گاردین نوشت ترکیه به دنبال آن است تا از نفوذ انگلیس در جهت حصول اطمینان از تعهد عربستان نسبت به انجام تحقیقات درباره ناپدید شدن خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، استفاده کند. 

امیدواری ترکیه به کمک انگلیس برای وادار کردن عربستان به همکاری درباره مرگ خاشقجیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه گاردین، ترکیه به دنبال آن است تا از نفوذ انگلیس در جهت حصول اطمینان از تعهد عربستان نسبت به انجام تحقیقات مشترک در خصوص ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد دولت ریاض، استفاده کند. 

چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه قرار است روز دوشنبه بعدازظهر با جرمی هانت، همتای انگلیسی خود در لندن ملاقات کند. روز شنبه وزیر خارجه ترکیه ضمن ابراز نارضایتی اعلام کرد ریاض هنوز برای انجام تحقیقات و حضور بازرسان ترکیه در کنسولگری عربستان، موافقت نکرده است.

وزیر خارجه ترکیه در این خصوص اعلام کرد عربستان سعودی لازم است تا با کارشناسان و کارکنان دادستانی برای ورود به کنسولگری به منظور انجام تحقیقات و روشن شدن ماجرا همکاری نماید. اوغلو افزود: «ما تاکنون شاهد هیچگونه همکاری از جانب عربستان در خصوص انجام تحقیقات و مشخص کردن ماجرا نبودیم.»

خاشقجی از منتقدان دولت ریاض بود که در 2 اکتبر و پس از ورود به کنسولگری عربستان در ترکیه ناپدید شد و گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن او به دست عوامل وابسته به دولت عربستان منتشر شده است. به دنبال ناپدید شدن خاشقجی ترکیه به دنبال انجام تحقیقات در درون کنسولگری عربستان است اما با مخالفت مقامات سعودی مواجه شده است.

منابع انگلیسی اعلام کردند تمرکز تلاش دیپلماتیک لندن بر اطمینان از آغاز تحقیقات مشترک در این باره قرار خواهد داشت و تاکید کردند که هرگونه عدم همکاری ریاض در انجام تحقیقات مشترک به عنوان مدرکی علیه عربستان تلقی خواهد شد.

در حال حاضر عربستان سعودی با فشار بین‌المللی برای حل معمای ناپدید شدن خاشقجی روبرو است و به همین علت سهام این کشور در بازار بورس اوراق بهادار دچار کاهش 7 درصدی شد و احتمالا با تنش در روابط ریاض و غرب میزان سقوط ارزش سهام این کشور بیشتر شود.

 در پی ناپدید شدن خاشقجی، لیام فاکس، وزیر مشاور در امور بازرگانی بین‌المللی انگلیس احتمالا در کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان، که از 23 اکتبر آغاز می‌شود، شرکت نخواهد کرد. همچنین تقریبا تمامی حامیان مالی کنفرانس بین المللی عربستان از حضور در این کنفرانس انصراف دادند.

انتهای پیام/

برچسب ها: انگلیس ، عربستان ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
اوغلو افزود: «ما تاکنون شاهد هیچگونه همکاری از جانب عربستان در خصوص انجام تحقیقات و مشخص کردن ماجرا نبودیم.»
بیایند چه بگویند بیایند چه همکاری بکنند نکند انتظار دارید بیایند و بگویند ما کشتیم
چیزی که همه می بینند و می دانند که عربستانیها آنهم در سفارت خودشان بطرز فجیع بقتل رساندن خاشقچی بینوا را.
آخرین اخبار