مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم از کاشت گیاه پاپایا برای اولین بار در استان یزد در گلخانه‌های شهرستان خاتم خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مجتبی آغاز با اشاره به اینکه پاپایا مهمترین میوه گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیاست، گفت: پاپایا گیاهی علفی، همیشه سبز و دولپه است که به صورت یک تنه با چوبی نرم به ارتفاع یک تا ۱۰ متر رشد می‌کند.

وی افزود: این گیاه چند ساله ممکن است تا ۲۰ سال عمر کند، اما عمر مفید و اقتصادی آن بیشتر از سه سال نیست و نخستین میوه پاپایا معمولا ۱۲ ماه پس از کاشت بذر به دست می‌آید.

آغاز گفت: هر گل حدود ۱۴۵ تا ۱۶۵ روز بعد از گرده افشانی به میوه کامل و رسیده تبدیل می‌شود و در زمان رسیدن، رنگ میوه‌ها از سبز به زرد و گاهی نارنجی تغییر می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی خاتم افزود: از آنجا که میوه پاپایا فرازگرا است می‌توان آن را در مرحله بلوغ کامل برداشت و در انبار نگهداری کرد و یا به نقاط دور دست فرستاد.

وی با اشاره به فواید میوه پاپایا گفت: از آنجا این میوه منبع غنی آنتی اکسیدان است، می‌تواند در پیشگیری از سرطان بسیار موثر باشد همچنین می‌تواند مانع پیری زودرس شود و از حمله و سکته قلبی نیز جلوگیری می‌کند.

آغاز افزود: عملکرد پاپایا در ایران ۳.۵ تن در هکتار است و در محیط باز سطح زیر کشت آن در منطقه بلوچستان حدود ۳۰ هکتار است.

وی گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت این محصول در شهرستان خاتم ۸ هزار مترمربع به شکل کشت گلخانه‌ای است و عملکرد این محصول در گلخانه متفات از کشت باز است.

آغاز یادآور شد: در کشت گلخانه‌ای در هر هزار مترمربع ۳۵۰ درخت کشت می‌شود که هر درخت بین ۲۰ تا ۱۰۰ عدد میوه می‌دهد.

وی افزود: وزن هر میوه بسته به شرایط گلخانه و تغذیه متفاوت و بین ۲۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم است که با این حساب پیش‌بینی می‌شود ۲۴ تن محصول مرغوب پاپایا برداشت و با قیمت بسیار مطلوبی به عنوان میوه لوکس به فروش برسد.

انتهای پیام/ف

گیاه پاپایا برای اولین بار در یزد کاشته شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.