آیین تعزیه خوانی در مجموعه فرح آباد ساری در حال برگزاری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، باقر صلح جو مدیر پایگاه پژوهشی مجموعه فرح آباد ساری  با بیان اینکه آیین تعزیه خوانی در مجموعه فرح آباد ساری در حال برگزاری است گفت:این مراسم آیینی در شبستان مرکزی مجموعه فرح آباد ساری تا ۲۶ مهر ادامه دارد.

وی افزود: گروه هنری عظیمی این مراسم را برگزار می‌ کنند و آیین تعزیه خوانی از جمله میراث معنوی ماندگار ایرانی است که در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیر پایگاه پژوهشی فرح آبا ساری با بیان اینکه مقدمات شکل گیری تعزیه خوانی و شبیه خوانی از عهد باستان در ایران آماده شده است گفت: ایرانیان از عهد کهن با نمایش آیین‌های مذهبی  مانند سوگ سیاوش زمینه و بستر شکل گیری تعزیه در دوره‌های بعد را مهیا کرده اند.

صلح جو گفت: در زمینه پیدایش دقیق تعزیه خوانی در ایران به شیوه امروز اختلاف نظر بسیاری وجود دارد و در میان آن مشهورترین فرض و نظریه‌ ها درباره پیدایی تعزیه در ایران این است که تعزیه شکل متحول و تکامل یافته  آیین‌ های سوگواری مذهبی مردم ایران در گذشته است که مصائب خودشان را با اجرای نمایش‌های  آیینی روایت می‌ کردند.

لازم به ذکر است؛ مجموعه فرح آباد بخشی از بقایای شهری، شهری به همین نام است که بدستور شاه عباس اول در قریه طاهان ساخته شد.

همچنین تاریخ ساخت این مکان به سال ۱۰۲۱ ه. ق. در مساحتی حدود ۳۰ الی ۴۰ هکتار در بستر رودخانه تجن است.

معماری این شهر بر گرفته از شهر اصفهان است و در این شهر تاریخی مسجد، حمام، باغ و کاخ جهان نما و پل دوره صفوی و یک حمام دوره قاجار بنا شده بود.

انتهای پیام/ م

برگزاری آیین کهن ایرانیان در ساری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.