طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی همزمان با سراسر کشور در استان فارس آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عنایت الله رحیمی معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس در مراسم آغاز این طرح که در روستای مهریان بخش زرقان شیراز برگزار شد، گفت: این طرح در ۴۲۳ روستای نمونه استان آغاز شده و تا ۲۱ آبان ادامه دارد و آمارگیران، ویژگی‌های مسکن روستایی ۱۵ هزار و ۶۰۰ واحد روستایی را ثبت می‌کنند.

وی افزود: روستا‌ها کانون کار و تامین معیشت و تولید بشمار می‌روند، اما تداوم روند خشکسالی در استان فارس موجب شده این ویژگی روستا‌ها قدری دچار تغییر شود و برخی از روستاییان به مناطق شهری و کلان شهر‌ها مهاجرت کنند.

رحیمی ادامه داد: هر چند خدمات قابل توجهی از سوی دولت و بنیاد مسکن و به برکت نظام اسلامی در روستا‌ها ارائه شده و زیرساخت‌های توسعه تامین شده، اما همچنان حجم محرومیت‌ها در مناطق روستایی بالاست.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس با بیان برخی از شاخص‌های توسعه درمناطق روستایی، گفت: توسعه معابر روستایی، آسفالت و زیرسازی خیابان‌ها و کوچه ها، گسترش خدمات آب و برق و گاز و مخابرات، تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و تامین مسکن روستایی بخشی از خدمات زیر بنایی است که با مشارکت روستاییان و با تلاش دولت در مناطق روستایی تامین شده است.

وی افزود: از جمله مواردی که به ارائه خدمات بهتر در مناطق روستایی کمک می‌کند آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی است که اکنون چهارمین مرحله آن همزمان با کشور در فارس در حال اجرا است.

رحیمی بیان کرد: این طرح موجب می‌شود تا روند عمران و توسعه روستایی شتاب گیرد و با هدف گذاری بهتر این روند تداوم یابد.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس نیز در این مراسم، افزود: ۵۵ درصد از واحد‌های روستایی دراستان فارس بهسازی و مقاوم سازی شده که این میزان ۸ درصد از متوسط کشوری بیشتر است.

عطا الله زمانی با بیان برخی از شاخص‌های توسعه روستایی گفت: امروز همزمان با اجرای طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی ۲۶۸ هزار و ۶۴۲ مین سند روستایی نیز در روستای مهریان اعطا می‌شود، اعطای اسناد روستایی موجب هویت بخشی به روستا‌ها و قانونمند شدن معاملات است.

وی با بیان اینکه در همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار جمعیت دراستان فارس طرح هادی روستایی تهیه شده است گفت: در زمینه توسعه معابر روستایی در سه سال گذشته ۳۴۰۰ متر مربع آسفالت و زیر سازی در روستا‌های فارس انجام شده است، دراین زمینه از ۴۰ میلیارد تومان اعتبارات قیر یارانه‌ای و ۲۵ میلیارد تومان اعتبارات دهیاری‌ها استفاده شده است.

زمانی گفت: اجرای این طرح با هدف شناخت تغییرات ایجاد شده در واحد‌های مسکونی بهسازی شده و شناخت عمومی روستا و واحد‌های مسکونی روستایی انجام می‌شود.

آغاز طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی در فارس

زمانی اضافه کرد: بهسازی و نوسازی سایر واحد‌های مسکونی روستایی، ارزیابی تغییرات هزینه احداث مسکن روستایی، نقش وام‌های طرح ویژه و تغییرات آن در تامین این هزینه ها، شناخت وضعیت آبادی‌ها از نظر بافت مسکونی، نحوه گسترش، الگو‌های استفاده از مصالح ساختمانی از جمله مواردی است که در تحلیل آماری این طرح به دست می‌آید.

زمانی بر ضرورت اجرای این طرح برای جمع‌آوری آمار و ارقام مسکن روستایی تاکید کرد و گفت: آمار صحیح پایه و اساس تصمیم‌گیری‌های موثر و مهم درباره نوع زندگی روستایی است و لازم است خانوار‌های روستایی در هنگام اجرای طرح با آمارگیران نهایت همکاری را داشته باشند.

انتهای پیام/ر

آغاز طرح آمارگیری در فارس

برچسب ها: عمران ، بنیاد مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار