مجوز برنامه چهاردهمین فصل کاوش‌های باستان شناسی در دژ تاریخی حسن صباح تا پایان آبان ماه تمدید شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از قزوین؛ محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: چهاردهمین فصل کاوش در قلعه تاریخی حسن صباح پس از پنج سال وقفه و با هدف تکمیل مطالعات از اوایل شهریور ماه  امسال  آغاز شد که با توجه به کشف یافته‌های معماری ارزشمند و مشخص شدن فضا‌های معماری دوره صفوی و دوره اصلی اسماعیلیه در بخش پایین قلعه، دروازه، بارو و فضا‌های پیرامون مولاسرا، برنامه کاوش در این اثرارزشمند تاریخی به منظور شناخت کامل فضا‌ها و تکمیل مطالعات تا پان آبان تمدید شد.

حضرتی افزود: در ادامه کاوش‌های این فصل در بخش قلعه بالا تالار‌ها با ورودی و طاق سنگی در مجاورت مولاسرا در زیر اتاق‌های دوره صفوی شناسایی شده است که یافته‌ها و داده‌های ارزشمندی از معماری قلعه در دوره اسماعیلیه محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: کاشی‌ها و آجر‌های تزئینی به دست آمده در این بخش از قلعه نشانگر شکوه این اثر تاریخی در دوران اسماعیلیه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  یادآور شد: بخش دروازه پایین قلعه نیز پس از اتمام مراحل کاوش و بازسازی برای معرفی قلعه با تابلو‌های راهنما و سامانه صوتی و تصویری به بهره برداری خواهد رسید.

دژ باشکوه حسن صباح واقع در منطقه الموت شرقی، شمال روستای گازرخان یکی از مهم‌ترین شگفتی‌های تاریخی و طبیعی استان قزوین است که در دوازدهم اسفند سال ۸۱ با شماره ۷۲۵۲ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام/

کاوش در دژ باشکوه حسن صباح  قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.