نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:علت اصلی استعفاهای متعددی که در کاخ سفید و دولت آمریکا رخ می‌دهد، خود ترامپ است.

نیکی هیلی باهوش تر از آن است که در مرکب ترامپ رسوا شودبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از اخباری که در هفته گذشته بسیار به آن پرداخته شد بحث استعفای نیکی هیلی نماینده ایالات متحده در سازمان ملل بود. تاکنون گمانه زنی‌های زیادی در این باره از سوی کارشناسان مطرح شده است. در همین رابطه نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل استعفای نیکی هیلی را با دیگر استعفاها در کاخ سفید متفاوت دیده و در مقام ارزیابی، اقدام وی را هوشمندانه توصیف کرد.

نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تغییرات اخیر در کاخ سفید از جمله استعفای نیکی هیلی نماینده ایالات متحده در سازمان ملل گفت: به نظر می‌رسد استعفای نیکی هیلی با اغلب استعفاهایی که در کاخ سفید رخ می‌دهد متفاوت است.

شفیعی با تاکید بر هوشیاری نیکی هیلی نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل، بیان کرد: به نظر می‌رسد نیکی هیلی در حرکتی هوشمندانه پیش از آنکه ترامپ بخواهد رسوایی‌های بیشتری به بار آورده و بر موج انتقادات دامن بزند، با اقدام به استعفا از دولت وی  خارج شد تا آثار و تبعات رفتارهای رئیس جمهور آمریکا متوجه او نشود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر نامزدی نیکی هیلی در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا بیان کرد: برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است نیکی هیلی در حال آماده شدن برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است و این می‌تواند یکی از دلایل استعفای نماینده ایالات متحده در سازمان ملل باشد.

وی افزود: دلایل دیگری هم وجود دارد که در استعفای هیلی تاثیرگذار بوده است اما نمی‌توانیم بگوییم این استعفا در نتیجه اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه‌ها باشد چرا که هم نیکی هیلی و هم ترامپ، هر دو  از افراد تندرو در ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شوند و تاکنون بسیاری از سیاست‌های خارجی آمریکا مورد تایید هیلی بوده است،  بنابراین به نظر می‌رسد این اقدام نوعی همراهی و همکاری دوستانه برای آینده باشد.

شفیعی تصریح کرد: ترامپ نه تنها از استعفای نیکی هیلی نگران نشد بلکه هیچ واکنشی هم علیه وی انجام نداد و هیلی هم همواره  نسبت به همکاری ترامپ با او به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل خوشحال و قدردان بوده است؛ بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که استعفای هیلی  یک همکاری دوستانه برای پیشبرد اهداف آتی اوست که بر مبنای آن اگر ترامپ بتواند در انتخابات  2020 رای آورد، زمینه برای ظهور نیکی هیلی در انتخابات 2024 فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: استعفای هیلی بیشتر یک آینده‌نگری است که وی در دستور کار خود قرار داده است و بر مبنای چنین آینده‌نگری هیلی باید از برخی آسیب‌ها مصون باشد ود ر همین راستا  یکی از آسیب‌هایی که می‌توانست متوجه او باشد، خود ترامپ و رفتارهای غیر قابل پیش بینی ترامپ است  که می‌تواند اعتبار نیکی هیلی را خدشه دار کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: استعفای هیلی یک تغییر عادی و نه در مسیر چالش بوده است و نمی‌توان آن را در چارچوب عزل و نصب‌های غیرعادی که در کاخ سفید رخ می‌دهد،  قلمداد کرد به همین دلیل واکنش جامعه بین‌المللی به این موضوع متفاوت است.

شفیعی با تاکید بر این نکته که آنچه در مورد نیکی هیلی  باعث جلب توجه افکار عمومی شده، ویژگی‌های شخصیتی اوست و نه اختلافاتش با ترامپ،اظهار کرد: استعفاهای قبلی به دلیل تعارضاتی بود که میان ترامپ و برخی مقامات کاخ سفید ایجاد می‌شد،که در پی آن این افراد ترامپ را به رفتارهای ناشایست متهم کرده و مقالات و کتاب‌های مختلفی علیه وی می‌نوشتند ، همچنین  ناشی از یک تعارض جدی میان آنها و رئیس جمهور فعلی آمریکا بود چیزی که در روابط میان نیکی هیلی و ترامپ وجود نداشت، از این رو  افکار عمومی بیشتر معطوف به ویژگی‌های شخصیتی خود نیکی هیلی به عنوان یک فرد تندرو و برنامه‌ها و طرح‌هایی است که پیش رو دارد.

وی در خصوص تکرار متعدد اتفاقاتی همچون استعفای نیکی هیلی و دیگر مقامات کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری ترامپ بیان کرد: درست است که ترامپ منتخب جمهوری‌خواهان است اما هرگز نتوانسته به عنوان یک رهبر سیاسی و چهره برجسته در حزب جمهوری خواه ظاهر شود و حتی در انتخابات هم بیشتر به عنوان یک فرد مستقل و نه یک جمهوری‌خواه شناخته می‌شد.

شفیعی در ادامه گفت: ترامپ به دلیل ویژگی‌های شخصیتی که داشت توانست در نظر برخی از مردم آمریکا جلب توجه کند و بالاخره رای آورد اما نشان داد که نه تنها هیچ برنامه‌ای برای دولت و شاید حتی  افراد شناخته شده‌ای هم برای این منظور نداشته است که بتواند مانند  یک سیستم عمل کند بنابراین ناچار است افرادش را از جاهای دیگری بیاورد آن دسته از افرادی که تفکراتی نزدیک به تفکرات خود او داشته باشند.

وی افزود: بر خلاف برخی از افرادی که سیستماتیک فکر کرده و اعضای کابینه‌شان از پیش مشخص است برای ترامپ چنین نبود شاید مایک پنس تنها فردی بود که هم از قبل با ترامپ رابطه داشت و هم همکاری‌اش با وی تداوم داشته است؛ و چون افراد دیگر از پیش با ترامپ ارتباط چندانی نداشتند و ترامپ آنها را از سر ناچاری وارد کابینه خود کرده بود بعدها به طور اتوماتیک بین‌شان اختلاف نظر پیش آمد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: علت اصلی استعفاهای متعددی که در کاخ سفید و دولت آمریکا رخ می‌دهد، خود ترامپ  است. ترامپ خود خارج از سیستم است در نتیجه افراد منتخبش هم خارج از سیستم هستند در نتیجه  منتخبان وی در قالب نظام و دولت با یکدیگر ناهمخوانی و ناهماهنگی بسیاری دارند. این امر در نهایت منجر به استعفای آنها شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار