این روزها شایعه‌ای با عنوان "تورم بی‌سابقه ایران را در برمی‌گیرد" در بین محافل دهان به دهان می‌چرخد.

آیا چندماه آینده ایران گرفتار رکود بی سابقه خواهد شد؟!به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی روزهای گذشته  صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود با کاهش پیش بینی  از نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال‌های 2018 و 2019 اعلام کرد،  این صندوق  در این گزارش رشد اقتصادی ایران را در سال 2018 منفی 1.5 درصد برآورد کرد، این در حالی است که این صندوق در گزارش قبلی نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2018 را 4 درصد پیش‌بینی کرده بود. نرخ تورم در ایران هم در سال 2018 برابر با 29.6 درصد پیش‌بینی شده است.
 
اما به نظر می‌رسد این پیش‌بینی‌ها چندان بر پایه تحولات اقتصادی ایران صورت نگرفته است. البته برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند این نرخ تورم اعلامی از سوی صندوق بین‌المللی پولی، تورم نقطه به نقطه در کالاهای اساسی است که به عنوان نرخ تورم کلی بیان شده است.
 
در این گزارش رشد یا تراز اقتصادی ایران منفی 1.5 درصد بیان شده است که با توجه به افزایش نرخ ارزها در ماه‌های گذشته و همچنین تأثیر آن بر واردات و کالاهای اساسی این امر یک اتفاق طبیعی است.
 
به همین دلیل برای بررسی جزئیات این موضوع به سراغ کارشناسان اقتصادی در این امر رفتیم.
 
تیمور رحمانی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره می‌گوید: بسیاری از اطلاعات مالی برای تحلیل این صندوق بین‌المللی از طریق کارشناسان داخلی تأمین می‌شود اما ما تاکنون که با افزایش قیمت‌هاى زیادی روبه‌رو بودیم، تورم بالای 13 درصد را تجربه نکرده‌ایم.
 
وی با بیان اینکه احتمالا پیش‌بینی این صندوق به صورت سالیانه و دراز مدت نبوده است، تصریح کرد: کارشناس‌های اقتصادی کشور افزایش قیمت چشمگیر و زیادی را در چند ماه آینده پیش‌بینی نمی‌کنند.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه به نقش پررنگ دولت برای کنترل بازارهای داخلی اشاره کرده و گفت: تمام ارکان در تلاشند تا بتوانند 20 درصد تأثیر تحریم‌ها در داخل را کاهش دهند، اما اینکه برخی از رسانه‌ها با بال و پر دادن به موضوع تورم بعد از تحریم رقم عجیب و غریبی نظیر تورم‌های 100 تا 120 درصدی را می‌دهند اصلا درست نیست.
 
وی بیان کرد: معتقدم افزایش قیمت‌ها اتفاق افتاده و مردم در ماه‌های آینده نگرانی مبنی بر صعود فضایی قیمت کالا نداشته باشند. اما نباید فراموش کرد که برای خنثی کردن تحریم‌ها باید با تمام قدرت به خنثی سازی این فشارها توجه کنیم.
 
رحمانی گفت: امیدواریم دولت با تلاش‌هایی که این روزها برای برقراری روابط با کشورهای دیگر و تسهیل روابط بانکی انجام می‌دهد، بتواند شرایط را همین طور نگاه دارد. در آینده مشکلی ما را تهدید نخواهد کرد زیرا با حداقل فروش نفت به کشورهایی که اکنون با آنها در ارتباط هستیم وضعیت ما را بهبود می بخشد. این را هم توجه داشته باشید که برخی از گزارش‌ها جنبه‌های سیاسی به خود می‌گیرد.

برخی آمارهای اقتصادی، دچار فیلتر سیاسی شده است

بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت فعلی بازارها و ماه‌های آینده، گفت: اینکه در بازارهای کشور نوسانات رخ داده است انکار ناپذیر است اما به نظر می‌رسد آمار تورم 30 درصدی صندوق بین المللی پول دچار فیلتر سیاسی شده است.
 
وی افزود: بازارها این روزها آرامش نسبی را تجربه می‌کنند و تقریبا با افزایش تقاضاها که بعضا تقاضاهای کاذب هستند روبه‌رو نیست. این نوع تقاضا که منجر به افزایش شدید قیمت‌ها در بازار می‌شود تنها با برخی دست کاری‌ها در افکار عمومی مبنی بر نایاب شدن برخی کالاها به وجود می‌آید.
 
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به تأثیر شفافیت بر کاهش نرخ تورم فعلی گفت:  این که در آینده بازار دچار تورم شدیدی خواهد شد، صحت ندارد اما دولت باید در جهت شفاف سازی و آگاهی بخشی به جامعه کمک کند، یکی از این کارها که در دست اجراست ورود بسته‌های حمایتی به بازارهاست، همچنین راه حل دیگری که از ایجاد تنش و تورم در بازارها جلوگیری می‌کند، اعلام وجودی انبارهاست.
 
وی افزود: تورم در کشور بیشتر از داخل سرچشمه می‌گیرد و مردم با احساس اینکه کالایی نایاب شده است نسبت به خرید بی رویه آن اقدام می‌کنند پس در نتیجه اگر میزان کالاهای درون انبار مشخص باشد دیگر هجوم برای خرید و افزایش قیمت وجود ندارد، بنابراین تحریم‌ها تأثیر آنچنانی نخواهد داشت.
 
 احرامیان  تصریح کرد: این روش ( ایجاد ذخایر راهبردی)  زمانی در کشورهایی که در بحران اقتصادی قرار داشتند اجرا شده است و نتایج مطلوبی را به دنبال داشته است.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام گروه کالایی با مشکل جدی رو به رو خواهد بود، بیان کرد: زمانی که محدودیت‌های خارجی با محدودیت‌های داخلی همراه شود تقریبا تمام بازارها دچار کمبود و در نهایت تورم‌ بالا می‌رود، اما زمانی که برای تولیدات مواد اولیه مناسبی تهیه و برای واردات کالاهای اساسی تصمیمات منطقی‌تری گرفته شود، بازارهای داخلی کمترین نوسانات را لمس خواهند کرد.

اقتصاد ایران گرفتار شرطی شدن به خبرهاست

حجت‌الله عبدالملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در برنامه 10:10 دقیقه که توسط  باشگاه خبرنگاران جوان، تهیه می‌شود  بر تأثیر برخی عوامل خارجی بر اقتصاد ایران اشاره کرده  و می‌گوید: شرطی شدن اقتصاد ایران نسبت به خبرهای خارجی یکی از اتفاقاتی است که همواره درگیر آن هستیم. برای مثال برخی می‌گویند این وضعیت را تحریم‌ها رقم زده است. در صورتی که اقتصاد ما به خبر تحریم، شرطی شده و تحریم‌ها این وضعیت را ایجاد نکرده است، اصلا در این دوران 6 ماهه تحریم جدیدی اعمال نشده  است. البته برخی از تحریم‌هایی که رئیس جمهور آمریکا 18 اردیبهشت گفته بود از 15 مرداد برگشته است. در واقع از 18 اردیبهشت تا اواسط مرداد ماه که اصل اتفاقات و نوسانات اقتصادی در کشور رخ داده است فضای تحریمی ما هیچ تغییری نکرده است.
 
وی افزود: در واقع باید برای جلوگیری از تأثیر اتفاقات در بازارها، بر تأثیر گرفتن بازارها از اخبار منفی کار کرد. اگر یک قراری با خودمان بگذاریم که در زمان تحریم، خودمان، خودمان را تحریم نکنیم هیچ یک از اخبار و حتی آمارهای خارجی بر کشور ما تأثیرگذار نخواهد بود. در نهایت معتقدیم که تیم اقتصادی دولت در حال حاضر با همین افراد هم اگر به راهنمایی‌های کارشناسان توجه کند به راحتی، کشور در مرحله تراز مثبت اقتصادی پیش خواهد رفت.
 
در ادامه به سراغ یکی از رؤساى اتحادیه‌های  رفتیم تا نظر وی را در این باره جویا شویم.
 
محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر سازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در حال حاضر نوسانات در تمامی بازارها حس می‌شود و مسئولان باید برای حل این نوسانات با توان داخلی تلاش کنند و به نظر نمی‌رسد این موضوع تنها به مسائل خارجی ربط داشته باشد.
 
بنا براین گزارش، تیم دولت برای کاهش اثر تورم به مشاغل آزاد بسته حمایتی را ترتیب داده است و قصد دارد با افزایش قیمت خرید دولتى شیر، چای و غیره و همچنین افزایش میزان خرید تضمینی محصولات کشاورزی از وارد شدن ضربه‌های مهلک به بدنه این صنایع و بازارها جلوگیری کند.
 
گزارش از نرگس معززی
 
انتهای پیام/
 
برچسب ها: اقتصاد ایران ، تورم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نصرالله
۰۳:۵۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
این گرانی های افسار گسیخته زندگی ر ا بر مردم سخت کرده
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۲:۱۴ ۲۱ مهر ۱۳۹۹
باسلام برادران وخواهران فقط به داد مردم برسید که مردم نان شب ندارن بخدا کسانی هستن که این چندسال گوشت اصلا ندیدن پس به داد مردم برسید جمهوری اسلامی آوردیم که مستضعف نباشن پس به داد فقرا برسید تا حسرت رژیم گذشته نخورن دیگه مردم فقط فکر خودکشی هستن کسی ندیدم خنده کنه هرکس خندیدمی گنند دیوانه است گرانی را بهانه تحریم نکنید فقط خودتان از تحریم بدتری پس فکرمردم باشید خواهش می کنم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
داود
۱۹:۴۸ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
سلام .من یک کارگرهستم.نمیتونم خرج روزانه دربیاورم.اگه یک روزبیکار باشم واسه شب برای نون معتلم.خواهشن اگه کسی اینو میخونه یه کاری کنه.بقران بعضی روزها میگم برم نون حروم دربیاورم مجبور میشم.باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۳:۲۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
الان فهمیدم که این خبر درست بوده و ایران تورم ۳۰۰ درصد به بالا تجربه کرده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۱۴ ۲۶ دی ۱۳۹۸
سلام علیکم یه کلام ختم کلام دارید چه کار می کنید؟!!!اما یه خواهش از مردم بابا درسته سخته من شاید نفهمم فلانی نفهمه اما خواهشا مردم با رای دادن اوضاع رو درست کنید خیلی ها رای نمی دن به لج خب این مس شه نتیجش که چه کسانی اقتصاد را بالا و پایین می کنند منظورم مسئولین نه رئیس جمهور پس رای بدین
Iran (Islamic Republic of)
میم
۱۱:۵۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
اگه متحد باشیم و نیاز غیر ضروزی نخریم ان شاء الله به امید پروردگار مشکلات حل میشه .واقعا دیگه گرونی امان ملت ایران را بریده.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۰۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۸
وقتی قیمت یه کالا دو برابر میشه یعنی تورم 100درصد سه برابر میشه 150درصد خب از پارسال تا الان اینجوریه چجوری میگن تورم 13درصدی یکی منو متوجه کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
خدا بخیر بگذرونه
Iran (Islamic Republic of)
olgoo
۱۶:۳۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
قیمت ارز توسط دولت تعیین میشود وبانک مرکزی اجرا می کند .
تا زمانی که بانکها سود 20 درصدی می دهند این چرخه ادامه دارد .دولت برای جلوگیری از ورشکستگی بانکها ومطالبه مردم وجلوگیریی از به خیابان آمدن مردم با بالا بردن ارز وبی ارزش کردن پول کارهای خود را سامان داد ولا غیر تا هنگومی که نرخ ارز برای همه یکسان نشود این داستان ادامه دارد . نرخ ارز برای همه یکسان باشد وعادلانه .اسلام هم همین را میگوید . ودر مواقع لزوم بانک مرکزیتعادل برقرار کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
تو اين موقعيت هر كي به نظام كمك كنه تا تورم كم بشه و مردم رو آروم كنه ثوابش عين شهيده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۱ مهر ۱۳۹۷
مگه خدا یه مرحمتی بکنه و یه یارانه ای به ملت بده والا این یارانه ها که پول آب خوردنم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۰ ۲۱ مهر ۱۳۹۷
و قال الانسان ما لها؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
اقا الان تورم یک میلیون درصد تممممممممممام

میخواهی چکار کنیم نباید زندگی کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
ما یه خانواده پنج نفری هستیم من لیسانس بهداشت محیط دارم بیکارم . دوتا برادرم 32و28ساله هستن دیپلمن بیکارن پدرم کارگر ساختمانه بیکاره جون هر جا میره واسه کار میبینه افغانیا دارن سر ساختمون کار میکنن.خونه ما با یارانه داره میجرخه . ججوری به زندگی امید داشته باشیم . کی میاد به دادمون برسه؟
Iran (Islamic Republic of)
@sarafiolgoo
۱۶:۲۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
سلام ، برید با یک زمین کوچک کشاورزی شروع کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
قیمت اجناس چند برابر شده
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۱:۰۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
اقا به فکر حقوق کارگران باشید قدرت خرید ما به شدت کاهش یافته
Iran (Islamic Republic of)
arb
۰۱:۵۳ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
این نیزبگذرد.
چنان نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند.
اگه ما حریص نباشیم و با احتکار و گرانفروشی دلار بازی سکه پرستی و خریدهای هیجانی اوضاع رو بدتر نکنیم و نخریدن رو در حد توان تمرین کنیم،درست میشه.
اگه روند فعلی باشه،وضع خرابتر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
اصلا خودتون توی بازار چرخیدن ببین چه خبره شرکتها مایحتاج مردم را کمتر توضیح میکنند که گران بشه وقتی کم باشه معلومه که سریع تموم میشه مشکل از شرکتهاست و تعزیرات هم که بی خیال قیمتها راپاک میکنند میگن فلان قدر مردم بدبخت هم از سر بدبختی مجبورن بخرن تقصیر اصلی از شرکتهاست گران میکنند
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۲۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
مشکل کشور فقط وفقط با تکیه به خود واقتصاد درون زاست یعنی اقتصاد مقاومتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
من تو زمینه آرایشی کار میکنم
قیمت ها همینطور داره افزایش پیدا میکنه
موقع دلار رفت بالا یک ریمل ساده 18 تومنی شده 65 تومن و اینجور پیش بره میشه 100 تومن
United States of America
فردین
۲۳:۱۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
باسلام به مسئولین سه گانه دولت وباسلام به تمام مسئولین کشورایران بنده یک راننده هستم ماهی یک وسیصدحقوقم است سه تا دختردم بخت دارم باخانه اجاره ایی زنم سرطان کبد داردفقط هرماه شیمی درمانی میشه پول داروهاش سه میلیون میشه هیچ جاهم کمکی نمیکنند حالا ازمسئولین میخوام من چیکارکنم ازهیچ اورگان دولتی به یک سرطانی کمک نمیشه وزیر بهداشت هرجامیگه دارو وهزینه بیماران سعب العلاج رایگان است ماکه ندیدیم مایک خانواده پنج نفری آرزومان مردن است تاذلت کشیدن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
انشا الله خداوند به حق خودش و به حق محمد (ص) و آل محمد (ص)، شفای عاجل بده به بیمار شما و به همه بیماران.
Seychelles
ناشناس
۲۲:۴۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
با تحریم های آمریکا اقتصادفرومی پاشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
اینطوریکه مسئولین ما دست روی دست گذاشتن بعید نیست همین فردا پنج تا صفر از پول ملی کم کنن همه هدف گذاریهای روانی دشمن برا نرخ دلار و سکه و ... بهم میریزه .
Iran (Islamic Republic of)
عقل کل
۲۲:۳۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
بنده دی ماه سال گذشته لاستیک پراید یک جفت خریدم 240هزار تومن الان رفتم بخرم قیمتش شده جفتی 420هزار تومن، ایرانی هم هست،الان این افزایش قیمت و تورم بوجود آمده کمتر از 13 درصده ؟ چجوری حساب میکنن ایشون وقتی اجناس دو برابر یا چند برابر میشه خوب تورم صد در صدی داشته بعد از رسانه ها انتقاد میکنن که چرا گفتن صد درصد افزایش قیمت.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۲:۲۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
بیاری خدا و امید و سختکوشی ملت و دولت بزرگ ایران این مشت آخر را هم به دهان دلار و آمریکا خواهیم زد و در این جنگ هم پیروز میدان ما خواهیم بود
Spain
بیداد
۲۲:۱۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
این یک عملیات روانیه که دشمن راه انداخته تا مردم پشت رهبری رو خالی کنند. مانند هشت سال جنگ تحمیلی. می جنگیم، می‌میریم ، ذلت به جان راه نخواهیم داد. می خواهند مردم رو با نوسان دلار و طلا خسته کننده. مردم به هوش باشید، دشمن در خانه مان با ما میجنگد. آب به آسیاب دشمن نریزید. به همدیگه امید بدهید.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
همه باید به هم کمک کنند. داراها به ندارها کمک کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
رب قوطی ۴تومن شده چهارده تومن لوازم صنعتی حداقل صد درصد گران شده
گوساله چاق ۱۵تومن بود شده ۲۵ تومن
سیم مس میخریدم اردیبهشت ۴۲تومن الان شده ۹۷تومن
این تورم ۱۳ درصد چجور حساب میکنن بما هم یاد بدن حساب کنیم هرکس میگه تورم ۱۳ درصده به بنده زنگ بزنه تا ببرمش تو بازار نشونش بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
ملت ایران آینده ای بسیار تاریکی در پیش رو دارد
مگر اینکه کاری بکند!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
خدا به فریادمون برسه
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۹:۳۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
5 سال دیگه ایران را ببینید از امروز بعنوان روزهای سخت یاد مکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۷
فکر کنم 5 سال بعد از این روزها به عنوان روزهای خوبمان یاد میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
نه اینکه تا حالا تورم نداشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
این تلگرام لعنتی رو از بیخ و بن فیلتر کنید...معاملات طلا و ارز رو هم ممنوع کنید...برای خرید خار و بار قانون محدودیت خرید اعمال کنید...من و تو و بی بی سی و صدای آمریکا را پارازیت شدید بندازید...قانون خیانت به کشور را برای بعضی ها به طور جدی اعمال کنید...خواهید دید قیمت طلا به زیر صد هزار تومن می رسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
بستگی به فساد اقتصادی برخی مسئولان دارد نه تحریمهای آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
یه مسئول جهادی میخواد همین الان حداقل چهار تا صفر از پول ملی کم کنه و قیمتا همه بیان پائین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
فشار روانی را بیشتر تعداد زیاد صفرها روی کالاها برای مردم ایجاد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
adel
۱۷:۴۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
در اینکه دلیل این همه گرانی ونوسان در بازار بیشتر منشا خارجی دارد هیچ شکی نیست با اینکه بنده خودم توان مالی خیلی کمی هم دارم ولی حاضر نیستم سر تسلیم در برابر این همه زور گویی ها سر فرود بیاروم ولی این در صورتی است که مطمئن باشم مقامات مسئول هم همانطور که در ظاهرند در باطن هم همینطور هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
آقایان آیه یاس نامیدی نخونید نامید شیطان است برشیطان لعنت بفرست ولی حرفی که زده بشه بدونید همون حرف به پیش میرود پس بهتر که زیاد به رسانه های خارجی جلب توجه نکنیم هرآنچه که حکمت الهی هست خواهد افتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
گرانی ها از حالا شروع شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
سلام خدایا ارتزاق ما دست توست و حجتت حضرت مهدی عج ما مناطرش۶ هستیم فرمودند اندازه نیاز یک روز مواد غذایی تهیه کنید من و خانواده ه ام دعای لهداقا خواندیم ۴۰ صباح مهدی جان عج لبیک ما بیشتر از نیاز یک شب خرید نمیکنیم گوش به فرمان حجت خدا هستیم هر کسی احتکار ‌کند خانواده بیشتر از چند روز اشکال شرعی دارد اسلام باید حدود الهی را رعایت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
مایحتاج ضروری گران نخواهد شد . گوشی موبایل آمریکایی را بنده نضمین نمیکنم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
حتما تورم شدیدی اتفاق خواهد افتاد و شما دارین از الان زمینه شو اماده میکنید و به مردم اطلاع می دین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
100 درصد با این وضعی که ما میبینیم بدترم خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
چقدر کیف میده ما هم قدری از علفهای خوشمزه بیابان بخوریم ، بیاد صده های قبل که مردم گرفتار قحطی شدند ، شاید اینطوری بتونیم قدری از رنج اونها را درک کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
دلار از 4500 تا 18000 رفت و این رو 6 ماه پیش پیش بینی کردیم و به همه گفتیم که یک ابرتورم در راه است . حال مادر این ابر تورم در راه است و نرخ واقعی دلار نسبت به ریال 40000 تومان خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
همین بد بینی ها و امید نداشتن افرادی مثل شما باعث شد به این وضع برسیم. حرف زدن بلد نیستی، حرف نزدن هم بلد نیستی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
شما تو عمرت دلار دیدی؟ که قیمت گذاری میکنی بلهههههه اگه همه مثل شما فکرد کند دلار امریکا به صد هزار هم میرسد
گرچه وابستگی واقعی ما به دلار انقدری نیست که بازار تو همین قیمت چند ماهه اینجوری بشه ولی امسال شما هستن که فقط میترسن و توهم میزنن نتیجش میشه این الان فقط توهم و ترس ذهنی هست که به واقعی تاثیر میزاره اینجوری بالا میره
کسی که وطن پرست باشه واسه سود خودش پول ملی که ناموس هر کسی هست را بی ارزش نمیکنه متاسفم
ما حسین فهمیده داشتم که بچه بود رفت زیر تانک تا کشور را نجات بده حالا یه سری دارن کشور را دونسته نابود میکنن متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
تو که کلا تعطیل و چشم به دهان ترامپی
راست میگی بشین زندگیتو بکن خیلی هم کاری به مادر و پدر تورم نداشته باش
Germany
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
این سیصد هزار تومان واسه کارمندا هست که حقوق ثابت میگیرن و هر ماه حقوقی دارند ما که روز مزدیم و کارگریم چه کنیم عضو کمیته امداد و جایی هم نیستیم کسی اماری از خانواده های این چنینی تو مملکت ندارد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
من موندم اون بنده خدایی که تمام امیدش یارانه بودتواین وضعیت اقتصادی هنوززنده است
United States of America
فقیر
۱۷:۵۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
اون بنده خدامنم فعلازنده ام ممنون که بیادمابودین...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۰۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
امید به آینده هیچی
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۸:۳۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
فک کنم مرد راحت شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
تورم 13 درصده؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۸:۳۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
ی صفرش جا افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
تورم را براساس قیمت پراید بگیری همه چیز دستت میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
براما زیاد فرقی نمیکنه چون فقط نگاه میکنیم این پولدارای بنده خدا به فکر باشن پولشون بی ارزش نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
بله دقیقاً همینطوره؛ ما فقرا چه یک نون بهمون بدن ، چه یک نون ازمون بگیرن در هر دو حالت تفاوتی بحالمون نمیکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
خخخ اره دقیقا ما که تا حالا دلار ندیدم
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۱۲:۳۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
تو رو قرآن به فکر مردم باشید. مشکل مردم با 300 تومن کمک حل نمی شود. آقا ما هیچ چیز نمی خواهیم جز بهبود وضعیت اقتصادی خود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
همه چی سه برابر شده، تورم سیزده درصد...
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۲:۲۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
چرا تابحال هیچ سریالی در این مورد ساخته نشده ؟؟ سریالها میتونن جو را تغییر دهند .ومیتونن روی افکار مردم تاثیر زیادی بگذارن" مثلا مردم احتکار خانگی نکنن و... سریال فقط برای مدل لباس و عمل بینی و... ساخته میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگی
۱۳:۰۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
دوست عزیز گل گفتی .واقعا چرا نمی سازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
عزیزم سریال سازها شکمشون پره و از شکم خالی خبر ندارن
United States of America
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
الان منظور از تورم بی سابقه چیه ؟ رب 3 تومنی شده 18 تومن این سابقه دار بود ؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۱۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
نه اصلا تورم زیاد نشده...فقط حقوق و درآمد ما انگار یه کوجولو نسبت به قبل کاهش پیدا کرده...مثلا خود من پارسال ۱۵۰۰ حقوق میگرفتم که میشد ۳۷۵ دلار به قیمت پارسال و امروز که به لطف کار فراوان بیکار شده ام و از مزایای بیمه بیکاری استفاده میکنم چون که حقوق بیمه همان پایه هست و دیگر مزایایی ندارد میشود ۱۱۰۰ که به دلار امروز میشود ۷۴ دلار ارزش واقعی... یعنی تقریبا درآمدم یک پنجم قبل شده است و از آن طرف هم اجناس ۳ برابر گران شده اند و اجاره منزل هم دو برابر شده و این باعث شده قدرت خرید من بخاطر کاهش حقوقم و نه افزایش تورم یک پانزدهم قبل پارسال بشود...ان شاء الله این کارشناسان اقتصادی که باعث گمراهی مسئولان شده اند تا شرایط واقعی مردم را نبینند تا اقدامات جدی انجام بدهند و همجنان در خواب باشند به خودشون بیان و یکمم با ماها بچرخن تا بفهمن چه خبره....امیدوارم هر چه زودتر از این خواب سنگین بیدار بشن و یه کاری بکنن...خدای نکرده جوری نشه که به مرز انفجار برسه...خواهش میکنم از مسئولان که اقدام کنند و اجازه ندهند دشمن سواستفاده کند...واقعا چتونه؟ انگاری بعضیا واقعا بدشون نمیاد از این شرایط...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
باسبد غذایی کمکت می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
اکنون بدون گمانه زنی کشور و استقلال ما وارد یک جنگ اقتصادی جدی شده است؛ و حاکمیت بدون تعارف باید با دشمنان و عمال داخلی آن؛شرایط میدان جنگ برخورد نماید...گرچه نباید فضا را با درایت سیاسی! بدتر کرد...بهرحال باید شرایط اقتصادی بخصوص بازار عامی را برای مردم معتمد و قابل باور پیش برد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۰۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
تورم ....تورم.... تورمت مبارک.........
Iran (Islamic Republic of)
برزو
۱۱:۵۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
اگر رئیس بخواهد حتما میشه.. مگه خودش نبود که با افتخار میگفت من اگر بخواهم به رئیس بانک مرکزیم میگویم فلان کن .. خرابی آسونه .. آبادی سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
الآن تورم ۳۰۰درصده که به نظر من آرامش قبل از طوفانه
از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
همه چی آرومه من چقد خوشحالم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
چیتورررررررررررررررم چی هست؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۳۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
ترکیه هم یه زمان دچار تورم شدید شده بود که یه نفر به نام کمال درویش اومد معجزه‌ کرد اقتصاد ترکیه را از این رو به اون کرد
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۸:۳۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
بگو ی سرم بیاد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
۲۹درصد اونا هم درست نیست ما توی جامعه زندگی میکنیم و گرونی رو با تمام وجودمون حس میکنیم درصد گرونی یه چیزی حدود ۴۰۰ یا ۵۰۰درصده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
تورم همیشه از شش سال گذشته زیر ده و دراینده نیز بالاتر نخاهد رفت و همیشه افزایش حقوقها بیش از تورم خاهد بود
Germany
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
حالا رسانه ایش کنین تا تورم بیشتر بشه این چه نوع اطلاع دادنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
تورم تورم تورم قبلی درصد زیادش کار داخلیها بود خیلی ها فکر میکنن با افزایش قیمت برد میکنن اما در کل اینکار رسمی کردن گرانیهاست که چوبش را خودشون هم میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
لطفا برنامه 10و 10 دقیقه آقای عبدالمالی اقتصاد دان را هر جور که میتوانید بیان کنید چون تمام پاسخ ها را برای حل مشکلات بیان نمدند از ایشان بابت صحبت های دلسوزانه شان بسیار پاسگزاریم
Czechia
محمود
۱۰:۵۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
همین الان هم دچار تورم بی سابقه شدیم تا آینده خدا کریمه
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۰:۵۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
اگر ملت ما بخواهند هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد...کار فرهنگی؛ آموزش و فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
به مدیریت و...ربطی نداره !! مشکل ازدلاروتحریم هست ولاغیر!! شما توجه بنوموئید، که حکایت دیگزکشورهاهم مثل ماست !!
Canada
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
هردم از این باغ بری میرسد
France
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
همین الانشم تورم بی سابقه داریم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
خدا رحمت کنه شهید رجایی رو. ساده زیستی اش به مردم آرامش میداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
نرخ دلار و طلا هفته گذشته خیلی خوب سقوط کرد
Germany
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
بیدار شو دادا.خوابی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
هرچقدر هم تورم بی سابقه باشه از ۹/۷درصد بیشتر نمیشه مثل همین چند وقت گذشته با اینکه همه چیز ۲نا۳برابر شد ولی تورم زیر ۱۰در صد بود؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
افرین معلومه خوب میدونی چه خبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
گل گفتی
Japan
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
نه هيچ وقت تورم دو رقمي نميشه!!
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۸:۵۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
چی میگی تورم واقعی الان بیداد میکنه و سه رقمیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
خدا رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
وقتي يك خودكار بيك ساده از500تومان به2000تومان افزايش يافته پس كارشناسان درست پيشبيني مي كنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
امروز یک شامپو بچه از یکی از فروشگاههای زنجیره ای خریدم 17 هزار تومان! همخون شامپویی که قبل از گرانی ها میخریدم زیر 5000
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
اگر مفسدین اقتصادی و اختلاس گران و اخلال گران ارز و سکه را اعدام کنند همه چیز آرام میشود.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
همه اجناس . کالاها . خدمات . بهداشت و و و هزینه هاش سه یا چهار برابر شده نمیدونم چطور تازه تورم شما شده 13 درصد . راستی یه چیزی قدیما میگفتن سواره ، خبر از پیاده نداره ... کسی که سیره درد گرسنه رو نمیدونه . کدوم یکی از این کارشناسها تو خونه اجاره ای نشستن . هزینه شارژ ماهانشون از هزینه زندگی ماهانه ما بیشتره توقع داری بیان بگن اینجا سوییس نیست . مجبورین اینجوری بگین که خارجی ها از همین حرف خودتون سو استفاده نکنن. ولی خیلی خدانشناس هستین که زندگی واقعی مردم رو جور دیگه جلوه میدین
Germany
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
الان تورم 13 درصده ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
باید از طریق گفتگوهای آموزشی اقتصادی در تلویزیون و ساخت سریال های مناسب اطلاعات اقتصادی مردم بالا رود تا از حالت شرطی شدن به خبرها خارج شوند و حربه جو سازی دشمن بی اثر شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
باید از طریق گفتگوهای آموزشی اقتصادی در تلویزیون و ساخت سریال های مناسب اطلاعات اقتصادی مردم بالا رود تا از حالت شرطی شدن به خبرها خارج شوند و حربه جو سازی دشمن بی اثر شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
تورم باشه هم طوری نیست، مردم ایران مردم صبوری هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
اگر مدیریت بحران نداشته باشیم شاید ولی اگر کار جهادی و تلاش کنیم هیچ خبری نیست و چه بسا کشورمان رشد سریع و خوبی هم خواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۱:۴۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
دو مسئله هست
یکی مدیریت بحران که تمام دنیا هم بدنبالش هستند
یکی هم بحران مدیریت که ما در ایران به شدت داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
مردم نبایدتحت تاثیر رسانهای خارجی قرار بگیرند ودروغ پردازیهای این رسانه ها دقت نکنند چون یک نوع جنگ روانی اقتصادی به را انداخته اند برای من وشما که هجوم ببریم به فروشگاها وخود احتکاری کنیم این خود بسیار خطرناک است و به تورم موجود دامن می زند پس بیایید خودمان به خودمان کمک کنیم تا وضعیت کشورازاین بدتر نشود.
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۸:۳۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
بله دشمن هیچوقت بیکار نیس. و متاسفانه بعضی از مردم فریب میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
سلام‌‌دو‌ماه‌پیش‌ی‌بند‌رختی‌قیمت‌کردبم‌فروشنده
گفت‌۱۷۰‌تومان‌دیروز‌رفتم‌همون‌جنس‌رو‌۳۵۰‌تومان‌
گفت.‌فکر‌کنم‌هنوز‌به‌۱۳‌در‌صد‌نرسیده.
آقا‌اشکال‌از‌معلم‌ریاضیته‌یا‌گام‌به‌گام‌استفاده‌کردی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
فقط مدیریت کشور باید دلسوز وجهادی کارکنند که متاسفانه ..........
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۷:۴۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۷
تورم به نظر من هم زیر 13 درصده!! علی الظاهر ما مردم کم سوادیم وگرنه دولت که اشتباه نمیکنه!
آخرین اخبار