رییس اداره هواشناسی روانسر گفت: اولین بارش موثر در اصلاح عامیانه پله نام دارد تعریف پله از نظر عامه مردم با دیدگاه هواشناسی تفاوت اساسی دارد.

بعد از 21 سال پله بارندگی موثر امسال به وقوع می پیونددصابر محمدی  رییس اداره هواشناسی روانسر در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  گفت:با بررسی آ مار و اطلاعات هواشناسی 50 درصد بارش های موثر (پله) در ایستگاه روانسر، تا 14 آبان بوقوع پیوسته است.

وی بیان کرد:وقوع پله در مهرماه امسال، که از سال 1376 تاکنون تکرار نشده، رخدادی حائز اهمیت خواهد بود.

محمدی گفت: به عبارتی دیگر عدد میانه تاریخ وقوع پله در ایستگاه روانسر 14 آبان  است نکته قابل توجه این که از سال 1367 تا سال 1376 هر سه سال یکبار بارش موثر در مهر ماه اتفاق افتاده واز سال 1376 ببعد بارش موثری در مهر ماه به ثبت نرسیده است .

وی افزود:زودترین وقوع بارش موثر یا همان پله در روانسر در تاریخ 11 مهر ماه و در سال 1370 و دیر ترین آن در سال 1389 و در تاریخ 21 آذر ماه بوده است که در آن سال (سال زراعی90-89) بعلت تاخیر طولانی درشروع بارش های پاییزه٬ کشت گندم با تاخیر فراوان صورت گرفت هرچند درفصل بهار بارشهای مناسبی را به همراه داشت اما بعلت کشت دیر هنگام٬ مراحل زایشی با دمای بالا برخورد نمود که نهابتا عارضه بادزدگی و کاهش چشمگیر عملکرد را بهمراه داشت. وقوع پله در مهرماه امسال، که از سال 1376 تاکنون تکرار نشده، رخدادی حائز اهمیت خواهد بود.

شروع پاییز شروع سال زراعی است 


وی بیان کرد:شروع پاییز، شروع سال زراعی است کشت دیم کم و بیش در مهر ماه انجام میگیرد. محصول گندم باید قبل از فرا رسیدن فصل سرما مرحله پنجه زنی را به اتمام رسانده باشد در غیر اینصورت در برابر سرما آسیب پذیر خواهد بود و از طرفی میزان عملکرد کاهش خواهد یافت.

محمدی بیان کرد: آن مقدار بارندگی که برای تامین نیاز آبی گیاه مفید واقع می گردد یا جهت تولید محصول در دوران بعد در خاک ذخیره می شود باران موثر می نامند. و آن حداقل مقدار بارشی است که اگر برای یک دفعه ریزش کند تحت شرایط مطلوب خاک مقداری از آن به صورت رطوبت در خاک ذخیره گردد.
 
وی افزود:  برای آن که بتواند از تبخیر در امان باشد باید بتواند تا عمق 10 تا 12 سانتیمتری خاک نفوذ کند و مقدار بارشی که بتواند تا این عمق نفوذ کند مقدار بارشی به میزان 15 تا 20 میلیمتر در هر بارندگی تخمین زده شده است.
 
وی بیان کرد: بارانهای کمتر از 10 میلیمتر تاثیری بر ذخیره رطوبت ندارند. و یا اینکه تاثیرشان بسیار اندک است . اما این باران ها از طریق کاهش درجه حرارت و افزایش رطوبت هوا و در نتیجه کاهش نیاز آبی گیاهان زراعی اثرات مفیدی خواهند داشت.
 
  محمدی گفت:   بارندگی موثر به حداقل 20 میلیمتر بارش در یک دوره زمانی حداکثر10 روزه می گویند که با این میزان بارندگی رطوبت لازم در زمین های معمولی برای سبز شدن بذرهایی که در عمق مناسب خاک قرار دارند فراهم می آید.

محمدی گفت:اولین بارش موثر در اصلاح عامیانه پله نام دارد. تعریف پله از نظر عامه مردم با دیدگاه هواشناسی تفاوت اساسی دارد. از دیدگاه بیشتر کشاورزان پله بصورت زیر تعریف میشود:در اراضی زراعی و پس چر مزارع(جار)، بارش بقدری باشد که آب به میزان کافی به خاک نفوذ کرده و در قسمتهایی از این اراضی نیز آب تجمع یافته باشد.

 

انتهای پیام/ز


 

برچسب ها: هواشناسی ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.