رئیس انجمن علمی روان‌پزشکان ایران مطرح کرد؛

نقش نوسانات ارزی در بروز اختلالات اضطرابی/ در تامین برخی دارو‌های روان‌پزشکی کمبود داریم

رسولیان گفت: اضطراب بیش از حد، عملکرد فرد را کاهش داده و سلامت او تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

روان درمانیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مریم رسولیان رئیس و دبیر علمی سی و پنجمین همایش سالانه روانپزشکان در نشستی که امروز در ساختمان انجمن برگزار شد، گفت: این کنگره در جهت ارتقای دانش همکاران روان‌پزشک و تبادل اطلاعات آن، حائز اهمیت است.

وی افزود: موضوعاتی مختلف در حوزه پیشگیری، تشخیص، درمان دارویی و غیردارویی بیماران روان‌پزشکی، روان‌پزشکی جامعه‌نگر، کودک و نوجوان و ... در این کنگره مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

رسولیان در ادامه در ارتباط با تأثیر نوسانات ارزی بر سلامت روان افراد، گفت: بحران‌های اقتصادی یکی از عوامل اجتماعی هستند که می‌توانند با احساس ناامنی و ضعف افراد همراه شوند و بر اساس مبنای شخصیت فرد استرس بارزی را در آنها بروز دهند.

رئیس انجمن علمی روان‌پزشکان ایران بیان داشت: در زمان وقوع چنین حوادثی، اختلال انطباقی صورت می‌گیرد، اختلالی که ممکن است بر اساس بیماری پایه‌ای روان‌شناسی نباشد و به دلیل حجم اضطراب‌ها عملکرد افراد را کاهش دهد.

وی افزود: با افزایش اضطراب فرد کارایی او نیز بیشتر خواهد شد اما اگر این افزایش اضطراب بیش از حد معمول شود، نتیجه معکوس خواهد شد، نوسانات ارزی نیز چنین مصداقی است.

رسولیان گفت: نوسانات ارزی بر سلامت روان افراد تأثیرگذار است و در افرادی که بیماری زمینه‌ای همچون بیماری قلبی داشته باشند، سبب بروز سکته‌های قلبی می شود، به طور کلی اضطراب زیاد، ‌آسیب‌پذیری جسم فرد را در بخش‌های مختلف تشدید خواهد کرد.

رئیس انجمن علمی روان‌پزشکان ایران با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی بیماری روان‌تنی را تشدید می‌کند، گفت: سیاست وزارت بهداشت در مورد داروهای روان‌پزشکی، کاهش واردات داروهای خارجی در حوزه‌های مختلف و مبنا بر افزایش تولید داخل است، مسأله ای که سبب شده در حال حاضر برخی از داروها در دسترس نباشد و به طور کلی کمبود هر دارویی می‌تواند خود بر سلامت روان افراد تأثیر گذارد.

وی گفت: برخی از این کمبود داروها مقطعی بوده که به دلیل مشکلاتی همچون اختلال در برنامه‌ریزی تولید داروها و عدم واردات داروهای خارجی ایجاد می‌شود.

۱۰ درصد افراد بالای ۱۵ سال اختلال اضطرابی دارند

در ادامه مراسم کتایون رازجویان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بررسی ها نشان داده است ۱۰ درصد افراد بالای ۱۵ سال جامعه دچار اختلالات اضطرابی هستند و در این بین سهم زنان بیشتر از مردان است.

رازجویان ادامه داد: در همایش امسال ۲۵ سمپوزیوم با رویکردهای مختلف از پیشگیری تا تشخیص و درمان های دارویی و روان درمانی تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به برگزاری پنل ویژه کودک آزاری تصریح کرد: کودک آزاری به دلایل مختلف در جامعه دیده نمی شود به طوری که روش های فرزند پروری که والدین نسبت به آن آگاه نیستند، می تواند منجر به بروز کودک آزاری شود.

این روان پزشک کودک با عنوان این مطلب که کودک آزاری انواع و اقسام فیزیکی، عاطفی و جنسی دارد، تأکید کرد: یکی از شایع ترین نوع کودک آزاری، نادیده گرفتن فرزند در خانه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: آماری دقیق از شایع ترین نوع کودک آزاری در جامعه وجود ندارد، اما بررسی ها نشان می دهد آمارها خیلی بیشتر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.