با توجه به کاهش دما، پایش دامپزشکی برای جلوگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خراسان رضوی در حال انجام است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛امروزه واکسیناسیون به عنوان یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از بیماری‌های ویروسی در صنعت طیورمطرح است.
 
بیماری‌ها در کمین اند، مرغداران هشیارند / مرغداری‌های سبزوار واکسینه هستند / واکسیناسیون طیور، تامین سلامت غذایی
 
واکسیناسیون یکی از ارزانترین و اقتصادی‌ترین راه‌های ممکن در پیشگیری از تلفات به دلیل بیماری هاست و موجب فعال شدن دستگاه ایمنی پرنده و در نتیجه افزایش ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها می‌گردد.

صنعتی شدن پرورش طیور، افزایش تراکم نگهداری و استفاده از روش‌های مختلف جهت بالابردن میزان تولید و افزایش ظرفیت‌های ژنتیکی طیور به منظور تولید بیشتر باعث شده تا طیور به طور روز افزونی در معرض بیماری‌های ویروسی و باکتریایی قرار گیرند.

در میان راه‌ها و روش‌های موجود، واکسیناسیون به عنوان یکی از ابزار‌های پردازش در پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف مطرح می‌گردد که متاسفانه در کشور ما، تلفات و خسارات اقتصادی ناشی از بیماری‌ها در گله‌های طیور بیشتر از استاندارد‌های قابل قبول بین المللی است .
 
یکی از دلایل اصلی آن را می توان ناشی از عدم توجه و آگاه نبودن بیشتر پرورش دهندگان کشور از اصول مربوط به پیشگیری از بیماری ها، بویژه واکسیناسیون دانست.

 بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان درکل جمعیت طیور خراسان رضوی وجود ندارد

احمد شریعتی مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ با بیان اینکه پایش مستمر دامپزشکی برای بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حال انجام است می گوید: بااجرای طرح پایش هدفمند آنفلوانزای پرندگان و مراقبت فعال برای جلوگیری  این بیماری تا کنون در استان بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است  مشاهده نشده است.
 
بیماری‌ها در کمین اند، مرغداران هشیارند / مرغداری‌های سبزوار واکسینه هستند / واکسیناسیون طیور، تامین سلامت غذایی
 
وی می افزاید: با بازدید بیش از ۱۰ هزار و ۲۷۵ مورد از مراکز مختلف سنتی و صنعتی پرورش طیور قریب ۱۵ هزار مورد نمونه برداری از طیور این واحد‌ها انجام شده و نتایج آزمایشگاهی بیش از ۱۶ هزار آزمایش در آزمایشگاه‌های تحت پوشش این اداره کل بیانگر وجودنداشتن بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان درکل جمعیت طیور استان است.
 
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح می کند: بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی کشور‌های مختلف جهان، وجود آلودگی و گردش تیپ‌های مختلف ویروس آنفلوانزا در طیور بومی و صنعتی و حتی وحشی کشور را بالا برده است و هرساله با مهاجرت و جابجایی پرندگان مهاجر، احتمال ورود ویروس‌های جدید و حتی تحت تیپ‌های نامتعارف در کشور وجود دارد.

شریعتی می گوید: در این میان پرندگان بومی وسنتی در صورت آلوده شدن از طریق مجاورت با پرندگان مهاجر بیمار شده و ویروس را تکثیر و دفع کرده و باعث انتشار ویروس عامل بیماری در محیط می شود.

وی می افزاید:در صورت وقوع چنین اتفاقی، احتمال انتقال بیماری به طیور صنعتی بسیار بالا رفته و صنعت مرغداری به صورت جدی تهدید خواهد شد لذا لازم است با اجرای طرح‌هایی نظیر طرح پایش هدفمند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از وجود و عدم وجود تحت تیپ‌های فوق به طور مستمر آگاه بوده و به موقع اقدام لازم را انجام داد.
 

تولید  ۲۰درصد گوشت مرغ خراسان رضوی در سبزوار 

ولی الله جغتایی رییس شبکه دامپزشکی سبزوار در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه  این شهرستان با ۳۵۰ واحد مرغداری و تولید ۳۴ هزار تن گوشت مرغ حدود ۲۰ درصد گوشت مرغ استان را تامین می‌کند می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون واکسیناسیون ۸ میلیون قطعه طیور گوشتی علیه بیماری‌های تنفسی، واگیر و شایع طیور در سبزوار انجام شده است.

وی افزاید: تعداد مرغداری‌های صنعتی و این طیور علیه بیماری‌های تنفسی، واگیر و شایع طیور همچون آنفلوانزا، گامبور، نیوکاسل و برونشیت واکسینه شدند.
 
 رییس شبکه دامپزشکی سبزواربا بیان اینکه در این راستا ۶۴ میلیون نوبت عملیات واکسیناسیون طیور انجام شده است، بیان می‌کند: این عملیات توسط مراکز مایه‌کوبی فعال در بخش خصوصی سبزوار انجام می‌شود.
 
بیماری‌ها در کمین اند، مرغداران هشیارند / مرغداری‌های سبزوار واکسینه هستند / واکسیناسیون طیور، تامین سلامت غذایی
جغتایی با اشاره به شروع فصل سرما و مهاجرت پرندگان آزادپرواز به مناطق گرمسیر از جمله سبزوار، اضافه می‌کند: این پرندگان معمولاً ناقل انواع بیماری‌های طیور بوده و باعث افزایش شیوع بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوانزا و نیوکاسل در طیور صنعتی می‌شوند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سبزوار با بیان اینکه سال گذشته هیچ موردی از بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در شهرستان سبزوار مشاهده نشده است می‌افزاید: مرغداری‌های صنعتی باید برای پیشگیری از انتقال این بیماری با اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای از جمله نصب توری در پنجره‌های سالن و انبار دان مرغداری و جلوگیری از ریخته و پاش دان در محوطه مانع از ورود پرندگان به محوطه و داخل مرغداری شوند.

وی ادامه می دهد: سالانه حدود ۲۱ میلیون جوجه ریزی در مرغداری‌های سبزوار انجام می‌شود که امسال به خاطر نوسانات قیمت این تعداد کاهش یافته است.

کاهش بیماری طیور نسبت به سال گذشته

توصیفی یکی از مرغداران هم  در گفتگو با خبرنگارما از کم شدن بیماری‌ها نسبت به سال گذشته خبر می دهد و می‌گوید:در حال حاضر بیماری‌ها نسبت به سال قبل کمتر شده که یکی از دلایل آن افزایش میل به واکسیناسیون مرغداران در مرغداری هاست.
 
بیماری‌ها در کمین اند، مرغداران هشیارند / مرغداری‌های سبزوار واکسینه هستند / واکسیناسیون طیور، تامین سلامت غذایی
 
وی می‌افزاید: واکسیناسیون باید توسط دکتر فارم تجویز شود که این تجویز با توجه به بیماری‌هایی است که در سال خاص شایع می‌باشد.

اشتغال زایی از طریق واکسیناسیون طیور

برقی یکی از کارشناسان دامپزشکی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: واکسیناسیون طیور و موارد مرتبط با آن سبب اشتغال زایی بخش خصوصی شده است.

وی تاکید می‌کند: برنامه واکسیناسیون طیور باید بر اساس نظر دامپزشک مشخص شود که معمولا در دوره‌های پنج تا هفت نوبته انجام می‌پذیرد.

این کارشناس دامپزشکی بیان می‌کند: طول دوره‌  ۶۰ تا ۷۰ روزه‌ی پرورش مرغ گوشتی، واکسیناسیون، ضدعفونی کردن مرغداری‌ها و حمل و نقل بهداشتی زیر نظر کارشناسان دامپزشکی انجام می‌گیرد.

تعرفه‌های پایین در مقابل کار طاقت فرسا

یکی از کارمندان مرغداری هم دراین باره به خبرنگار ما  گفت: هرروز برنامه واکسیناسیون از پنج صبح آغاز و تا ساعت حدود 10 ادامه دار است، که با کمترین تجهیزات و امکانات کاری بسیار سخت و طاقت فرسا است.

وی با اشاره به اینکه درآمد حاصل از این کار با میزان سختی و دشواری کار همخوانی ندارد می‌افزاید: به جهت نبودن امکانات و تجهیزات، دچار انواع بیماری‌های مختلف مثل آرتروز و درد‌های مفصلی می‌شویم که خواستاریم فضای مناسبی برای این کار مهیا شود.
 
بیماری‌ها در کمین اند، مرغداران هشیارند / مرغداری‌های سبزوار واکسینه هستند / واکسیناسیون طیور، تامین سلامت غذایی
 
تبادل مرغداری‌ها و افراد مرتبط در بحث جوجه یک روزه، خوراک، واکسن و دارو، واکسیناسیون را برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها ضروری ساخته است.
 
در این امر باید واحد‌های مستقر فعال دامپزشکی در مرغداری‌ها و کارشناسان بهداشت همت خود را در پایش سلامت طیور دوچندان کنند و با همکاری مرغداران و یارانه‌های دولتی سلامت غذایی جامعه را تضمین نمایند.

خوشبختانه امسال هیچگونه بیماری خاصی همچون نیوکاسل و آنفولانزا در مرغداری‌های مشاهده نشده که بخش عمده‌ای از آن در نتیجه‌ی واکسیناسیون می‌باشد که صورت گرفته است.

انتهای پیام//آ. ف
 
گزارشگر: آریا فکور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.