اردوغان: آزادی برانسون تصمیم دستگاه قضایی ترکیه بود

رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید آزادی کشیش آمریکایی متهم به جاسوسی و طراحی برای کودتا تصمیم دستگاه قضایی این کشور بوده است.

پاسخ اردوغان به ترامپ: آزادی برانسون تصمیم دستگاه قضایی بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید آزادی کشیش زندانی متهم به جاسوسی و طراحی کودتای نافرجام تصمیم مستقل دسگاه قضایی این کشور بوده است.

اردوغان این اظهارات را در پاسخ به قدردانی رئیس‌جمهور آمریکا از وی به خاطر آزادی اندرو برانسون، کشیش زندانی آمریکایی در ترکیه، بیان کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز شنبه در صفحه توییتر خود ضمن بیان اینکه در رابطه با آزادی اندرو برانسون هیچ توافقی با آنکارا صورت نگرفته است، از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ، به دلیل تلاش برای آزادی این کشیش آمریکایی قدردانی کرد.

برانسون که آمریکایی‌ها او را کشیش بی‌گناهی معرفی می‌کنند، دو سال پیش به اتهام جاسوسی و نقش‌آفرینی در کودتای نافرجام 2016 ترکیه و همچنین ارتباط با فتح‌الله گولن، طراح اصلی کودتا علیه دولت اردوغان، در ترکیه بازداشت شد.

طی چند ماه گذشته بازداشت  برانسون به یکی از محورهای اصلی تنش بین واشنگتن و آنکارا تبدیل شد و جدال لفظی سنگینی بین آنها در گرفت. دولت آمریکا سلیمان سویلو، وزیر کشور و عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه، را به دلیل نقش داشتن در دستگیری و حبس این کشیش آمریکایی تحریم و فشارهای اقتصادی زیادی را نیز برای آزادی برانسون به آنکارا وارد کرد.

اما دادگاهی در ترکیه روز جمعه  برانسون را به تحمل سه سال حبس محکوم کرد. حکم دادگاه با توجه به مدت زمانی که از بازداشت برانسون می‌گذرد به معنی تصمیم دادگاه برای آزادی او بود. برخی از دادستان‌های ترکیه‌ای به دنبال صدور حکم حبس ۱۰ ساله برای او بودند.

حکم دادگاه همچنین به برانسون امکان می‌داد ترکیه را ترک کند. برانسون روز جمعه ترکیه را به مقصد آمریکا ترک کرد. پرونده «برانسون» در کنار مسائلی مانند حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد سوری، عدم اقدام واشنگتن برای استرداد «فتح‌الله گولن»، واعظ ترکیه‌ای در آمریکا و اقدام آنکارا در خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ از روسیه به موضوعی جدید برای تنش در روابط آمریکا و ترکیه تبدیل شده بود.

پیش از این روزنامه واشنگتن پست آمریکا پنج‌شنبه گذشته در گزارشی به نقل از منابع آگاه از توافق پنهانی واشنگتن و آنکارا برای آزادی کشیش آمریکایی در مقابل لغو تحریم ها علیه ترکیه خبر داد. اما رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به این خبر مدعی شد دو کشور هیچ توافقی در زمینه آزادی اندرو برانسون  نداشته‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۷
نمی خواد تورم 400 درصدی را مردمش تجربه کنند
آخرین اخبار