مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: ۲۶۰ هزار هکتار از اراضی ملی فارس حدنگاری شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مهرزاد بوستانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: با هدف ممانعت از زمین‌خواری و حفظ و احیای عرصه‌های منابع طبیعی، ۲۶۰ هزار هکتار از اراضی ملی در این استان امسال حد نگاری شده است.

وی با اشاره به وسعت ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتاری منابع ملی در استان، افزود: از زمان اجرای طرح کاداستر اراضی ملی در استان فارس تاکنون برای حدود ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار هکتار از این اراضی نقشه‌های ماهواره‌ای تهیه شده است.

بوستانی با اشاره به اجرای این طرح در سطح ۲۶۰ هزار و ۶۵۴ هکتار از اراضی ملی در شش ماه نخست امسال، گفت: پارسال طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی در فارس سطحی بالغ بر ۷۵۷ هزار و ۷۶۲ هکتار را شامل شد.

بوستانی با اشاره به اهمیت اجرای پروژه حدنگاری عرصه‌های منابع طبیعی در صیانت از این اراضی، گفت: اجرای این طرح در راستای رفع تداخلات اراضی ملی و مستثنیات از اولویت‌های اصلی منابع طبیعی استان است.

وی شناسایی و برخورد با متجاوزان و جلوگیری از زمین خواری، تقویت مدیریت و نظارت دولت بر املاک ملی و دولتی، کاهش یا حذف عوامل تخریب درعرصه‌های ملی، ممانعت از جعل اسناد توسط سودجویان و تشخیص مرز اراضی ملی و مستثنیات در عرصه‌های ملی را از مهمترین اهداف طرح کاداستر اراضی ملی عنوان کرد.

بوستانی با بیان اینکه اجرای این طرح علاوه بر بارگذاری لایه‌های حقوقی بروی نقشه اراضی ملی، در تعیین دقت مکانی آن قسمت ازاراضی موثر است، افزود: تثبیت مالکیت دولت و تعیین حدود مستثنیات اشخاص از مهمترین مزیت‌های کاداستر اراضی ملی است که در نتیجه آن می‌توان اختلافات قضایی و ملکی را برطرف و امکان تعرضات به اراضی ملی و دولتی اشخاص را به حداقل رساند.

وی با اشاره به استفاده از نقشه حدنگاری و نیز کاربرد‌های مهم اجرای این طرح در دیگر فعالیت‌های مجموعه منابع طبیعی گفت: مستندسازی اطلاعات اراضی در اطفای حریق نیز نقش بسزایی دارد، بطوریکه از طریق انطباق با نقشه پوشش گیاهی و تعیین مختصات نقاط آسیب پذیر در هنگام وقوع حریق محدوده و حدود حریق شناسایی و سرعت و دقت عملیات مهار آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی نیز افزایش می‌یابد.

بوستانی بیان کرد: ایجاد بنچ مارک یا کمربند‌های حفاظتی نیز بر مبنای خطوطی که در کاداستر تعریف می‌شود از کاربرد‌های دیگر این پروژه مهم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با تاکید بر تعیین موقعیت اراضی دولت، اشخاص و املاک بر اساس نقشه‌های کاداستر اراضی ملی، گفت: کاداستر، نقشه‌هایی بر اساس موقعیت جغرافیایی، جهانی و دقیق است و از بروز اختلافات تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

وی گفت: سند تک برگ یا کاداستر منابع طبیعی شامل نقشه برداری از عرصه و تصویر برداری به روز، جانمایی دقیق قطعات زمین در پرونده‌های ثبتی و اطلاعات عمومی و حقوقی ملک است که توسط سیستم اطلاعات پیشرفته سازماندهی و مدیریت می‌شود.

بوستانی، کدگذاری و ثبت محدوده اراضی در سامانه ملی ثبت را از دیگر مزایای این طرح برشمرد و افزود: با استفاده از این روش به هیچ عنوان امکان صدور سند مجدد برای اراضی کاداستری شده وجود ندارد و این بزرگ‌ترین حسن این طرح است.
انتهای پیام/ر

حدنگاری اراضی ملی برای جلوگیری از زمین‌خواری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار