امام جمعه شیراز گفت: سخن حافظ و غزلیاتش به سلامت اجتماعی و معنوی بشر کمک می کند.

سخن حافظ به سلامت اجتماعی و معنوی بشر کمک می کند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز  در آیین گرامیداشت حافظ اظهار کرد: انسان سالم انسانی است که سلامت اجتماعی و معنوی داشته باشد.

وی  تصریح کرد: گاهی انسان فکر می‌کند که حافظ خیلی عظیم است و دنیایی را به خود مشغول کرده است و سخنش به زبان‌های مختلف ترجمه شده، اما سوالی پیش می‌آید که حافظ برای انسان معاصر چه دارد آیا این شخصیت ارزشمند ادبی ایران برای انسان روزگار ما تحفه‌ای دارد که به حل مشکلات امروزی بینجامد.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: در یک نگاه کوتاه و گذرا متوجه می‌شویم مسیری در سه و چهار قرن اخیر در دنیا پیموده شد که نتیجه آن فروکاستن انسان بود، این فروکاهش انسان با رنسانس آغاز شده است، اما به این معنا نیست که پس از رنسانس کسانی که در تمدن رقیب ما می‌اندیشیدند و کار می‌کردند در همان نقطه آغاز ایستاده باشند.

وی با بیان اینکه حرکت به سوی بازشناسی انسان آغاز شده است، تصریح کرد: از آن روزی که فیلسوفان انسان را در حد فرد و فرد را در محدوده ماده تعریف کردند تا امروز که اروپایی‌ها دوباره به بازشناسی ساحت های جدید انسان پرداخته اند راه طولانی پیموده شده است و نهایت این مسیر نتیجه همه تاملات و تحقیقات فلسفی، روانشناختی و جامعه شناختی، این شد که برای سلامت انسان علاوه بر ساحت جسمانی و روانی دو ساحت دیگر قائل شدند که  انسان سالم کسی است که سلامت اجتماعی و معنوی داشته باشد.

آیت الله دژکام با اشاره به اینکه هیچکدام از این موارد نتیجه سخن ما نیست ،اظهار کرد: این ها نتیجه تلاش‌های تمدن رقیب ما در بازشناسی انسان است.

وی گفت: ما امروز دو ساحت اجتماعی و معنوی را برای انسان قائل هستیم اگر حافظ امروز در جامعه بشری بیشتر معرفی بشود سخن او و غزلیات نغزش به سلامت اجتماعی و معنوی بشر کمک می‌کند.

وی  تصریح کرد: در باب سلامت اجتماعی رسما تعریفی که شده این که سلامت اجتماعی توانایی تعامل با انسان‌ها و محیط با هدف ایجاد ارتباط رضایت بخش بین فردی است، و ما اگر با هم نتوانیم ارتباط داشته باشیم لنگیم.

انتهای پیام/ر

صحبت های امام جمعه شیراز در آئین بزرگداشت حافظ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.