمن و فراموش نشدنی باید مواظب سلامت خود بود و این مهم نیازمند رعایت و مدنظر قرار دادن  نکات بهداشتی و سلامتی است. در این گزارش نکات و توصیه های پزشکی و سلامتی که لازم است هر زائر رعایت نماید ذکر گردیده شده است.

به منظور دریافت نکات مهم و ضروری بهداشتی و پزشکی مورد نیاز زوار با رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفتگویی داشتیم.به گوش رسیدن فریاد حسینی زوار اباعبدالله حسین (ع)/ برای پیاده روی اربعین چه نکات بهداشتی را باید رعایت کرد؟

 

سید مهدی حسینی زاده، رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگارانجوان از اهواز،گفت:  آنفلوانزا یک بیماری ویروسی حاد دستگاه فوقانی و تحتانی است که در اثر عفونت با ویروس مولد آنفلوانزا ایجاد می شود و هر گروه سنی مستعد بیمار شدن با این ویروس بوده و مهمترین راه  پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا و عوارض آن واکسیناسیون است.
 

تمام زوار اربعین حسینی مخصوصا زوار دارای شرایط خاص قبل از خروج از کشور واکسن آنفلوانزا را تلقیح نمایند

وی افزود: با توجه به مقارن شدن به فصل شیوع آنفولانزا افراد مبتلا به بیماری های قلبی، آسم، نارسایی کلیه و کبدی، سرطان، افراد در حال شیمی درمانی مبتلایان به دیابت پیشرفته و کنترل نشده، بیماران مبتلا به اختلالات خونی،  تمام افرادی که تحت درمان طولانی مدت با آسپرین می باشند، افراد بالای 50 سال، کودکان 6 ماه تا 59 ماه و خانم های بارداری که 3 ماهه دوم و سوم حاملگی توصیه می گردد حتما قبل از خروج از کشور واکسن آنفلوانزای فصلی را تلقیح نمایند زیرا واکسن برای  افراد ذکر شده از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

حسینی زاده بیان کرد: مهمترین علائم ابتلا به آنفولانزا  تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلو درد، سرفه خشک و گاهی علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال است.

 

توصیه های بهداشتی ضروری مرکز بهداشت خوزستان به زائرین کربلا

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: یکی از مهمترین بیماری هایی که در راهپیمایی های بزرگ وجود دارد، بیماری های منتقله از آب و مواد غذایی بوده که از راه خوردن غذا، آشامیدن آب یا نوشیدنی های آلوده منتقل می گردد که این بیماری به علت از دست دادن آب و املاح بدن بیمار، سبب عارضه کم آبی و یا حتی مرگ بیمار می گردد. 

وی بیان داشت:  زائرین حتما غذای کنسرو شده را قبل از باز کردن، به مدت 20 دقیقه بجوشانند. از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه، شیرخام، خامه و پنیرهای محلی خودداری کرده و همچنین پس از اطمینان از شستن کافی میوه ها آن را پوست گرفته و استفاده نمایند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: زائرین می توانند با  استفاده از آب سالم بسته بندی شده ، مصرف غذای سالم بهداشتی و رعایت بهداشت فردی، از ابتلا به این بیماری ها در امان باشند.

وی ادامه داد: علائم عمده بیماری های منتقله از آب و غذا از جمله اسهال، تهوع، استفراغ و گرفتگی شکمی بوده که به طور متوسط در مدت 24 تا 48 ساعت بعد از عفونت ظاهر شده و برای یک تا 2 روز ادامه دارد.

سید مهدی حسینی زاده افزود:  دست های خود را با رسیدن به محل های شستشو به روش صحیح و بهداشتی به مدت 40 تا 60 ثانیه با آب و صابون بشویند.به گوش رسیدن فریاد حسینی زوار اباعبدالله حسین (ع)/ برای پیاده روی اربعین چه نکات بهداشتی را باید رعایت کرد؟

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی بپوشانید تا از بروز بیماری ها جلوگیری به عمل آمده و حتی الامکان هنگام احوال پرسی از درآغوش گرفتن، بوسیدن و دست دادن به افراد امتناع نمایید.

وی گفت: زائرینی که  مبتلا به بیماری های  دیابت، فشار خون و یا قلبی بوده، توصیه می شود حتما قبل از سفر به عتبات عالیات ، به پزشک خود مراجعه کنند و در صورت اجازه پزشک خود به  این سفر بروند.

حسینی زاده در پایان گفت: در صورت مشاهده علائمی مانند: اسهال، مسمومیت غذایی، تب و دانه های پوستی قرمز رنگ، سرفه و گلو درد حتما به پایگاه های مراقبت بهداشتی یا درمانگاه های اورژانس شبانه روزی مستقر در مرز مراجعه نمایند.

 

در آستانه فرارسیدن اربعین سالار و سرور شهیدان، به منظور دریافت نکات کلیدی و ضروری که هر زائر لازم است جهت سلامتی خود رعایت نماید تا بهتر از این سفر معنوی بهره مند گردد. با رئیس مرکز بهداشت غرب و رئیس کارگروه بهداشت ستاد اربعین حسینی گفتگویی داشتیم.به گوش رسیدن فریاد حسینی زوار اباعبدالله حسین (ع)/ برای پیاده روی اربعین چه نکات بهداشتی را باید رعایت کرد؟

توصیه های بهداشتی ضروری کارگروه بهداشت ستاد اربعین حسینی به زائرین کربلا

مهردادشریفی، رئیس مرکز بهداشت غرب و رئیس کارگروه بهداشت ستاد اربعین حسینی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگارانجوان از اهواز،گفت: به علت تراکم زوار در اربعین حسینی، حتما از ماسک یک بار مصرف در طی روز استفاده گردد و همچنین زوار ماسک همراه خود داشته باشند، زیرا استفاده از ماسک  خطر ابتلا به بیماری های ویروسی و میکروبی را کاهش می دهد.به گوش رسیدن فریاد حسینی زوار اباعبدالله حسین (ع)/ برای پیاده روی اربعین چه نکات بهداشتی را باید رعایت کرد؟

 وی افزود: وسایل کمک توانبخشی از جمله عصا و سمعک و همچنین کلاه، عینک، چتر و چفیه همراه خود داشته باشند.

شریفی بیان کرد: در طی مسیر غذای مورد نیاز خود را فقط از مواکب تایید شده دریافت نمایند و از افراد ناشناس مواد خوراکی نگیرند.به گوش رسیدن فریاد حسینی زوار اباعبدالله حسین (ع)/ برای پیاده روی اربعین چه نکات بهداشتی را باید رعایت کرد؟

رئیس مرکز بهداشت غرب و رئیس کارگروه بهداشت ستاد اربعین حسینی اظهار کرد: حتما از آب و مواد بسته بندی استفاده و از مصرف مواد غیربهداشتی جدا خودداری نمایند.

وی ادامه داد: غذای بسته بندی شده را حداقل تا 2 ساعت بعد از بسته بندی میل نمایند.

رئیس مرکز بهداشت غرب و رئیس کارگروه بهداشت ستاد اربعین حسینی افزود: غذا و نوشیدنی های گرم را در ظروف یک بار مصرف غیراستاندارد استفاده نکنند.

شریفی در پایان گفت: زواری که دارای بیماری دیابت هستند، جوراب سفید استفاده نمایند تا درصورت بروز هرگونه مشکل در پاهایشان سریع مطلع شوند، زیرا عفونت پا در افراد دیابتی  باعث زمین گیر شدن آن ها می شود.

گزارش از مهتاب محمدحسینی

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.