سیدحسن حسینی شاهرودی گفت: حجم نقدینگی در پنج سال گذشته از 600 میلیارد تومان به 1600 میلیارد تومان افزایش یافته است ، یعنی نقدینگی در جامعه بیش از 2.5 برابر افزایش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، نوسانات شدید بازار ارز و تورم شدید در چند ماهه اخیر نقل همه مجالس و محافل شده است. در این آشفته بازار برخی از این شرایط سواستفاده کرده و با دلالی و احتکار به این چالش به وجود آمده برای کشور دامن زدند.

بعضی افراد سود های کلانی از این جریان برده و برخی مردم متضرر شدند. به همین علت بر آن شدیم تا با آقای سید حسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شاهرود و میامی و نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به بحث و گفتگو بنشینیم وسوالاتی که این روزها ذهن مردم را درگیر کرده است از وی بپرسیم.

  •   چه عواملی باعث شد نرخ ارز در چند ماه اخیر نوسانات شدیدی داشته باشد؟

نرخ ارز در کشورهای مختلف تابع شاخص های اقتصادی است. یعنی اگر ما بخواهیم نوسانات ارز را بررسی کنیم باید تغییرات واقعی را در شاخص های اقتصادی ببینیم. اما در این یک سال گذشته شاخص های اقتصادی ما تغییری نکرد بلکه دولت و بانک مرکزی باعث این نوسانات شدند. مقداری از آنهم بخاطر فضای روانی جامعه بوده است.

سیاست های دولت در کاهش حجم نقدینگی ناموفق بوده است و ما در پنج سال گذشته شاهد بودیم از 600 میلیارد تومان به 1600 میلیارد تومان افزایش یافته است. یعنی بیش از 2.5 برابر افزایش یافته است. طبیعتا چون این حجم از نقدینگی چون به سمت تولید و اشتغال نرفت، باعث ایجاد این چالش بزرگ در جامعه شد. ازدیاد نقدینگی اگر به سمت تولید و اشتغال باشد، نه تنها آسیبی نمی رساند بلکه پویایی و رشد اقتصادی را درپی خواهد داشت. ولی اگر این نقدینگی به سمت دلالی، سفته بازی یا خدمات بازرگانی که تولید محور نیست رفت و کمکی به تولید و اشتغال نکرد، ما شاهد افزایش تورم خواهیم بود.

دولت در این ایام نتوانست نقدینگی را به سمت تولید و اشتغال پیش ببرد، که طبیعتا این نقدینگی به یک باره این موج فزاینده رشد نقدینگی به سمت ارز، سکه، خودرو و مسکن رفت. طبیعتا با افزایش قیمت ارز تورم مصنوعی در کشور ایجاد شد. چون میزان محصولات موجود در کشور کمتر از 15 درصد نیازمندی به ارز دارد و بقیه آن تولید داخل است و ما باید به اندازه همان 15 درصد مشکل تورمی برسیم که در سطح جامعه این تورم به 3-4 درصد برسد. ولی فضای روانی که باگرانی ارز و سکه در جامعه ایجاد می شود، اثر روانی این تورم بیشتر از اثر اصلی آن است.

این رشد فضاینده ناشی از مصرف بالای ارز نبود. میزان ارز مصرفی ما در کشور مشخص است، میزان تولید ارز هم مشخص است. ما مازاد بر مصرفمان تولید ارز داشتیم. ولی دیدیم در این 7-8 ماه گذشته مصرف و تقاضای ارز بیشتر از نیاز ما بود. این قضیه ناشی از این بود که پول های سرگردان و نقدینگی به سمت خرید ارز های خارجی مخصوصا دلار پیش رفت.

  • آیا دولت میتوانست نرخ ارز را کنترل کند یا از اختیار دولت خارج شده بود؟ اگر میتوانست پس چرا در این مدتی شاهد اقدام عملی از سوی دولت مردان نبودیم؟

دولت می توانست نرخ ارز را کنترل کند، تصمیمات اشتباهی در 7-8 ماه گذشته گرفته شد و هنوز هم قائل به این است که تصمیمات درستی گرفته است، ولی اگر تصمیمات درست بود نباید شاهد این افزایش فزاینده می بودیم.  در دوره دوازدهم فشاری که بر ارز آورده شد فنر ارز پرید و ما شاهد جهش بودیم، این جهش تا سقف 7-8 هزار تومان طبق تورم داخلی و جهانی طبیعی بود اما برخی سیاست های دولت مثل تک نرخی کردن دلار و اعلام دلار 4200 تومانی کاملا اشتباه بود. دولت بجای اینکه روی تقاضای ارز تمرکز کند، روی بازار عرضه تمرکز کرد و تقاضا ایجاد فضای روانی کرد. به عنوان مثال خانواده ای که برای فرزندشان ماهانه ارز تهیه میکردند، ارز یکسالشان را یک جا خرید کردند. یا کسانی که سفرهای خارجی داشتند یا کسانی که به دنبال مواد اولیه برای کارخانه بودند به این فکر افتادند که برای یکسال خود ارز تهیه کنند.

سیاست های دولت در کاهش حجم نقدینگی ناموفق بوده است

 دلار 10 هزار تومان بود دولت صادر کننده را مجبور می کرد که ارز را با نرخ 4200 تومان در اختیارات دولت قرار بدهد که طبیعتا هیچ صادر کننده ای زیر بار این قضیه نمیرفت. پیشنهاداتی هم که کمیسیون اقتصادی داشت و طرح دو فوریتی داد ولی شرایط مملکت به این سمت رفت که ما با دولت تعامل کنیم و در کنار دولت باشیم و مفادی که در کنترل بازار ارز داریم را  با دولت توافق کنیم.

  • از نظر شما نرخ واقعی تورم از ابتدای سال 97 تا کنون چه عددی است؟

نرخ واقعی تورم را به راحتی نمی توان محاسبه کرد، اجناس از 30 درصد تا 600 درصد افزایش قیمت داشته است. باید دید در سبد خانوار این نیازهای اساسی چه تغییری کرده است.  مرکز آمار باید آمار دقیق را محاسبه و به مردم اعلام کنند.

  • مردم در مواقع بحرانی چه تاثیری روی اقتصاد کشور دارند؟

مردم نقش اصلی و اساسی را در اقتصاد دارند. هرموقع که ما نقش مردم را در نظر نگرفتیم آسیب جدی به ما وارد شد و دچار اشتباه محاسباتی شدیم. اقتصاد و قیمت ارز را تکلیفی کردیم که این قضیه ضربه های زیادی به ما زد. دولت در حوزه اقتصادی باید در میان مردم حرکت کند.

وقتی مردم وارد بازار ارز و سکه شدند توانستند تا 36000 سکه خریداری کنند و این فاجعه را به وجود آوردند که این ایراد هم به بانک مرکزی و دولت وارد است که چرا این بستر را برای دلالان و سودجویان فراهم کردند.

مردم باید خرید غیر ضروری ارز و طلا و خودرو و غیره را تحریم بکنند. حتی خرید مواد غذایی باید در حد مصرف متعارف باشد. نباید درگیر احتکار خانگی بشویم. با قناعت باید به اقتصاد دولت ها کمک کرد، مردم باید خودشان از خودشان حمایت بکنند. ما در عین اینکه توان مالی داریم نباید خرید غیر ضروری بکنیم. حتی نیازهای غیر ضروری را باید به تعویق انداخت.

انتهای پیام / ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.