خدائیان گفت: اگر در روند دادرسی لازم به برخورد پلیس باشد، این امر باید توسط پلیس زن صورت گیرد که به شرایط روحی و روانی اطفال آشنایی کامل داشته باشد.

حضور پلیس زن در محاکم اطفال و نوجوانان ضروری استبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ذبیح الله خدائیان معاون حقوقی قوه قضائیه صبح امروز (شنبه) در «همایش ملی آغاز اجرای الزام حضور مشاور در محاکم اطفال» اظهار کرد: کودکان و نوجوانان آینده سازان جامعه هستند و از طرفی به لحاظ ویژگی های روحی و روانی آن ها و آسیب پذیری جدی همیشه مورد توجه بودند.

وی با بیان اینکه آموزه های اسلام از ۱۴۰۰ سال پیش بیشترین توجه را به تربیت کودکان و نوجوانان داشته است، افزود: هیچ دینی مانند اسلام به این اندازه به اطفال و کودکان توجه نداشته است؛ لذا ما مسلمانان باید در ترویج فرهنگ رعایت حقوق اطفال و نوجوانان پیش قدم باشیم چرا که تربیت این قشر از قبل تولد تا زمان پذیرش مسئولیت در اسلام مورد توجه بوده است.

خدائیان گفت: در دهه های اخیر کنوانسیون حقوق کودکان و نوجوانان مهم ترین سند پیشرفته در مقررات است.

وی با بیان اینکه در قانون مجازات اسلامی مصوت سال ۱۳۹۲و آیین دادرسی کیفری به حقوق کودکان و نوجوانان توجه ویژه شده است، عنوان کرد: کشور های مختلف در رابطه با مسئولیت تدریجی کودکان و نوجوانان، برخوردهای متفاوتی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: برخی کشور ها حداقل سن کودکان مشخص شده است و در برخی کشور های دیگر سن حداقلی مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه شخص کودک مرتکب جرم معارض با قانون فاقد مسئولیت کامل است، عنوان کرد: مجازات برای این افراد خفیف تر از بزرگسالان است چرا که مجازات باید جنبه تربیتی داشته باشد.

خدائیان گفت: جرایم اطفال در دادگاه ویژه رسیدگی می شود و در این زمینه برخی از مسئولیت ها به پلیس کودکان و نوجوانان واگذار شده است.

وی افزود: اگر در روند دادرسی لازم به برخورد پلیس باشد، این امر باید توسط پلیس زن صورت گیرد. در این شرایط پلیس باید به شرایط روحی و روانی اطفال و نوجوان آشنایی کامل داشته باشد و همچنین به پلیس اختیاراتی داده شده است که از بدو شروع کار مصالحه را در نشست های خانوادگی اعمال کند.

معاون حقوقی قوه قضائیه بیان کرد: در مرحله رسیدگی به جرایم کودکان و نوجوانان، دادسرای ویژه ای در قانون پیش بینی شده است که وظیفه آن با دادسرای ویژه بزرگسالان متفاوت بوده و  شکل و ظاهر این دادسرا نیز متفاوت است.

وی با بیان اینکه برای وجود دادسرا بین برخی از کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد، افزود: برخی وجود دادسرا را موجب طولانی شدن روند رسیدگی می دانند و معتقدند در این زمینه به حالات روحی و روانی کودکان آسیب می رساند و بهتر است پرونده هر چه سریع تر به دادگاه ارسال شود.

خدائیان افزود: نظام دادرسی مهم ترین مقطع در محاکم اطفال و نوجوانان است که در این مرحله تکلیف دعوای کیفری مشخص می شود. قضات باید توجه داشته باشند که در این مرحله برخودشان با کودکان مانند برخورد با بزرگسالان نباشد؛ چرا که قاضی باید به علومی مانند روان شناسی، جرم شناسی و علوم مختلف آشنا باشند و روحیات طفل را بشناسند و باید زمینه اصلاح کودک را فراهم کند.

وی با بیان اینکه قضات دادگاه اطفال باید حداقل دارای ۵ سال سابقه کار، متاهل و دارای فرزند باشند، عنوان کرد: کنشگران این نظام باید متفاوت از نظام دادرسی بزرگسالان باشند.

خدائیان ادامه داد: برخورد تند با اطفال و نوجوانان سرنوشت آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. قضات باید با اطفال یک برخورد پدرانه داشته باشند. قضات باید پزشک روحی و روانی اطفال باشند و باید مجازاتی را تجویز کنند که اثر مثبت بر آن ها داشته باشد تا بتوانند اطفال را به زندگی برگردانند.

خدائیان تصریح کرد: فرستادن کودکان به کانون های اصلاح و تربیت راهکار اصلی نیست و باید به عنوان آخرین راه از آن استفاده شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.