کاظمی گفت: مجلس دانش آموزی فرصتی برای تحقق مطالبه گری و پرسشگری در دانش آموزان است.

تمرین مطالبه‌گری دانش آموزان در مجلس دانش آموزی/ تدوین ۱۱ سند تصمیم گذار در فرآیند تعلیم و تربیت در مجلسبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه نهمین دوره مجلس دانش آموزی با بیان اینکه این مجلس الگوی دموکراسی برای تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان است، گفت: دانش آموزان برای رسیدن به این مجلس فرآیندهای مختلفی را طی کرده‌اند تا به اینجا رسیده‌اند و مأموریت اصلی در این حوزه تقویت روحیه پرسشگری و مطالبه‌گری است.

وی ادامه داد: کمک به رویکردهای تحول گرایانه در آموزش و پرورش، حرکت برای تحقق سند تحول بنیادین، احقاق حقوق دانش آموزان در ساحت‌‌های 6 گانه از دیگر مواردی است که در مجلس دانش آموزی به آن توجه می‌شود.

دانش آموزان باید بتوانند از دستاوردهای انقلاب حفاظت کنند

کاظمی با اشاره به اینکه مجلس دانش آموزی 11 سند پر افتخار تدوین کرده است، گفت: آخرین و مهمترین سند مربوط به سند حقوق دانش آ‌موزان است که اکنون کارهای آن به اتمام رسیده است، همچنین اسنادی در رابطه با حمایت از کالای ایرانی، تحقق سند تحول بنیادین و فضای مجازی از دیگر اسناد این مجلس محسوب می‌شود و انتظار داریم نمایندگان مجلس دانش آموزی بتوانند از دستاوردهای 40 ساله انقلاب حفاظت کنند.

انتخاب 150 دانش آموز منتخب برای شرکت در مجلس دانش آموزی

زهرا پناهی‌روا رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی با اشاره به اینکه این مجلس از ادوار گذشته تا امروز گام‌های رو به جلویی را داشته است، گفت: تصویب حضور نمایندگان دانش آموزان خارج از کشور، دانش آموزان بنیادهای ویژه،‌ برگزاری جلسات منطقه قطبی، تصویب کمیسیون‌های تخصصی و ایجاد سندهای مختلف از جمله مواردی است که در مجلس به آن اشاره شده است.

وی ادامه داد: در نهمین دوره مجلس دانش آموزی در ابتدا تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه‌های اجرایی انتخابات در مناطق، نواحی، شهرستان و استان‌های کشور مورد توجه قرار گرفت و پس از آن نقاط ضعف و قوت بررسی و با امضای وزیر آموزش و پرورش به مدیران کل استان‌ها ابلاغ شد.

پناهی روا افزود: از میان 63 هزار دانش آموز منتخب مدارس 18 نفر با رأی مستقیم به عنوان اعضای شورای دانش آموزی انتخاب شدند و پس از آن به ستاد انتخابات کشوری راه یافتند و بر اساس سهمیه انتخابی هر استان دانش آموزانی را متناسب با سهمیه انتخاب کردیم که در مجموع 150 نماینده مجلس دانش آموزی 75 پسر و 75 دختر انتخاب شدند که در استان‌ها به عنوان مشاور مدیر کل آموزش و پرورش فعالیت خواهند شد.

رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی با بیان اینکه نمایندگان مجلس دانش آموزی طی دو سال به کسب تجربه و تعامل با یکدیگر برای حل مشکلات دانش آموزی می‌پردازند، گفت: در دبیرخانه مجلس پس از برگزاری انتخابات پرونده ارسالی نمایندگان بررسی و با فعالیت دو ساله آنان موافقت شد. همچنین جلسات آموزشی مکاتبات اداری و آیین سخنوری برای ارتقای مهارت نمایندگان در نظر گرفتیم.

بررسی مسائل دانش آموزان بوسیله 5 کمیسیون تخصصی

وی با بیان اینکه 5 کمیسیون تخصصی مجلس دانش آموزی به بررسی مسائل دانش آموزان می‌پردازند، گفت: 30 موضوع تحت عنوان زیرشاخه‌های موضوعی در کمیسیون‌ها مطر می‌شوند تا پس از بحث و بررسی در صحن علنی پیشنهادات مربوط به این مشکلات مطرح شوند.

پناهی‌روا با اشاره به اینکه نمایندگان در دوره هشتم خواستار برگزاری نشست‌های قطبی بودند، گفت: این موضوع در دستور کار قرار گرفت و در نظر داریم کمیته تغییر آیین نامه داخلی از طریق انتخابات در حاشیه همین نشست‌ها برگزار کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار