رئیس برنامه و‌ بودجه استان تهران گفت: چالش‌ها و‌ مشکلات جامعه در طول ۴۰ سال اخیر دست به دست هم دادند تا ما به فکر تهیه یک سند برای توسعه استان باشیم.

به گزارش خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نعمت الله ترکی رئیس برنامه و بودجه استان تهران در نشست تبیین سند توسعه استان تهران که امروز(پنجشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه هدف از برگزاری این نشست پرداختن به چالش‌ها و‌ مسائل مهم گریبانگیر مردم استان است، اظهار کرد: چالش‌ها و‌ مشکلات جامعه در طول ۴۰ سال اخیر دست به دست هم دادند تا ما به فکر تهیه یک سند برای توسعه استان باشیم.

وی افزود: ۵ سند توسعه قبل از پیروزی انقلاب و ۵ سند دیگر نیز بعد از آن تدوین شد، اما به دلیل وقوع جنگ تحمیلی ۳سند آن با مشکل رو به رو شد و پس آن نیز موضوع سازندگی پیش آمد.

ترکی گفت: بر اساس آمار و ارقام کشور ایران نسبت به کشور‌هایی که 70 تا 80 سال بعد از وقوع جنگ جهانی دوم توانستند توسعه یابند، بسیار پیش رو‌تر بوده است.

وی ادامه داد: تدوین برنامه و اجرای آن در طول این ۴۰ سال کار بسیار سختی بود، اما بر اساس شاخص‌های مطرح شده تاکنون این برنامه موفقیت آمیز بوده است.

ترکی در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در زمینه اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها داشتیم، فقدان مطالعه سند توسعه ششم بود که برخی دستگاه‌ها به مطالعه آن‌ها حاضر نمی‌شدند.

وی افزود: یکی از مواردی که در استان تهران مورد بررسی قرار گرفت و مطرح شد، سرشماری نفوس و مسکن است.

رئیس برنامه و بودجه استان تهران گفت: شهر تهران و شهرستان‌های اطراف آن از نظر جمعیت در رتبه اول کشور قرار دارند که به تناسب استقرار جمعیت باید رتبه بندی صورت گیرد و روند و تراکم جمعیت برای ما در اولویت است.

وی ادامه داد: تراکم جمعیت در سطح شهر تهران باید بین یک هزار نفر باشد، در صورتی که در کل کشور این تعداد حدود 49 نفر در هر کیلومتر است، بر همین اساس تراکم جمعیت در شهرستان‌های اطراف تهران همچون شهرستان بهارستان حتی به بیش از 10 هزار نفر نیز می‌رسد.

ترکی در ادامه بیان کرد: روند تحولات تقسیمات سیاسی در استان تهران زنگ خطری برای تهران است، چراکه جمعیت شهر تهران یکی از پایه‌های اساسی آن است که نیاز به اصلاح دارد و با اصلاح تقسیمات سیاسی روند کاربری سکونتگاهی نیز تغییر خواهد کرد.

وی افزود: استان تهران حدود 40 درصد از تولیدات و حدود 24 درصد از  ارزش افزوده کل کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس برنامه و بودجه استان تهران گفت: سازمان برنامه و بودجه اقداماتی را در زمینه ارائه خدمات روستایی و شهری در استان تهران با توجه به شاخص‌های تراکم جمعیت دانش آموزی، فرهنگ، اقتصاد و غیره انجام داده است.

وی ادامه داد: مبنای اولویت ما در استان تهران تهیه سند آمایش بود که 7 فصل از این سند به اتمام رسیده است.

ترکی تصریح کرد: بدترین شاخصی که در استان تهران داشتیم ساختار منابع انسانی در استان بود که این شاخص نیز نیاز به اصلاح داشت.

رئیس برنامه و بودجه استان تهران تاکید کرد: از تمام دستگاه‌های نظارتی می‌خواهیم که در اجرای سند توسعه ما را همراهی کنند تا در پایان سال 1400 برنامه این سند به خوبی اجرا شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار