رای الیوم نوشت رفتار تحقیرآمیز آمریکا با عربستان، پیامی به همه کشور‌های عربی هم‌پیمان واشنگتن است که تا وقتی به سوی مردم خود بازنگردند، در معرض باج‌خواهی و تحقیر قرار خواهند داشت.

­رای الیوم: آمریکا به زبان باند‌های مافیایی و تروریستی و راهزنان با عربستان سخن می‌گویدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رای الیوم نوشت رفتار تحقیر آمیز آمریکا با عربستان سعودی پیامی سیاسی به همه کشور‌های عربی هم پیمان با آمریکا است که تا وقتی به سوی مردم خود بازنگردند و با مردم خود آشتی نکنند؛ در معرض باج خواهی و تحقیر قرار خواهند داشت.

پایگاه اینترنتی رای الیوم در یادداشتی به قلم «فواد البطاینه» نوشت: رئیس جمهور آمریکا هرجا می‌رود با تهدید و باج خواهی، پادشاه عربستان سعودی را به عنوان یکی از کشور‌های عضو سازمان ملل خطاب قرار می‌دهد و از او می‌خواهد برای آن که از حمایت آمریکا برخوردار شود پول بپردازد.

رئیس جمهور آمریکا در میان سکوت خطرناک دیگر کشورها، به زبان باند‌های مافیایی و تروریستی و راهزنان سخن می‌گوید و جهان آزاد فقط شنونده است و ناتوانی حکام سعودی و ذلت آن‌ها را نظاره گر است.

آیا کشور‌های غربی خطر این گونه اقدامات کشوری در حد و اندازه آمریکا را درک نمی‌کنند که مسئولیتی خطیر در نظام بین المللی حاکم دارد در حالی که به ایجاد هرج و مرج سیاسی مشغول است و معیار‌های تعامل بین المللی و قوانین بین المللی را برهم می‌زند. آیا پنج عضو دائم شورای امنیت متعهد نشده اند که از امنیت جمعی و از امنیت و حقوق کشور‌های کوچکتر در برابر قدرت‌های بزرگ‌تر دفاع کنند؟ پس چرا این کشور‌ها در برابر ضرباتی که آمریکا به این باور وارد می‌کند سکوت کرده اند؟

رفتار کشور‌های بزرگ با کشور‌های عربی هم پیمان با آن‌ها بر مبنای تبادل منافع و احترام متقابل نیست و کشور‌های بزرگ به کمک به هم پیمانان عرب خود برای توسعه اقتصادی یا صنعتی یا تبدیل شدن به قدرتی که توانایی دفاع از خود را داشته باشد، هیچ علاقه‌ای ندارند بلکه آن‌ها را کشور‌های هدف تلقی می‌کنند و به دنبال عقب نگه داشتن آن‌ها و بی ثبات کردنشان و مقابله با رویکرد‌های دموکراسی خواهانه مردم آن‌ها و غارت ثروت و مطیع کردن آن‌ها هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: آمریکای کنونی به دیگران و حقوق آنان و مفاهیم دموکراسی و عدالت و برابری و حتی به قانون بین المللی باور ندارد بلکه به امپراتوری خود که همسو با طرح صهیونیسم است ایمان دارد. رفتار کنونی ترامپ بیانگر بخشی از روی پنهان آمریکا است که در سر روسای جمهور سابق و تصمیم گیرندگان این کشور هم وجود داشت. اگر ما ترامپ را دیوانه می‌دانیم به علت نحوه مطرح کردن این مسئله است نه بخاطر ماهیت باورهایش زیرا این باورها، بازتاب سیاست آمریکا است. ترامپ با این کار، خود را به تصمیم گیرندگان آمریکایی این گونه معرفی می‌کند که شجاعت بیشتری برای اجرای برنامه‌های آنان نسبت به دیگران دارد و خود را به مردم آمریکا به عنوان رئیس جمهوری صادق معرفی می‌کند که در کمترین زمان ممکن، منافع آن‌ها را تامین می‌کند.

اکنون کل سرزمین‌های عربی با خطری آشکار مواجه هستند. شبه جزیره عربستان با ثروت و جایگاه تاریخی اش اکنون در معرض اشغال و تکه تکه شدن قرار دارد. بعد از آن نوبت به مصر و اردن خواهد رسید. سکوت اروپا در برابر رفتار تروریستی و باج خواهی توام با تحقیر آمریکا با عربستان سعودی نشان دهنده وجود برنامه سیاسی منسجمی است که قرار است به دیگر کشور‌های عربی هم پیمان با غرب نیز امتداد یابد.

رای الیوم در ادامه نوشت: منطقی نیست که بگوییم هدف آمریکا صرفا پول سعودی‌ها است، زیرا اموال عربستان همگی در اختیار آمریکا و بانک‌های این کشور است و زمانی که آمریکا تصمیم به تصاحب آن بگیرد این دارایی ها، صرفا اعداد و ارقامی مجازی خواهند بود. نمی‌توان باور کرد انتقاد اروپا از نظام سعودی بخاطر کشتن شخصی مثل جمال خاشقجی باشد چرا که اروپا شاهد قتل جمعی ملت‌های عربی به دست رژیم‌های عربی و اسرائیل است ولی به حمایت خود از این رژیم‌ها می‌افزاید.

رفتار آمریکا با عربستان و سکوت بین المللی، پیامی به همه رژیم‌های عربی هم پیمان با آمریکا است و نگاه سلطه جویانه آمریکا به رژیم سعودی که آن را در یک شخص خلاصه کرده است، تفاوتی با طرز نگاه آمریکا به نظام اردن که آن هم در یک شخص خلاصه شده است ندارد. هر دو کشور در معرض باج خواهی برای دستیابی به اهداف سیاسی متفاوتی قرار دارند و به نوبت در این زمینه ایفای نقش می‌کنند. پادشاه اردن هرچند مانند پادشا‌ها عربستان هدف باج خواهی علنی ترامپ قرار نگرفته است ولی باید بداند که جایگاهش از جایگاه نظام سعودی ضعیف‌تر است و مانند نظام سعودی از حمایت مردمی محروم است و نمی‌تواند در برابر خواسته آمریکا یا اسرائیل ذره‌ای مقاومت کند. ولی اگر در خط مشی خود بازنگری کند و با مردم اردنی و فلسطینی خودش هم پیمان شود، قدرتمندترین حاکم عرب خواهد بود.

یک ابرقدرت می‌تواند امکانات یک کشور را نابود کند و ارتش آن را در هم بشکند ولی وقتی مردم با نظام باشند، هیچ ابرقدرتی نمی‌تواند آن کشور را اشغال کند و نظام آن را تغییر دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار